Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Geçmişten günümüze liderlik literatürüne hakim olur. 2) Eğitim liderliğinin kuramsal ve uygulamaya dönük temellerini analiz edebilir. 3) Farklı liderlik kuramlarının yerel ve evrensel bağlamda kullanılabilirliğini analiz edebilir. 4) Eğitim liderliğini eleştirel bakış açısıyla tartışabilir. 5) Bireysel eğitim liderliği anlayışı geliştirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Eğitim liderliğinin kuramsal ve uygulamaya dönük temelleri,farklı liderlik kuramlarının yerel ve evrensel bağlamda kullanılabilirliği, eğitim liderliğini eleştirel bakış açısı, bireysel eğitim liderliği anlayışı.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Eğitim Liderliğinin Kuram ve Uygulamada Temelleri
2. Hafta
Kişilik Kuramları
3. Hafta
Davranışsal Kuramlar
4. Hafta
Durumsalllık ve Koşulbağımlılık Kuramı
5. Hafta
Lider-Üye Kuramı
6. Hafta
Yol-amaç Kuramı
7. Hafta
Bolman ve Deal Dörtlü Çerçeve
8. Hafta
Değişim Liderliği
9. Hafta
Kadınlar ve Eğitim Liderliği
10. Hafta
Sosyal Adalet ve Liderlik
11. Hafta
Kültüre Duyarlı Liderlik
12. Hafta
Liderlik kuramlarının Eleştirisi
13. Hafta
Türkiye?de ve Dünyada Eğitim Liderliği Kavramının Tartışması
14. Hafta
Bireysel Liderlik Anlayışlarının Paylaşımı
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2017). Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership. John Wiley & Sons. Bush, T. (2003). Theories of educational leadership and management. Sage. English, F. W. (Ed.). (2011). The Sage handbook of educational leadership: Advances in theory, research, and practice. Sage. Marzano,Timothy Waters,BrianA.Mcnulty-SCHOOL LEADERSHIP THAT WORKS From Research to Results-Association_for_Supervision_&_Curriculum_Development(2005) Nezahat Güçlü Serkan Koşar (2016) , Eğitimde Liderlik Kuramları :Pegem Sergiovanni, T. J. (1996). Leadership for the schoolhouse: How is it different? Why is it important?. Jossey-Bass, Inc. Publishers, 350 Sansome Street, San Francisco, CA 94104. Leithwood, K. A., & Riehl, C. (2003). What we know about successful school leadership. Nottingham: National College for School Leadership. İlgili yurt içi yurt dışı makale ve çalışmalar.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Soru-Cevap,Sunum,Sorun/Problem Çözme,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Proje
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
6
84
Final Sınavına Hazırlık
7
7
49
Ders Saati
3
14
42
Ara Sınava Hazırlık
7
7
49
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
5
5
Seminer (hazırlık dahil)
1
60
60
Toplam İş Yükü
293
Toplam İş Yükü / 30
9,76
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ