Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tarihi Türk dillerinin ses bilgisini kavrar. 2) Tarihi Türk dillerine ait metinleri okur. 3) Dönemin dilindeki özelliklerin günümüz lehçelerindeki gelişmelerini tanır. 4) Farklı dilbilimsel seviyelerde eski Türk dillerinden modern Türkçeye değişimleri öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu derste tarihi dönemlerden seçilecek runik ve Uygur harfli Türkçe metinlerin karşılaştırmalı dilbilimsel çözümlemesi yapılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Konu, kapsam, kaynaklar ve Runik yazı
2. Hafta
Runik harfli metinler: Sesbilgisi
3. Hafta
Runik harfli metinler: Biçimbilgisi
4. Hafta
Eski Türkçeye ait metinlerin analizi
5. Hafta
Uygur yazısı
6. Hafta
Uygur metinleri: konular ve türler
7. Hafta
Budist metinleri
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Karahanlı Türkçesi: Tarihsel ve coğrafi arka plan
10. Hafta
Karahanlı Türkçesi: Ses ve biçim özellikleri
11. Hafta
Harezm Türkçesi genel özellikleri
12. Hafta
Kıpçak Türkçesi genel özellikleri
13. Hafta
Çağatay Türkçesi genel özellikleri
14. Hafta
Dilbilimsel metin analizi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aksan, Doğan. En Eski Türkçenin İzlerinde. İstanbul: Simurg Yayınları, 2001. Ata, Aysu. Harezm-Altınordu Türkçesi. İstanbul: TDAD Yayınları, 2002. Arat, Reşit Rahmeti. Kutadgu Bilig (metin). Ankara: TDK Yayınları, 1991. Deny, J. vd. Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner, 1959. Demir, Nurettin ve Yılmaz Emine, ed. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003. Eckmann, Janos. Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. Hz. Osman Fikri Sertkaya. Ankara: TDK Yayınları, 1996. Erdal, Marcel. Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1991. Gabain, A. von. Eski Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları, 2000. Johanson, L. ve A. E. Csato. The Turkic Languages. London and New York: Routledge, 1998. Tekin, Talat. Orhon Yazıtları. Ankara: TDK Yayınları, 2008. Tekin, Talat. Orhon Türkçesi Grameri: İstanbul: TDAD Yayınları, 2003.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Diğer
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
30
30
Sunum (Hazırlık dahil)
1
20
20
Makale İnceleme
5
10
50
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
14
4
56
Toplam İş Yükü
299
Toplam İş Yükü / 30
9,96
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ