Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İlk okuma yazma dersinin öğretim planını yapar. 2) İlk okuma yazma dersinin öğrenme-öğretme yöntemlerini uygular. 3) İlk okuma dersinin ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. 4) İlkokul 1. sınıf öğrencilerine ilk okuma yazma öğretebilir. 5) Okuma yazma bilen 1. sınıf öğrencilerine okuma ve yazma becerilerini geliştirici öğrenme-öğretme etkinlikleri uygulayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Türkiye'de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi; ilk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.); Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları; alternatif uygulamalar; ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Dersin amacı ve temel kavramlar
2. Hafta
İlk okuma ve yazma nedir, öğretimi nasıldır?
3. Hafta
Dünyada ilk okuma yazma öğretimi
4. Hafta
Türkiye'de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi
5. Hafta
İlk okuma yazma öğretim yöntemleri
6. Hafta
Alfabe yöntemi, Hece yöntemi
7. Hafta
Öykü-Cümle yöntemi
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Ses Temelli Cümle Yöntemi nedir?
10. Hafta
Ses Temelli Cümle Yönteminin uygulama aşamaları
11. Hafta
Ses Temelli Cümle Yönteminin uygulama aşamaları
12. Hafta
Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları
13. Hafta
İleri sınıflarda okuma yazma öğretimi
14. Hafta
Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akyol, H. (2005). Türkçe İlk okuma ve Yazma Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cemaloğlu, N. (2000). İlk Okuma Yazma Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları. Köksal, K. (2001). Okuma Yazmanın Öğretimi, Ankara: Pegem Yayıncılık. Çelenk, S. (1999). Okuma Yazma ve Öğretimi, Ankara: Artım Yayınları. Öz, F. (1999). Uygulamalı İlk Okuma Yazma Öğretimi, Ankara: Anı Yayınları. Güneş, F. (2002). Uygulamalı Okuma Yazma Öğretimi, Ankara: Ocak Yayınları. Güneş, F. (1997). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi, Ankara: Ocak Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
15
Uygulama/Pratik
1
15
Devam
1
5
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
3
9
27
Uygulama
1
5
5
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ