Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) toplumsal özne, kitle iletişim araçları bağlantısını kurar. 2) benlik ekseninde kitle iletişimi ve kişilerarası iletişimi bağlantılı bir şekilde düşünür. 3) otantik benlik, otoriteryan kişilik karşıtlığını kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersin amacı toplumsal öznelerin kim olduklarına dair soruyu yanıtlama çabalarında kitle iletişiminin ne tür bir belirleniminin olduğunu tartışmaktır. Benliğin inşası ilk düzeyde kişilerarası iletişim ekseninde gelişirken, medyada özellikle de şöhret ve ün bağlamında rastladığımız benlik temsilleri, daha küçük ölçekte başlayan bu yaratım süreci üzerinde etkili olmaktadır. Bu bağlamda, ders kapsamında otantik bir benliğin yaratılmasının olası olup olmadığı ve böyle bir idealin neoliberal politikaların bir tür yanılsama yaratma çabasının ötesinde bir karşılığının bulunup bulunmadığı tartışılacaktır. Özellikle iktidar seçkinleri üzerinden görünür hale gelen medyadaki bedensel temsillerin, kişilerin kim oldukları sorusunda yollarını bulmalarına mı, yoksa rotalarından sapmalarına mı yol açtığı tartışılacaktır. Sözkonusu tartışma sürdürülürken batı ve doğu kökenli görüşlerin karşıtlığını ortaya koyacak okumalar ve sınıf içi değerlendirmelere yer verilecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtılması
2. Hafta
Beden ve benlik ilişkisi: Tüketim ve itibar nesneleri
3. Hafta
Beden ve benlik üzerinden kurulan ayrışma niyeti
4. Hafta
Medyada sunulan cool benlik temsilleri ve tavırlar.
5. Hafta
Otoriteryan kişilik ? otantik kişilik karşıtlığı
6. Hafta
Benlik, medya ve şöhret
7. Hafta
Sunumlar
8. Hafta
Ara sınav haftası
9. Hafta
Gündelik yaşam ve benliğin sunumu
10. Hafta
Medya ve damgalı benlikler
11. Hafta
Medya, güzellik ve gösteriş
12. Hafta
Medya ve narsisist kişilik
13. Hafta
Sunumlar
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Bourdieu, Pierre, (2015), Ayrım, Heretik: Ankara. Dyhouse, Gösteriş, Can: İstanbul. Goffman, Erving, (2014), Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, çev. Barış Cezar, Heretik: Ankara. Goffman, Erving, (2014b), Damga, Heretik: Ankara. Le Breton, David, (), Bedene Veda, Sel: İstanbul. Niedzviecki, Hal, (2011), Ben Özelim, Ayrıntı: İstanbul. Poutain, Dick ve Robins, David, (2002), Cool bir tavrın anatomisi, çev. Aslı Ağca, Ayrıntı: İstanbul. Sennett, Richard, (2005), Otorite, Ayrıntı: İstanbul.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
1
60
Makale Sunuşu
1
20
Toplam(%)
80
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
80
Finalin Başarıya Oranı(%)
20
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ