Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜRK SOYLULARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TRK420 - 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Geçmişten günümüze kadar var olan Türk topluluklarını genel hatlarıyla tanır,
2) Türkiye Türkçesi ile diğer Türk şiveleri arasındaki ses, kelime, kelime grupları ve ifade kalıpları bakımından görülen ortaklıkları, benzerlikleri ayırt eder,
3) Türkiye Türkçesi ile Türk şiveleri arasındaki ortak, benzer ve farklı özelliklerin Türkiye Türkçesi öğretimindeki etkisini değerlendirir,
4) Soydaş Türk topluluklarından olan insanlara Türkiye Türkçesinin öğretim yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMISoydaş Türk topluluklarından olanlara (Kuzey Irak, Kırgızistan, Karaçay, Azerbaycan vb.) Türkiye Türkçesi, kendi dilleri ile olan yakınlıklara göre dil bilgisi, kelime bilgisi, anlam bilgisi ve cümle dizimi açısından dil öğretim yöntemleri ışığında nasıl öğretilebileceği, öğrencilerin de katılımı ile uygulamalar da yapılarak işlenilir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Orta Asya'da Çağdaş Türk lehçelerinin oluşumu ve Rusya'nın Orta Asya'daki dil politikaları
2. Hafta Orta Asya'da Çağdaş Türk lehçelerinin oluşumu ve Rusya'nın Orta Asya'daki dil politikaları
3. Hafta Çağdaş Türk lehçelerinin coğrafyalarını tanıma
4. Hafta Türk Dünyasının ortak kültürel değerleri ve unsurları
5. Hafta Türk Dünyasının ortak kültürel değerleri ve unsurları
6. Hafta Çağdaş Türk lehçelerinin dillerini (ses ve şekil) tanıma
7. Hafta Çağdaş Türk lehçelerinin dillerini (ses ve şekil) tanıma
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Türkiye Türkçesi ile diğer Türk şiveleri arasındaki ses, kelime, kelime grupları ve ifade kalıpları ortaklıklar
10. Hafta Türkiye Türkçesi ile diğer Türk şiveleri arasındaki ses, kelime, kelime grupları ve ifade kalıpları
11. Hafta Türkiye Türkçesi ile Türk şiveleri arasındaki ortak, benzer ve farklı özelliklerin Türkiye Türkçesi öğretimindeki etkisi
12. Hafta Türk soylulara Türkiye Türkçesinin öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulama yöntemi
13. Hafta Türk soydaşların Türkiye Türkçesi öğrenirken yaptıkları genel hataların tespiti
14. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBARIN, Erol, (1998) Grameri Türkçe olan Topluluklara Türkiye Türkçesinin Öğretimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üni., Sosyal Bilimler Ens.,Ankara.
DEMİR, Nurettin, (2003), Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara.
DEMİREL, Özcan, (1987), Yabancı Dil Öğretimi (İlkeler, Yöntemler, Teknikler), Usem Yay., Ankara.
EKER, Süer, (2003),Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara.
ERCİLASUN, Ahmet B., (2005), Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yay.,
6. baskı, Ankara.
ÜNALAN, Şükrü, (2001), Türkçe Öğretimi, Nobel Yay., Ankara.
YALÇIN, Alemdar, (220), Türkçenin Öğretim Yöntemleri, Akçağ Yay. Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Uygulama/Pratik120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık12727
Ders Saati12224
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Uygulama11515
Toplam İş Yükü90
Toplam İş Yükü / 303
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X   X   X
P2  X   X   X   X
P3  X   X   X   X
P4       
P5       
P6       
P7       
P8       
P9       
P10