Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türk dillerinin tarihi gelişim aşamalarını ve dönemlerini öğrenir. 2) Türk dünyası coğrafyası ve Türk dilli toplulukların dil, kültür ve edebiyatları hakkında bilgi sahibi olur. 3) Modern Türk yazı dillerinin temel dilbilgisel özelliklerini kavrar. 4) Türk dillerine ait Arap, Kiril ve Latin harfli metinleri okur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, Güneybatı, Kuzeybatı ve Doğu grubu Türk dillerinden seçilecek metinler üzerinde art zamanlı ve eş zamanlı dilbilimsel inceleme yapılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Konu, kapsam ve kaynaklar
2. Hafta
Dil, lehçe, şive ve ağız kavramları
3. Hafta
Türk dünyası, Türk dillerinin konuşulduğu yerler
4. Hafta
Türk yazı dili ve lehçelerinin sınıflandırılması
5. Hafta
Oğuz grubu dilleri
6. Hafta
Oğuz grubu dilleri
7. Hafta
Oğuz dilleri metin okuma ve inceleme
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Çağatay grubu dilleri
10. Hafta
Çağatay dilleri metin okuma ve inceleme
11. Hafta
Kıpçak grubu dilleri
12. Hafta
Kıpçak grubu dilleri
13. Hafta
Kıpçak dilleri metin okuma ve inceleme
14. Hafta
Sibirya grubu Türk dilleri ve örnek metinler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri ve Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1997. Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003. Deny, Jean, vd. Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner, 1959. Ercilasun, Ahmet Bican, vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1999. Johanson, Lars ve Eva Agnes Csato. The Turkic Languages. London and New York: Routledge, 1998. Johanson, Lars. Türk Dili Haritası Üzerinde Keşifler. Ankara: Grafiker Yayınları, 2006. Korkmaz, Zeynep. Türkiye Türkçesinin Temeli, Oğuz Türkçesinin Gelişimi. Ankara: TDK Yayınları, 2013. Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968. Öner, Mustafa. Bugünkü Kıpçak Türkçesi. Ankara: TDK Yayınları, 1998. Öztürk, Rıdvan. Yeni Uygur Türkçesi Grameri. Ankara: TDK Yayınları, 1994. Öztürk, Rıdvan. Uygur ve Özbek Türkçelerinde Fiil. Ankara: TDK Yayınları, 1997. Tekin, Talat. Makaleler 3: Çağdaş Türk Dilleri. Ankara: Grafiker Yayınları, 2005. Tekin, Talat ve Mehmet Ölmez. Türk Dilleri. İstanbul: Simurg Yayınları, 1999.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Diğer
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
30
30
Sunum (Hazırlık dahil)
1
20
20
Makale İnceleme
5
10
50
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
14
4
56
Toplam İş Yükü
299
Toplam İş Yükü / 30
9,96
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ