Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Türk Dili ve Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TEZKİRE TDE535 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Aslı Aytaç
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Eski Türk edebiyatında tezkirelerin önemini kavrar.
2) Türün tanımı, tarihçesi ve Türk edebiyatındaki yerini öğrenir.
3) Tezkire metinlerini okumayı ve yorumlamayı öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste tezkire türünün tarihsel gelişimi, şekil özellikleri ve içeriği üzerinde durulacaktır. Tezkire örneklerinden hareketle biyografi geleneği, Osmanlı dönemi eleştiri yaklaşımı ve divan edebiyatının sosyo-kültürel yapısı değerlendirilecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tezkire teriminin tanımı ve menşei
2. Hafta Eski Türk edebiyatının kaynakları ve tezkire türü
3. Hafta İran edebiyatı tezkireleri
4. Hafta Çağatay sahası tezkireleri
5. Hafta 15. ve 16. yüzyıl Osmanlı sahası tezkireleri
6. Hafta 17. yüzyıl Osmanlı sahası tezkireleri
7. Hafta 18. yüzyıl Osmanlı sahası tezkireleri
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta 19. ve 20. yüzyıl Osmanlı sahası tezkireleri
10. Hafta Türk edebiyatında tezkireden antolojiye geçiş
11. Hafta Metin örnekleri
12. Hafta Metin örnekleri
13. Hafta Metin örnekleri
14. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARCanım, Rıdvan. Latifi-Tezkiretü'ş-Şuara ve Tabsıratü'n-Nuzama. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2000.
İpekten, Haluk. Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları, 1988.
İsen, Mustafa. Tezkireden Biyografiye. İstanbul: Kapı Yayınları, 2010.
İsen, Mustafa, vd. Şair Tezkireleri. Ankara: Akçağ Yayınları, 2009.
Kılıç, Filiz. XVII. Yüzyıl Tezkirelerinde Şair ve Eser Üzerine Değerlendirmeler. Ankara: Akçağ Yayınları, 1998.
Kutluk, İbrahim. Kınalı-zade Hasan Çelebi-Tezkiretü'ş Şuara I-II. Ankara: TTK, 1981.
Şentürk, Ahmet Atilla ve Ahmet Kartal. Eski Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergah Yayınları, 2010.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım, Soru-Cevap, Uygulama,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev115
Devam15
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi1410140
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık13030
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler61060
Toplam İş Yükü308
Toplam İş Yükü / 3010,26
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3     
P4     
P5     
P6  X   X   X
P7     
P8     
P9     
P10     
P11  X   X   X
P12     
P13     
P14  X   X   X
P15