Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ TRK427 - 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Ana Oğuzcayı diğer tarihi yazı dillerinden ayıran ses ve biçim özelliklerini bilir.
2) Ana Oğuzcadan gelişen modern yazı dillerini ve lehçelerini sıralar, metinleri okur ve kaynaklar yardımıyla Türkiye Türkçesine çevirir.
3) Azerice, Türkmence, Gagavuzca gibi Oğuz yazı dillerinin ses ve biçim özelliklerini, genel karakteristiklerini bilir; yazı dili olmayan Kerkük Türkçesi, Horasan Türkçesi, Kaşkay Türkçesi, Harezm-Oğuzcası vb. diğer Oğuz lehçeleri ile ilgili altyapı bilgisine sahip olur.
4) Oğuz grubunu oluşturan toplulukların dil, edebiyat, tarih ve kültürleri hakkında dil çalışmalarını destekleyecek altyapı bilgisine sahiptir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMITürkiye Türkçesi dışındaki çağdaş Türk lehçelerinin (Azeri, Kazak, Kırgız, Türkmen, Özbek vb.) dil bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesi ile aralarındaki temel fark ve benzerlikler ile bu lehçelerde eser vermiş belli başlı şahsiyetler ve eserleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş; dil, lehçe, şive, ağız vb. kavramlar, Oğuz grubu, ortaya çıkışları
2. Hafta Oğuzca yazı dilleri
3. Hafta Azeri Türkçesi grameri
4. Hafta Azeri Türkçesi grameri
5. Hafta Azeri Türkçesi grameri
6. Hafta Azerice metin çözümlemeleri
7. Hafta Azerice metin çözümlemeleri
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta İran'daki Türk dilleri
10. Hafta Örnek metinler
11. Hafta Filolojik uygulama çalışmaları
12. Hafta Filolojik uygulama çalışmaları
13. Hafta Filolojik uygulama çalışmaları
14. Hafta Genel tekrar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARÇağatay, Saadet (1977). Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yay.
Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz (2003). Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yay.
Deny, J. vd. (1959). Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner.
Ercilasun, Ahmet B. (2007). Türk Lehçeleri Grameri. Ankara: Akçağ.
Johanson, L., A. E. Csato (1998). The Turkic Languages. London and New York:Routledge.
Menges, Karl (1968). The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz.
Tekin, Talat ve Mehmet Ölmez (1999). Türk Dilleri. Giriş. İstanbul: Simurg Yay.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Ödev115
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi11717
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati12224
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler11515
Toplam İş Yükü90
Toplam İş Yükü / 303
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X   X   X
P2       
P3       
P4       
P5       
P6       
P7       
P8       
P9       
P10