Home  »  Institute of Educational Sciences »  Ph.D. on Education Administration

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
HIGHER EDUCATION ADMINISTRATION EYP712 - 3 + 0 10

TYPE OF COURSE UNITElective Course
LEVEL OF COURSE UNITDoctorate Of Science
YEAR OF STUDY-
SEMESTER-
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED10
NAME OF LECTURER(S)-
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1) Learn the historical development and change of higher education in the world and in Turkey
2) Recognize the higher education policies in Turkey and the process of higher education administration.
3) Analyze the problems in the field of higher education in Turkey.
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTNo
COURSE DEFINITIONThis course includes the topics such as higher education management systems and models in the world and in Turkey, the concepts of leadership and management in higher education, research topics in higher education and the problems and solutions of higher education.
COURSE CONTENTS
WEEKTOPICS
1st Week Introduction
2nd Week The birth and development of higher education
3rd Week The development of higher education in Turkey
4th Week Higher education reforms in the Republican era of Turkey
5th Week Quality and quantity problems of higher education
6th Week Quality in higher education
7th Week Problems in training of faculty members
8th Week Midterm exam
9th Week Internationalization
10th Week Student distribution in higher education
11th Week Trends in higher education
12th Week Publication, research policy and research universities
13th Week Foundation univarsities and their future
14th Week Teacher training
15th Week
16th Week
RECOMENDED OR REQUIRED READINGÜçüncü Kuşak Üniversitelere Doğru
Gürüz, K. Medrese v. Üniversite - Geri Kalmışlığın ve İlerlemenin Karşılaştırmalı Tarihçesi.

J. G. Wissema. Geçiş Döneminde Üniversiteleri Yönetmek
Towards The Third Generation University Managing The Univesity In Transition. Özyeğin Üniversitesi Yayınları

Yaman, A.; S. Özdemir (2017). Yönetici Görüşlerine Göre Üniversitelerde Finansal Kaynak Kullanımının Saydamlık ve Hesapverebilirlik Açısından Değerlendirilmesi, Cilt 23, sayı 3.

Karadağ, N.; S. Özdemir (2017). Türkiye?de Doktora Eğitimi Sürecine İlişkin Öğretim Üyelerinin ve Doktora Öğrencilerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim, Cilt 7, Sayı 2, 267-281.
Özdemir, S., Köse, M. F, Kavgacı, H. (2014). Türkiye'de Eğitim Yönetimi Alanındaki Yüksek Lisans Programlarının Okul Liderliği Standartları Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Mukaddime, 1(4).
Özdemir S, Kılınç A.Ç, Öğdem Z, Er E (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235
Özdemir, S. ve Kılınç, A. Ç. (2016). From mass education universities to entrepreneur and small-sized universities higher education: A discussion in the context of higher education system in Turkey. In E. Atasoy & others (Eds). Current Advances in Education, ISBN 978-954-07-4134-5, St. Kliment Ohridski University press, Sofia.

Özdemir, S. Türkiye?de Yükseköğretim Nereye? Uluslararası Yükseköğretimde Yeni Eğilimler Kongresi: Değişime Ayak Uydurmak. 12-13 Nisan 2016. İstanbul Aydın Üniversitesi.

Yaman, A. (2016). Türk Yükseköğretim sisteminde saydamlık ve hesapverebilirlik. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
Karadağ, N. (2014). Türkiye'de doktora eğitim süreci kapasitesinin değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği) (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
Dalgıç, G. Y. (2008). Türk yükseköğretiminde öğretim elemanlarının Bologna süreci kapsamındaki uygulamalara ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.



PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Discussion,Questions/Answers,Problem Solving,Case Study,Report Preparation,Presentation. Each student is required to analyze a report, an article and a thesis before each week?s lesson.
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Mid-term130
Assignment110
Project110
Presentation of Article115
Total(%)65
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)65
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)35
Total(%)100
ECTS WORKLOAD
Activities Number Hours Workload
Midterm exam12020
Preparation for Quiz
Individual or group work14228
Preparation for Final exam13030
Course hours14342
Preparation for Midterm exam12020
Laboratory (including preparation)
Final exam14040
Homework340120
Total Workload300
Total Workload / 3010
ECTS Credits of the Course10
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2LO3
K1  X   X   X
K2     
K3     
K4     
K5     
K6     
K7    X   X
K8     
K9     
K10     
K11     
K12     
K13     
K14     
K15    X   X
K16    X   X
K17     
K18     
K19     
K20    X   X
K21    X   X
K22