Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ders kitaplarını iç ve dış koşulları bakımından inceleyebilir. 2) Ders kitaplarında yer alan metinleri çeşitli açılardan değerlendirebilecek ve eleştirebileceklerdir. 3) Ders kitaplarını sınıf içerisinde etkili kullanmaya yönelik kişisel stratejiler geliştirebileceklerdir. 4) Örnek tasarımlar oluşturabileceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Ders kitabında olması gereken fiziksel, eğitsel, görsel tasarım ve dil anlatım özellikleri ve standartlar; ders kitaplarının içeriklerinin programa uygunluğu; mevcut ders kitaplarından bazılarının içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkı, öğretimde kullanım kolaylığı vb. açılardan incelenmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Müfredat tanıtımı, Ders İşleniş İlkeleri, Kitap, Ders Kitabı Türkçe Dersi Programı
2. Hafta
Kitap dünyasına dair terminoloji ( ders kitabı, kaynak kitap, kılavuz kitap, başlıklar ve yazı stilleriyle, sayfa düzeniyle ilgili terimler) /Kitap inceleme yöntem ve ölçütleri
3. Hafta
Ders kitabı ve eğitim öğretim (artılar - eksiler)/ Ders kitaplarına yönelik araştırmalar
4. Hafta
Türkçe kitabına metin seçme: İlke ve beklentiler, metin türlerine dair
5. Hafta
Kitap değerlendirme ölçekleri
6. Hafta
Mevcut kitaplarının metinlerine dair değerlendirme Ders kitaplarının değerlendirilmesi
7. Hafta
Kitaplarda ölçme ve değerlendirme çalışmaları Ders kitaplarının değerlendirilmesi
8. Hafta
Ders kitaplarının değerlendirilmesi
9. Hafta
Dünyada ders kitabı örneği
10. Hafta
Ara sınav
11. Hafta
Ders kitabı hazırlamada dikkat edilmesi gereken faktörler /Kitap Tasarımı Sunumu
12. Hafta
Çalışma yaprakları Yardımcı kitap hazırlama/
13. Hafta
Kitap Tasarımı Sunumu
14. Hafta
Kitap Tasarımı Sunumu
15. Hafta
Kitap Tasarımı Sunumu
16. Hafta
Kitap Tasarımı Sunumu
17. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Kılıç, Abdurrahman vd., (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Pegema Yay., Ankara. Ataman, Ayşegül, (2001). Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yay., İstanbul. Alperen, Nusret, (1991). Türkçe Öğretim Rehberi, MEB Yay., İstanbul. Kavcar, Cahit, (1999). Edebiyat ve Eğitim, Engin Yay., Ankara. Cemiloğlu, Mustafa, (2003). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi, Alfa Yay., İstanbul
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Proje,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Uygulama/Pratik
1
25
Kitap Sunuşu
1
25
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Atolye Çalışması
Tasarım Projesi Geliştirme
1
40
40
Kitap Sunuşu
1
2
2
Toplam İş Yükü
87
Toplam İş Yükü / 30
2,9
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ