Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ANLAM BİLİMİ TRK406 - 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Dillerin anlam bilimsel özelliklerini tespit eder.

2) Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirir.
3) Anlam bilimsel ilişkileri belirler.
4) Anlam türlerini tanımlar, sınıflandırır ve ayırt eder.
5) Sözcüğün tanımından hareket ederek, de Saussure'ün gösterge modeli ile Ogden ve Richards'ın göstergebilimsel üçgeninin öğelerini ayrıntılı bir biçimde tartışır.
6) Anlam ve kavramı ayırt eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIAnlam Biliminin tarihi, dil bilim içerisindeki yeri ve anlam bilimiyle ilgili anahtar kavramların açıklanması, Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); anlam çerçevesi, anlam olayları; durgun anlam bilim, kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık, eş adlılık; çok anlamlılık; gelişmeli anlam bilim, anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin amaç, içerik, kapsam ve kaynaklarının tanıtılması, Dilbilim, alanları, anlambilimin diğer dilbilim alanlarıyla ilişkisi
2. Hafta Türkçe öğretim programı ve anlambilgisi, Anlama sürecinde sesbilgisinin ve biçimbilgisinin, tümcebilgisinin işlevi, İlgili makaleler
3. Hafta Anlama sürecinde sesbilgisinin ve biçimbilgisinin, tümcebilgisinin işlevi, İlgili makaleler
4. Hafta Genel dilbilim, Saussure?ün kuramı, Yapısalcılık, Göstergebilim ve kavramları
5. Hafta Sözcük anlambilimi, Sözcük öğretimi, Söz sanatları öğretimi, Ders programı ve ders kitaplarındaki içeriklerin sözcük anlambilimi açısından eleştirel bakışla incelenmesi
6. Hafta Cümle anlambilimi, Ders programı ve ders kitaplarındaki içeriklerin cümle anlambilimi açısından eleştirel bakışla incelenmesi
7. Hafta Tümce anlambilimi, Türkçe sözdiziminin anlamsal özellikleri
8. Hafta Ara sınav haftası
9. Hafta Sözcükte tümcede anlam değişmeleri (eş, karşıt anlamlılık, kavram alanı, değer vd.)
10. Hafta Tümcede yapı anlam ilişkisi, Kip, Sunumlar hakkında bilgilendirme (örnek dersiçeriği)
11. Hafta Türkçe anlam bilgisi konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
12. Hafta Türkçe anlam bilgisi konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
13. Hafta Örnek Sözcük öğretimi ders içeriği (eğitim durumu) oluşturma (sunum)
14. Hafta Türkçe anlam bilgisi konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAksan Doğan (2005) Anlambilim, Ankara:Engin Yayınevi
Aksan Doğan (2000) Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK Yayınları
Aksan Doğan (2000) Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara: Bilgi Yayınevi
Aksan Doğan (2005) Türkçenin Zenginlikleri, İncelikleri, Ankara: Bilgi Yayınevi
Aksan Doğan (1990) Türkçenin Gücü, Ankara: Bilgi Yayınevi
Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemelerinde yararlanılacak
Demircan Kerim (2013) Türkoloji İçin Dilbilim, Ankara: Anı Yayıncılık
Guiraud Pierre (1999) Anlambilim ?La Semantique (Çev.Berke Vardar) İstanbul: Multilingual Yayınları
Karaağaç Günay, (2013) Anlambilim ve İletişim
Kıran Ayşe ve Kıran Zeynel (2018) Dilbilime Giriş, Ankara:Seçkin Yayınları.
Onan Bilginer, (2011) Anlama Sürecinde Türkçenin Yapısal İşlevleri, Ankara: Nobel Yayınları
Uğur Nizamettin,(2022) Anlambilim, Doruk Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sorun/Problem Çözme,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi11010
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati12336
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler12020
Toplam İş Yükü90
Toplam İş Yükü / 303
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1  X   X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X   X
P3           
P4  X   X   X   X   X   X
P5           
P6           
P7           
P8           
P9           
P10