Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkçenin tarihsel gelişimini öğrenirler. 2) Türkçenin fonetik özelliklerini öğrenirler. 3) Türk dili üzerine yapılan önmeli çalışmaları öğrenirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste amaç, genel olarak dil kavramı hakkında bilgi vermek, dünya dilleri ve sınıflandırılmasını aktarmak, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve özelliklerini kavratmak ve Türk dilinin tarihi evrelerini özellik ve dönemleriyle birlikte anlatmaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dil hakkında genel bilgi
2. Hafta
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri
3. Hafta
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri
4. Hafta
Türk dilinin sınıflandırılması
5. Hafta
Türk dilinin sınıflandırılması
6. Hafta
Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
7. Hafta
Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
10. Hafta
Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
11. Hafta
Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
12. Hafta
Türk dilinin tarihi dönemleri, dil özellikleri ve eserleri
13. Hafta
Eserler üzerinde inceleme
14. Hafta
Eserler üzerinde inceleme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
AKALIN, Mehmet (Haz.), 1988, Tarihi Türk Şiveleri, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay., 2. Baskı, Ankara. AKKAYA, Şükrü, 1943, "Uygur Türklerini ve Kültürlerini Tanıyalım", DTCF Dergisi, C.I, S.3, Ank., s.75-86. AKSAN, Doğan, 1968, "Kelimelerin Ölümü Olayı ve Türk Yazı Dilindeki Örneklerinde Arapça ve Farsça Unsurların Etkisi Üzerine Notlar", Necati Lugal Armağanı, Ankara: 97-108. AKSAN, Doğan, 1971, "Kavram Alanı - Kelime Ailesi İlişkileri ve Türk Yazı Dilinin Eskiliği Üzerine", TDAY-Belleten 1971, Ankara: 253-262. AKSAN, Doğan, 1987, Anlambilimi ve Türk Anlambilimi, DTCF Yay., 3. Baskı, Ankara. AKSAN, Doğan, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ankara. ARAT, Reşit Rahmeti, 1934, "Uygur Türkçesinin Türk Dili Tarihindeki Yeri", II. Türk Dil Kurultayı, İst. ARAT, Reşit Rahmeti, 1991, Eski Türk Şiiri, TTK Yay., 3. Baskı, Ankara. ATABEY, İbrahim, S. Koç, H. Yeniçeri, Ç. Ülker, İ. Yağcı, 2004, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ankara. ATLAS Dergisi, 1993, "Orhun Abideleri / Türklerin Kökleri", Mayıs. AYDIN, Mehmet, 1990, "Orhon-Yenisey Abidelerinde Adlar", Türk Dünyası Araştırmaları, S.67, Ağustos: 189-190. BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ankara. BİLGEGİL, M. Kaya, 1984, Türkçe Dilbilgisi, Dergah Yay., 3. Baskı, İstanbul. BOZKURT, Fuat, 1992, 1995, Türkiye Türkçesi, Cem Yay., İstanbul. CAFEROĞLU, Ahmet, 1968, Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, TDK, İst. ERCİLASUN, Ahmet Bican, 1989, Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, 2. Baskı, Kültür Bakanlığı Yay., Ank. ERCİLASUN, Ahmet Bican, 2004, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank. ERGİN, Muharrem, 1970, Orhun Abideleri, İst. ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İstanbul. GABAIN, Annemarie von, 1988, Eski Türkçenin Grameri, (Çev. Mehmet Akalın), TDK Yay., Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Makale Sunuşu
1
20
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
12
12
Makale Sunuşu
1
15
15
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ