Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ana dili ve yabancı/ ikinci dil öğretimindeki temel kavramları karşılaştırır, 2) yabancı dil öğretimi yaklaşımlarını ve bunların Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yansımalarını değerlendirir, 3) Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi amacıyla hazırlanmış olan öğretim programlarını karşılaştırır, 4) Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi amacıyla hazırlanmış olan ders kitaplarını karşılaştırır, 5) Türkçenin yabancı dil olarak öğretim sürecini amaç, içerik, eğitim durumu ve ölçme-değerlendirme ögeleriyle değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Türkçenin yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve; yabancı dil öğretimi yaklaşımları (İşlevsel dil öğretimi yaklaşımı, eylem görev odaklı dil öğretimi yaklaşımı, geleneksel yaklaşımlar). Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni'nin (D-AOBM)değerlendirilmesi, Türkçenin ana dili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesi arasındaki farklar; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde eğitim ortamları, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etkinlik geliştirme; Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının incelenmesi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kültürlerarasılık.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dil, dil edinimi, ana dili, ikinci dil, dil öğretimi kavramları
2. Hafta
Tarihi süreçte Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi
3. Hafta
Yabancı/ ikinci dil öğretiminde yaklaşım ve yöntemler
4. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ilkeler
5. Hafta
Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni (D-AOBM)
6. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi amacıyla geliştirilmiş öğretim programları
7. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil becerileri (dinleme-okuma)
8. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil becerileri (konuşma-yazma)
9. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil ve sözcük bilgisi
10. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ölçme ve değerlendirme
11. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kültürlerarasılık
12. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi amacıyla hazırlanmış ders kitaplarının incelenmesi I
13. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi amacıyla hazırlanmış ders kitaplarının incelenmesi II
14. Hafta
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi amacıyla hazırlanmış ders kitaplarının incelenmesi III
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aydın, Ö. (1999). İkinci dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçe dilbilgisi betimlemelerinin Görünümü. Çağdaş Türk Dili, 137-138, 33-41. Barın, E. (1992). Yabancılara Türkçe öğretiminde bir metod denemesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Bayraktar, N. (2005). Yabancılara Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi. Aralık 15, 2010 tarihinde http://turkoloji.cu.edu.tr/ adresinden alınmıştır. Benhür, M. H. (2002). Türkçenin yabancılara öğretiminde tartışılmayan ana kavramlar. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). (2021). Demircan, Ö. (2002). Yabancı dil öğretim yöntemleri. İstanbul: Der Yayınevi. Demirel, Ö. (2007). Yabancı dil öğretimi (3. basım). Ankara: Pegema Yayıncılık. Hengirmen, M. (1993). Yabancı dil öğretim yöntemleri ve tömer yöntemi. Ankara: Engin Yayınevi. Kana, F. (2021). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Eğiten. Kardaş, M.N. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. Kılınç, A., Şahin, A. (2012). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. Köksal, D., Ulum, Ö. G., Duruk, E. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi: Dil Politikası-Kültür-Yöntem-Teknoloji. Ankara: Nobel.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Ödev
1
30
Örnek Olay Sunumu
1
20
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
3
39
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
7
7
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
11
11
Ders Planı Geliştirme
1
11
11
Etkinlik Geliştirme
1
11
11
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ