Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ana Oğuzcayı diğer tarihi yazı dillerinden ayıran ses ve biçim özelliklerini bilir. 2) Ana Oğuzcadan gelişen modern yazı dillerini ve lehçelerini sıralar, metinleri okur ve kaynaklar yardımıyla Türkiye Türkçesine çevirir. 3) Azerice, Türkmence, Gagavuzca gibi Oğuz yazı dillerinin ses ve biçim özelliklerini, genel karakteristiklerini bilir; yazı dili olmayan Kerkük Türkçesi, Horasan Türkçesi, Kaşkay Türkçesi, Harezm-Oğuzcası vb. diğer Oğuz lehçeleri ile ilgili altyapı bilgisine sahip olur. 4) Oğuz grubunu oluşturan toplulukların dil, edebiyat, tarih ve kültürleri hakkında dil çalışmalarını destekleyecek altyapı bilgisine sahiptir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Türkiye Türkçesi dışındaki çağdaş Türk lehçelerinin (Azeri, Kazak, Kırgız, Türkmen, Özbek vb.) dil bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesi ile aralarındaki temel fark ve benzerlikler ile bu lehçelerde eser vermiş belli başlı şahsiyetler ve eserleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş; dil, lehçe, şive, ağız vb. kavramlar, Oğuz grubu, ortaya çıkışları
2. Hafta
Oğuzca yazı dilleri
3. Hafta
Azeri Türkçesi grameri
4. Hafta
Azeri Türkçesi grameri
5. Hafta
Azeri Türkçesi grameri
6. Hafta
Azerice metin çözümlemeleri
7. Hafta
Azerice metin çözümlemeleri
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
İran'daki Türk dilleri
10. Hafta
Örnek metinler
11. Hafta
Filolojik uygulama çalışmaları
12. Hafta
Filolojik uygulama çalışmaları
13. Hafta
Filolojik uygulama çalışmaları
14. Hafta
Genel tekrar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Çağatay, Saadet (1977). Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yay. Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz (2003). Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yay. Deny, J. vd. (1959). Philologiae Turcicae Fundamenta I. Wiesbaden: Steiner. Ercilasun, Ahmet B. (2007). Türk Lehçeleri Grameri. Ankara: Akçağ. Johanson, L., A. E. Csato (1998). The Turkic Languages. London and New York:Routledge. Menges, Karl (1968). The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz. Tekin, Talat ve Mehmet Ölmez (1999). Türk Dilleri. Giriş. İstanbul: Simurg Yay.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
1
15
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
17
17
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
15
15
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ