Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dillerin anlam bilimsel özelliklerini tespit eder.
2) Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirir. 3) Anlam bilimsel ilişkileri belirler. 4) Anlam türlerini tanımlar, sınıflandırır ve ayırt eder. 5) Sözcüğün tanımından hareket ederek, de Saussure'ün gösterge modeli ile Ogden ve Richards'ın göstergebilimsel üçgeninin öğelerini ayrıntılı bir biçimde tartışır. 6) Anlam ve kavramı ayırt eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Anlam Biliminin tarihi, dil bilim içerisindeki yeri ve anlam bilimiyle ilgili anahtar kavramların açıklanması, Türk dilinin anlam hususiyetleri (sözcük düzeyinde, cümle düzeyinde); anlam çerçevesi, anlam olayları; durgun anlam bilim, kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık, eş adlılık; çok anlamlılık; gelişmeli anlam bilim, anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin amaç, içerik, kapsam ve kaynaklarının tanıtılması, Dilbilim, alanları, anlambilimin diğer dilbilim alanlarıyla ilişkisi
2. Hafta
Türkçe öğretim programı ve anlambilgisi, Anlama sürecinde sesbilgisinin ve biçimbilgisinin, tümcebilgisinin işlevi, İlgili makaleler
3. Hafta
Anlama sürecinde sesbilgisinin ve biçimbilgisinin, tümcebilgisinin işlevi, İlgili makaleler
4. Hafta
Genel dilbilim, Saussure?ün kuramı, Yapısalcılık, Göstergebilim ve kavramları
5. Hafta
Sözcük anlambilimi, Sözcük öğretimi, Söz sanatları öğretimi, Ders programı ve ders kitaplarındaki içeriklerin sözcük anlambilimi açısından eleştirel bakışla incelenmesi
6. Hafta
Cümle anlambilimi, Ders programı ve ders kitaplarındaki içeriklerin cümle anlambilimi açısından eleştirel bakışla incelenmesi
7. Hafta
Tümce anlambilimi, Türkçe sözdiziminin anlamsal özellikleri