Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Roman türüne dair kuramsal ve eleştirel bir bakış açısı kazanır. 2) Yakın okuma yöntemiyle romanın çok boyutlu yapısını çözümleyebilir. 3) Türk romanının gelişim çizgisini, dönemine yön veren yazarları ve bunların edebiyat tarihindeki yerini belirleyebilir. 4) Türk romanını metin odaklı bir bakış açısı ile yorumlayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, öğrencilerin Türk romanının tarihsel süreci değerlendirilecek romanın doğuşu ve türün özellikleri yanında, roman kuramı ve alt türler gibi konulara yer verilecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Romanın tür olarak doğuşu
2. Hafta
Roman türünün anlatım teknikleri
3. Hafta
Kuramsal roman çözümleme yöntemleri
4. Hafta
Kuramsal roman çözümleme yöntemleri
5. Hafta
Tanzimat dönemi romanı
6. Hafta
Servet-i Fünun dönemi romanı
7. Hafta
II. Meşrutiyet dönemi romanı
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
1920-1960 yılları arası Türk romanı
10. Hafta
1920-1960 yılları arası Türk romanı
11. Hafta
1960-1980 yılları arası Türk romanı
12. Hafta
1960-1980 yılları arası Türk romanı
13. Hafta
1980 sonrası Türk romanı
14. Hafta
1980 sonrası Türk romanı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Bakhtin Mikhail. Karnavaldan Romana. Çev. Cem Soydemir. Der. Sibel Irzık. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001. Bataille, Georges. Edebiyat ve Kötülük. Çev. Ayşegül Sönmezay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2002. Belge, Murat. Edebiyat Üstüne Yazılar. İstanbul: İletişim Yayınları, 1999. Booth, Wayne C. Kurmacanın Retoriği. İstanbul: Metis Yayınları, 2000. Ecevit, Yıldız. Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları, 2002. Gürbilek, Nurdan. Ev Ödevi. İstanbul: Metis Yayınları, 1999. Jusdanis, Gregory. Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür: Milli Edebiyatın İcat Edilişi. Çev. Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları, 1998. Kandiyoti, Deniz. Cariyeler Bacılar Yurttaşlar. İstanbul: Metis Yayınları, 2007. Kundera, Milan. Roman Sanatı. Çev. Aysel Bora. İstanbul: Can Yayınları, 2002. Lukacs, Georg. Çağdaş Gerçekçiliğin Anlamı. Çev. Cevat Çapan. İstanbul: Payel Yayınları, 1986. Moran, Berna. Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I, II, III. İstanbul: İletişim Yayınları, 1998. Naci, Fethi. Yüzyılın Yüz Türk Romanı. İstanbul: Adam Yayınları, 1999. Parla, Jale. Don Kişot'tan Bugüne Roman. İstanbul: İletişim Yayınları, 2000. Tanpınar, Ahmet Hamdi. Edebiyat Üzerine Makaleler. Haz. Zeynep Kerman. İstanbul: Dergah Yayınları, 1999. Watt, Ian. Romanın Yükselişi. İstanbul: Metis Yayınları, 2007.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Tartışma,Soru-Cevap,Diğer,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
30
30
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
1
30
30
Sunum (Hazırlık dahil)
3
18
54
Rapor yazma
3
45
135
Toplam İş Yükü
291
Toplam İş Yükü / 30
9,7
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ