Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitimde kullanılan ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını açıklar. 2) Öğrenci başarısının belirlenmesinde geleneksel ve yeni yaklaşımlar arasındaki farkları açıklar. 3) Geleneksel yaklaşımlara dayalı araçları (Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar) tanır. 4) Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçları tanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Türkçe Öğretiminde Sınav Hazırlama ve Değerlendirme
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesinde kullanacakları ölçme araçlarını ve özelliklerini bilerek ölçme ve değerlendirme konusunda bilgi ve becerilerini geliştirmektir.
Dersin genel olarak içeriği: Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar (yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar vb.); öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri vb.); her bir beceri alanının ve dilbilgisinin geliştirilmesine ve değerlendirilmesine yönelik uygulamalar; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek noktalar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve notlandırılması.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
İzlencelerin dağıtılması ve derse yönelik bilgilendirme. Dönem boyunca işlenecek konulara ilişkin açıklama
2. Hafta
Eğitim Süreci, Öğrenme, Öğretme ve Öğretim. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Geleneksel ve Yeni Yaklaşımlar. Eğitimde Kullanılan Ölçme-Değerlendirme Araçları
3. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Geleneksel Yaklaşıma Dayalı Ölçme Araçları: Yazılı sınavlar. Kısa cevaplı sınavlar
4. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Geleneksel Yaklaşıma Dayalı Ölçme Araçları:Doğru-yanlış tipi testler. Çoktan seçmeli testler
5. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Geleneksel Yaklaşıma Dayalı Ölçme Araçları: Eşleştirmeli testler. Sözlü yoklamalar
6. Hafta
Geleneksel (Eski) ve Tamamlayıcı/Alternatif (Yeni) Ölçme Anlayışlarının Karşılaştırılması.
7. Hafta
Arasınav haftası
8. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: (Alternatif/Tamamlayıcı Ölçme) Performans Değerlendirme ve Proje Çalışmaları
9. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: (Alternatif/Tamamlayıcı Ölçme) Portfolyo (Öğrenci Ürün Dosyası/Seçki Dosyası) Gözlem ve görüşme
10. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: (Alternatif/Tamamlayıcı Ölçme) Sözcük ve kavram öğretimi için Kavram Haritası, Sözcük İlişkilendirme Tablosu (KİT)Beceri alanlarını ölçmeye ve dilbilgisi öğretimine yönelik sınavlar, uygulamalar, etkinlikler
11. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: (Alternatif/Tamamlayıcı Ölçme) Okuma becerisini ölçmeye yönelik sınav örnekleri Dinleme becerisini ölçmeye yönelik sınav örnekleri
12. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: (Alternatif/Tamamlayıcı Ölçme) Konuşma becerisini ölçmeye yönelik sınav örnekleri. Yazma becerisini ölçmeye yönelik sınav örnekleri
13. Hafta
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Özellikleri Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: (Alternatif/Tamamlayıcı Ölçme) Öz ve Akran Değerlendirmeleri Dereceli Puanlama Anahtarı Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar
14. Hafta
Dersin dönem sonu özeti ve değerlendirme.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Kutlu, Ö., Doğan, C. D. ve Karakaya, İ. (2014). Ölçme ve değerlendirme: performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme, Ankara: PegemA Yayıncılık. Erkuş, A. (2006). Ölçme ve değerlendirme: kavramlar ve uygulamalar, Ankara: Ekinoks.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
2
20
Devam
1
5
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
15
15
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
2
12
24
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ