Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitim yönetiminde liderliğin önemini kavrayacaklardır. 2) Eğitim örgütlerinde liderlik davranışını analiz ederler. 3) Farklı liderlik kuramlarını ve türlerini bilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Uzaktan Eğitim
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders, yönetim ve liderlik, liderlik kuramları, okul yönetiminde liderlik ve lider olarak okul
yöneticisi, eğitimsel liderlik yaklaşımlarının okul yönetimine yansıması, etkili okulun
özellikleri ve öğretimsel liderlik, okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışları
konularından oluşmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Liderliğin Doğası ve Temel Liderlik Kuramları (Özellik ve Davranışsal kuramlar)
2. Hafta
Liderliğin Doğası ve Temel Liderlik Kuramları (Durumsallık kuramları)
3. Hafta
Öğretimsel Liderlik
4. Hafta
Kültürel Liderlik
5. Hafta
Süper Liderlik
6. Hafta
Moral Liderlik
7. Hafta
Öğrenen Liderlik
8. Hafta
Transformasyonel Liderlik
9. Hafta
Transaksiyonel Liderlik
10. Hafta
Vizyoner Liderlik
11. Hafta
Yeni Liderlik Kuramlarına İlişkin Genel Bir Değerlendirme ve Eğitimsel Liderlik
12. Hafta
Yeni Liderlik Kuramlarına İlişkin Genel Bir Değerlendirme ve Eğitimsel Liderlik
13. Hafta
Türkiyede Eğitimsel Liderlik Çalışmaları
14. Hafta
Türkiyede Eğitimsel Liderlik Çalışmaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Bolman, Lee G. Organizasyonları Yeniden Yapılandırmak. Çeviri. Ahmet Aypay-Abdurrahman Tanrıöğen.Seçkin Yayıncılık. Celep, C. (2014). Eğitim Yöneticisinin Liderlik Davranışı. Ankara: Nobel Yayıncılık Yıldırm, Nail (2013). Okul Müdürlerinin Sorun Çözme Hikayeleri. Ankara: Nobel Çelik, V.(2007). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem A Yayınları.
Aydın, M. (2005).Eğitim yönetimi: kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler (örgütsel davranış). Ankara: Hatipoğlu Yayınları: 46, Yükseköğretim Dizisi: 10. Açıkalın, A.1994) Teknik ve toplumsal yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara:Pegem Yayınları. Başaran, İ.E. (1992) Yönetimde insan ilişkileri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
Erçetin, Ş. (1998). Lider sarmalında vizyon. Ankara: Önder Matbaası. Kaya, Y, K.(1991). Eğitim yönetimi: kuram ve Türkiye'deki uygulama. Ankara: Bilim yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Toplam(%)
20
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
20
Finalin Başarıya Oranı(%)
80
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
6
84
Final Sınavına Hazırlık
7
7
49
Ders Saati
14
1
14
Ara Sınava Hazırlık
7
7
49
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
200
Toplam İş Yükü / 30
6,66
Dersin AKTS Kredisi
7
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ