Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TİYATRO VE DRAMA UYGULAMALARI TRK403 Yedinci Yarıyıl (Güz) 1 + 2 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI4
YARIYILYedinci Yarıyıl (Güz)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Tiyatro ve drama alanına ilişkin temel kavramları açıklayabilirler.
2) Yaratıcı drama tekniklerini uygulayabilirler.
3) Türkçe eğitimi için yaratıcı drama etknlikleri yaratabilirler.
4)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIGeleneksel tiyatro kavramının Aritoteles'ten beri gelişimi. Tiyatro ve dramaya ilişkin temel kavramlar. Oyun kavramı. Oyunun psikolojik temelleri ve oyun-eğitim ilişkisi. Canlandırma ve canlandırma teknikleri. Doğaçlama çalışmaları. Tiyatro diline yönelik saptamalar. Dramaturji, yorumlama ve sahneleme. Yaratıcı drama kavramının ve çalışmalarının tanıtılması. Yaratıcı drama teknikleri. Yaratıcı drama çalışmalarından Türkçe eğitiminde yararlanma yolları ve uygulamalar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta 1. hafta: Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı, tiyatro kavramının doğuşu ve gelişimi, tiyatro ve drama ile ilgili temel kavramlar.
2. Hafta 2. hafta: Eğitim ve öğretim açısından tiyatro, drama, yaratıcı drama, sahneleme teknikleri.
3. Hafta 3. hafta: Sahneleme teknikleri, oyun kavramı; oyunun psikolojik temelleri ve oyun-eğitim ilişkisi, oyunlaştırma teknikleri ve Türkçe öğretimi. Türkçe eğitiminde tiyatronun/dramanın yeri, Tiyatro metinleri, biçimsel drama, doğaçlama.
4. Hafta 4. hafta: Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (katılımcı liderlik, kenardan yönlendirme).
5. Hafta 5. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (katılımcı liderlik, kenardan yönlendirme)Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (görsellerle drama/donuk imge, özel mülkiyet).
6. Hafta 6. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (görsellerle drama/donuk imge, özel mülkiyet).Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (Yarım bırakılmış nesne, gelecek projeksiyonu tekniği, zihinde canlandırma).
7. Hafta 7. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (yarım bırakılmış nesne, gelecek projeksiyonu tekniği, zihinde canlandırma). Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (geriye dönüş-ileriye sıçrayış tekniği, bölünmüş ekran tekniği).
8. Hafta 8. hafta: Ara Sınav.
9. Hafta 9. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (geriye dönüş-ileriye sıçrayış tekniği, bölünmüş ekran tekniği). Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (bilinç koridoru, altı şapkalı düşünme tekniği le drama).
10. Hafta 10. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (bilinç koridoru, altı şapkalı düşünme tekniği le drama). Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (fragman tekniği, afiş tekniği, manşet tekniği, ayna tekniği).
11. Hafta 11. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (fragman tekniği, afiş tekniği, manşet tekniği, ayna tekniği). Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (hazır roller yaşamın kalıp rollerini oynama/ritüellere/seremonilere dayalı drama etkinlikleri oluşturma, rol değiştirme, an?ı işaretleme).
12. Hafta 12. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (hazır roller yaşamın kalıp rollerini oynama/ ritüellere/seremonilere dayalı drama etkinlikleri oluşturma, rol değiştirme, an?ı işaretleme). Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (yaşam çemberi, anlatı tiyatrosu, pandomima).
13. Hafta 13. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (yaşam çemberi, anlatı tiyatrosu, pandomima).Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (sıcak sandalye, akışkan yap-bırak tekniği, kavramların çağrışımsallığıyla drama).
14. Hafta 14. hafta: Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar oluşturma (sıcak sandalye, akışkan yap-bırak tekniği, kavramların çağrışımsallığıyla drama. Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (forum tiyatro).
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAdıgüzel, Ömer (2018). Eğitimde Yaratıcı Drama. İstanbul: YKY.
Akoğuz, Ayşegül ve Akoğuz, Mete (2011). Yaratıcı Drama Etkinlikleri. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
Çalışlar, Aziz (2013). Tiyatro Kavramları Sözlüğü. İstanbul Mitos Boyut Yayınları.
Heinig, Ruth Beall (2009). Creative Drama fort he Clasroom Teacher. New York: Pearson.
Jenning, Sue (2017). Creative Activities in Groupwork. New York: Routledge.
McCaslin, Nellie (2016). Yaratıcı Drama: Sınıf İçinde ve Dışında. (Çev. Pınar Özdemir Şimşek), Ankara: Nobel Yayınları.
McFarlane, Penny (2012). Creative Drama for Emotional Support. London: Jessica Kingsley.
Sezgin, Bülent (2015). Oyun-Tiyatro-Drama İlişkisi. İstanbul: BGST Yayınları.
Şener, Sevda (2014). Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı. Ankara: Dost Kitabevi.
Şener, Sevda (2003). İnsanı Geçitlerde Sınayan Sanat: Dram Sanatı. Ankara: Mitos Boyut Yayınları.
Yalçın, Alemdar ve Aytaş, Gıyasettin, (2012). Tiyatro ve Canlandırma, Ankara: Akçağ Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Eğitim-Uygulama,Sunum.
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Uygulama/Pratik250
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi10220
Final Sınavına Hazırlık11313
Ders Saati13339
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Etkinlik Geliştirme 2816
Uygulama
Toplam İş Yükü90
Toplam İş Yükü / 303
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1       
P2  X   X   X   X
P3  X   X   X   X
P4       
P5  X   X   X   X
P6       
P7       
P8       
P9       
P10  X   X   X   X