Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜRK DİLİ TARİHİ TRK425 - 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türkçenin tarihsel gelişimini öğrenirler.
2) Türkçenin fonetik özelliklerini öğrenirler.
3) Türk dili üzerine yapılan önmeli çalışmaları öğrenirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste amaç, genel olarak dil kavramı hakkında bilgi vermek, dünya dilleri ve sınıflandırılmasını aktarmak, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve özelliklerini kavratmak ve Türk dilinin tarihi evrelerini özellik ve dönemleriyle birlikte anlatmaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dil hakkında genel bilgi
2. Hafta Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri
3. Hafta Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri
4. Hafta Türk dilinin sınıflandırılması
5. Hafta Türk dilinin sınıflandırılması
6. Hafta Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
7. Hafta Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
10. Hafta Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
11. Hafta Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
12. Hafta Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
13. Hafta Eserler üzerinde inceleme
14. Hafta Eserler üzerinde inceleme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAKALIN, Mehmet (Haz.), 1988, Tarihi Türk Şiveleri, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay., 2. Baskı, Ankara.
AKKAYA, Şükrü, 1943, "Uygur Türklerini ve Kültürlerini Tanıyalım", DTCF Dergisi, C.I, S.3, Ank., s.75-86.
AKSAN, Doğan, 1968, "Kelimelerin Ölümü Olayı ve Türk Yazı Dilindeki Örneklerinde Arapça ve Farsça Unsurların Etkisi Üzerine Notlar", Necati Lugal Armağanı, Ankara: 97-108.
AKSAN, Doğan, 1971, "Kavram Alanı - Kelime Ailesi İlişkileri ve Türk Yazı Dilinin Eskiliği Üzerine", TDAY-Belleten 1971, Ankara: 253-262.
AKSAN, Doğan, 1987, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi, DTCF Yay., 3. Baskı, Ankara.
AKSAN, Doğan, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ankara.
ARAT, Reşit Rahmeti, 1934, "Uygur Türkçesinin Türk Dili Tarihindeki Yeri", II. Türk Dil Kurultayı, İst.
ARAT, Reşit Rahmeti, 1991, Eski Türk Şiiri, TTK Yay., 3. Baskı, Ankara.
ATABEY, İbrahim, S. Koç, H. Yeniçeri, Ç. Ülker, İ. Yağcı, 2004, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara.
ATLAS Dergisi, 1993, "Orhun Abideleri / Türklerin Kökleri", Mayıs.
AYDIN, Mehmet, 1990, "Orhon-Yenisey Abidelerinde Adlar", Türk Dünyası Araştırmaları, S.67, Ağustos: 189-190.
BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ankara.
BİLGEGİL, M. Kaya, 1984, Türkçe Dilbilgisi, Dergah Yay., 3. Baskı, İstanbul.
BOZKURT, Fuat, 1992, 1995, Türkiye Türkçesi, Cem Yay., İstanbul.
CAFEROĞLU, Ahmet, 1968, Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, TDK, İst.
ERCİLASUN, Ahmet Bican, 1989, Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, 2. Baskı, Kültür Bakanlığı Yay., Ank.
ERCİLASUN, Ahmet Bican, 2004, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank.
ERGİN, Muharrem, 1970, Orhun Abideleri, İst.
ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İstanbul.
GABAIN, Annemarie von, 1988, Eski Türkçenin Grameri, (Çev. Mehmet Akalın), TDK Yay., Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Makale Sunuşu120
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati12224
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler11212
Makale Sunuşu11515
Toplam İş Yükü90
Toplam İş Yükü / 303
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4     
P5     
P6     
P7  X   X   X
P8     
P9     
P10