Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Geçmişten günümüze kadar var olan Türk topluluklarını genel hatlarıyla tanır, 2) Türkiye Türkçesi ile diğer Türk şiveleri arasındaki ses, kelime, kelime grupları ve ifade kalıpları bakımından görülen ortaklıkları, benzerlikleri ayırt eder, 3) Türkiye Türkçesi ile Türk şiveleri arasındaki ortak, benzer ve farklı özelliklerin Türkiye Türkçesi öğretimindeki etkisini değerlendirir, 4) Soydaş Türk topluluklarından olan insanlara Türkiye Türkçesinin öğretim yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Soydaş Türk topluluklarından olanlara (Kuzey Irak, Kırgızistan, Karaçay, Azerbaycan vb.) Türkiye Türkçesi, kendi dilleri ile olan yakınlıklara göre dil bilgisi, kelime bilgisi, anlam bilgisi ve cümle dizimi açısından dil öğretim yöntemleri ışığında nasıl öğretilebileceği, öğrencilerin de katılımı ile uygulamalar da yapılarak işlenilir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Orta Asya'da Çağdaş Türk lehçelerinin oluşumu ve Rusya'nın Orta Asya'daki dil politikaları
2. Hafta
Orta Asya'da Çağdaş Türk lehçelerinin oluşumu ve Rusya'nın Orta Asya'daki dil politikaları
3. Hafta
Çağdaş Türk lehçelerinin coğrafyalarını tanıma
4. Hafta
Türk Dünyasının ortak kültürel değerleri ve unsurları
5. Hafta
Türk Dünyasının ortak kültürel değerleri ve unsurları
6. Hafta
Çağdaş Türk lehçelerinin dillerini (ses ve şekil) tanıma
7. Hafta
Çağdaş Türk lehçelerinin dillerini (ses ve şekil) tanıma
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Türkiye Türkçesi ile diğer Türk şiveleri arasındaki ses, kelime, kelime grupları ve ifade kalıpları ortaklıklar
10. Hafta
Türkiye Türkçesi ile diğer Türk şiveleri arasındaki ses, kelime, kelime grupları ve ifade kalıpları
11. Hafta
Türkiye Türkçesi ile Türk şiveleri arasındaki ortak, benzer ve farklı özelliklerin Türkiye Türkçesi öğretimindeki etkisi
12. Hafta
Türk soylulara Türkiye Türkçesinin öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulama yöntemi
13. Hafta
Türk soydaşların Türkiye Türkçesi öğrenirken yaptıkları genel hataların tespiti
14. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BARIN, Erol, (1998) Grameri Türkçe olan Topluluklara Türkiye Türkçesinin Öğretimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üni., Sosyal Bilimler Ens.,Ankara. DEMİR, Nurettin, (2003), Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara. DEMİREL, Özcan, (1987), Yabancı Dil Öğretimi (İlkeler, Yöntemler, Teknikler), Usem Yay., Ankara. EKER, Süer, (2003),Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., Ankara. ERCİLASUN, Ahmet B., (2005), Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yay., 6. baskı, Ankara. ÜNALAN, Şükrü, (2001), Türkçe Öğretimi, Nobel Yay., Ankara. YALÇIN, Alemdar, (220), Türkçenin Öğretim Yöntemleri, Akçağ Yay. Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Uygulama/Pratik
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
27
27
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Uygulama
1
15
15
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ