At the end of this course, the students; 1) Learn the historical development and change of higher education in the world and in Turkey 2) Recognize the higher education policies in Turkey and the process of higher education administration. 3) Analyze the problems in the field of higher education in Turkey.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
No
COURSE DEFINITION
This course includes the topics such as higher education management systems and models in the world and in Turkey, the concepts of leadership and management in higher education, research topics in higher education and the problems and solutions of higher education.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Introduction
2nd Week
The birth and development of higher education
3rd Week
The development of higher education in Turkey
4th Week
Higher education reforms in the Republican era of Turkey
5th Week
Quality and quantity problems of higher education
6th Week
Quality in higher education
7th Week
Problems in training of faculty members
8th Week
Midterm exam
9th Week
Internationalization
10th Week
Student distribution in higher education
11th Week
Trends in higher education
12th Week
Publication, research policy and research universities
13th Week
Foundation univarsities and their future
14th Week
Teacher training
15th Week
16th Week
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Üçüncü Kuşak Üniversitelere Doğru Gürüz, K. Medrese v. Üniversite - Geri Kalmışlığın ve İlerlemenin Karşılaştırmalı Tarihçesi.
J. G. Wissema. Geçiş Döneminde Üniversiteleri Yönetmek Towards The Third Generation University Managing The Univesity In Transition. Özyeğin Üniversitesi Yayınları
Yaman, A.; S. Özdemir (2017). Yönetici Görüşlerine Göre Üniversitelerde Finansal Kaynak Kullanımının Saydamlık ve Hesapverebilirlik Açısından Değerlendirilmesi, Cilt 23, sayı 3.
Karadağ, N.; S. Özdemir (2017). Türkiye?de Doktora Eğitimi Sürecine İlişkin Öğretim Üyelerinin ve Doktora Öğrencilerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim, Cilt 7, Sayı 2, 267-281. Özdemir, S., Köse, M. F, Kavgacı, H. (2014). Türkiye'de Eğitim Yönetimi Alanındaki Yüksek Lisans Programlarının Okul Liderliği Standartları Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Mukaddime, 1(4). Özdemir S, Kılınç A.Ç, Öğdem Z, Er E (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235 Özdemir, S. ve Kılınç, A. Ç. (2016). From mass education universities to entrepreneur and small-sized universities higher education: A discussion in the context of higher education system in Turkey. In E. Atasoy & others (Eds). Current Advances in Education, ISBN 978-954-07-4134-5, St. Kliment Ohridski University press, Sofia.
Özdemir, S. Türkiye?de Yükseköğretim Nereye? Uluslararası Yükseköğretimde Yeni Eğilimler Kongresi: Değişime Ayak Uydurmak. 12-13 Nisan 2016. İstanbul Aydın Üniversitesi.
Yaman, A. (2016). Türk Yükseköğretim sisteminde saydamlık ve hesapverebilirlik. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Karadağ, N. (2014). Türkiye'de doktora eğitim süreci kapasitesinin değerlendirilmesi (Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği) (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Dalgıç, G. Y. (2008). Türk yükseköğretiminde öğretim elemanlarının Bologna süreci kapsamındaki uygulamalara ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Discussion,Questions/Answers,Problem Solving,Case Study,Report Preparation,Presentation. Each student is required to analyze a report, an article and a thesis before each week?s lesson.
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
30
Assignment
1
10
Project
1
10
Presentation of Article
1
15
Total(%)
65
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
65
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
35
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
1
20
20
Preparation for Quiz
Individual or group work
14
2
28
Preparation for Final exam
1
30
30
Course hours
14
3
42
Preparation for Midterm exam
1
20
20
Laboratory (including preparation)
Final exam
1
40
40
Homework
3
40
120
Total Workload
300
Total Workload / 30
10
ECTS Credits of the Course
10
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)