Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkiye ve dünyada yüksek öğretimin tarihsel gelişimi ve değişimini bilir. 2) Türkiye?de yüksek öğretim politikalarını ve yönetiminin süreçlerini tanır. 3) Türkiye?de yüksek öğretim alanındaki problemleri analiz eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Ders kapsamında, dünyada ve Türkiye?de yükseköğretim yönetim sistemleri ve modelleri, yükseköğretimde liderlik ve yönetim, yükseköğretimde araştırma konuları, yükseköğretimde sorunlar ve çözümler konuları ele alınacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma ve ders tanıtımı
2. Hafta
Yükseköğretimin doğuşu ve gelişimi
3. Hafta
Türkiye?de Yükseköğretimin gelişimi
4. Hafta
Cumhuriyet dönemi yükseköğretim reformları
5. Hafta
Yükseköğretimin nitelik ve nicelik sorunları
6. Hafta
Yükseköğretimde kalite
7. Hafta
Öğretim üyesi yetiştirme sorunları
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Uluslararasılaşma
10. Hafta
Yükseköğretimde öğrenci dağılımı
11. Hafta
Yükseköğretimde trendler
12. Hafta
Yayın ve araştırma politikası ve araştırma üniversiteleri
13. Hafta
Vakıf üniversiteleri ve geleceği.
14. Hafta
Öğretmen yetiştirme
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Üçüncü Kuşak Üniversitelere Doğru Gürüz, K. Medrese v. Üniversite - Geri Kalmışlığın ve İlerlemenin Karşılaştırmalı Tarihçesi.
J. G. Wissema. Geçiş Döneminde Üniversiteleri Yönetmek Towards The Third Generation University Managing The Univesity In Transition. Özyeğin Üniversitesi Yayınları
Yaman, A.; S. Özdemir (2017). Yönetici Görüşlerine Göre Üniversitelerde Finansal Kaynak Kullanımının Saydamlık ve Hesapverebilirlik Açısından Değerlendirilmesi, Cilt 23, sayı 3.
Karadağ, N.; S. Özdemir (2017). Türkiye?de Doktora Eğitimi Sürecine İlişkin Öğretim Üyelerinin ve Doktora Öğrencilerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim, Cilt 7, Sayı 2, 267-281. Özdemir, S., Köse, M. F, Kavgacı, H. (2014). Türkiye'de Eğitim Yönetimi Alanındaki Yüksek Lisans Programlarının Okul Liderliği Standartları Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Mukaddime, 1(4). Özdemir S, Kılınç A.Ç, Öğdem Z, Er E (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235 Özdemir, S. ve Kılınç, A. Ç. (2016). From mass education universities to entrepreneur and small-sized universities higher education: A discussion in the context of higher education system in Turkey. In E. Atasoy & others (Eds). Current Advances in Education, ISBN 978-954-07-4134-5, St. Kliment Ohridski University press, Sofia.
Özdemir, S. Türkiye?de Yükseköğretim Nereye? Uluslararası Yükseköğretimde Yeni Eğilimler Kongresi: Değişime Ayak Uydurmak. 12-13 Nisan 2016. İstanbul Aydın Üniversitesi.
Yaman, A. (2016). Türk Yükseköğretim sisteminde saydamlık ve hesapverebilirlik. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Karadağ, N. (2014). Türkiye'de doktora eğitim süreci kapasitesinin değerlendirilmesi (Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği) (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Dalgıç, G. Y. (2008). Türk yükseköğretiminde öğretim elemanlarının Bologna süreci kapsamındaki uygulamalara ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sorun/Problem Çözme,Örnek Olay İncelemesi,Rapor Hazırlama,Sunum. Each student is required to analyze a report, an article and a thesis before each week?s lesson.
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Proje
1
10
Makale Sunuşu
1
15
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
20
20
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
40
40
Ödevler
3
40
120
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ