Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İnsan bilgisayar etkileşimi konusundaki temel kavramları ve trendleri öğrenir 2) Kullanıcı arayüzlerinin tasarımı ve uygulamaları sürecindeki kuramsal ve pratik konuları bilir, 3) Etkileşim problemlerini teknik, bilişsel ve pratik açılardan inceler. 4) İletişim ve etkileşim süreçleri ile ilgili modelleri anlar, eğitsel yazılımlarda tasarım kriterlerini yorumlar, 5) İletişim ve enformasyon teknolojilerini İnsan-Bilgisayar Etkileşimi ekseninde sentezler
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders, öğrencilere insan bilgisayar etkileşimi konusunda genel bir anlayış kazandırmayı hedeflemektedir. Bu amaçla, kullanıcı merkezli arayüzlerin tasarımlarında gözönünde bulundurulması gereken fiziksel, sosyal ve bilişsel etkenler ders kapsamında incelenecektir. İnsan bilgisayar etkileşimi ile ilgili teknik konulardan ziyade psikolojik ve sosyal konular üzerine daha fazla odaklanılacak ve bu süreç içerisinde interaktif sistemler, geliştirme işlemleri, etkileşim stilleri ve tasarım konuları ele alınacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
İnsan Bilgisayar Etkileşimi nedir?, İnsan bilgisayar etkileşiminin bileşenleri
2. Hafta
Arayüz ve etkileşim, insan bilgisayar etkileşimi bilgisinin etkin kullanımı
3. Hafta
İnteraktif sistemlerin kullanılırlığı, esaslar, prensipler ve teoriler
4. Hafta
Geliştirme süreçleri: Tasarım süreçlerinin yönetimi, arayüz tasarımlarının değerlendirmesi
5. Hafta
Etkileşim stilleri: Doğrudan idare ve sanal ortamlar, menü seçimi, form doldurma ve diyalog kutuları
6. Hafta
Komut ve doğal diller
7. Hafta
Genel tekrar
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Etkileşim aygıtları, işbirliği ve sosyal medya katılımı
10. Hafta
Tasarım konuları: Hizmetlerin kalitesi
11. Hafta
Fonksiyon ve biçimin dengelenmesi
12. Hafta
Kullanıcı dokümantasyonu ve online yardım
13. Hafta
Bilgi arama
14. Hafta
Bilgi görüntüleme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
B. Shneiderman, C. Plaisant (2010). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human -Computer Interaction, Fifth Edition. Addison-Wesley
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Mini-Sınav
1
20
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
1
20
20
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
35
35
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
20
20
Kısa Sınavlar
1
1
1
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ