Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Metinsellik ölçütlerini bilir ve metinleri sınıflandırabilirler. 2) Dilbilim ile metinbilim ilişkisini belirleyebilirler. 3) Metinleri, metindilbilimsel açıdan ele alıp metin ve söylem çözümlemesi yapabilirler. 4) Türkçe eğitimi için metin seçimi yapabilirler. 5) Türkçe eğitiminde kullanılan metinlere eleştirel yaklaşabilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce, metin ve metinsellik ölçütleri), metin, söylem ve metin türü sınıflamaları; metin türlerinin dilsel görünümleri; anlatı söylemi, anlatı metinleri, söz eylem kuramı, metindilbilimsel çözümlemeler ve Türkçe eğitimi.
2. hafta: Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce, söylem, metin ve metinsellik ölçütleri).
3. Hafta
3. hafta: Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce, söylem, metin ve metinsellik ölçütleri), Metinde küçük yapı, büyük yapı, üst-yapı.
4. Hafta
4. hafta: Metinde küçük yapı, büyük yapı, üst-yapı. Metin ve betimleyici okuma, çözümleyici okuma ve yorumlayıcı okuma.
5. Hafta
5. hafta: Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
6. Hafta
6. hafta: Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
7. Hafta
7. hafta: Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
8. Hafta
8. hafta: Ara Sınav.
9. Hafta
9. hafta: Metin türlerinin dilsel görünümleri, metin ve söylem çözümlemeleri.
Dilidüzgün, Şükran (2017). Metin Dilbilim ve Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayınları. Günay, Doğan (2003). Metin Bilgisi. İstanbul Multilingual Yayınları. Aksan, Doğan (1998). Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara: Engin Yayınevi. Aydın, Mehmet (2007). Dilbilim El Kitabı. İstanbul: 3F Yayınları. Özünlü, Ünsal (2001). Edebiyatta Dil Kullanımları. İstanbul: Multilingual Yayınları, Rifat, Mehmet (2007). Metnin Sesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Şenöz-Ayata, Canan (2012). Dilbilim: Metin Dilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları. Torusdağ, Gülşen; Aydın, İlker (2018). Metindilbilim ve Örnek Metin Çözümlemeleri. Ankara Pegem Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Metin Çözümleme.
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
2
26
Final Sınavına Hazırlık
1
18
18
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
18
18
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Evde Hazırla Uygulaması
4
2
8
Konu Araştırma
3
3
9
Makale İnceleme
3
3
9
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ