Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ TRK307 Beşinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILBeşinci Yarıyıl (Güz)
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Dilbilim ve Dilbilgisinin iletişimdeki rolünü ve önemini açıklar.
2) Geleneksel dilbilgisi öğretimini ve çağdaş-dilbilimsel dilbilgisi öğretimini değerlendirir.
3) İşlevsel dilbilgisi kuramına uygun etkinlikler düzenler.
4) Ders kitaplarındaki uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
5) Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularını bilir.
6) Tartışmalı konulara yönelik ders içerikleri oluşturabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIDil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı?nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin amaç, içerik, kapsam ve kaynaklarının tanıtılması, Dilin işlevi, dilbilgisinin işlevi, dilbilgisi öğretiminin işlevi
2. Hafta Dilbilgisi öğretiminin işlevi - işlevseldilbilgisi
3. Hafta Dilbilgisinin (sesbilgisi) tartışmalı konuları İlgili makaleler Anlama sürecinde sesbilgisinin işlevi
4. Hafta Dilbilgisinin (biçimbilgisi) tartışmalı konuları, İlgili makaleler, Anlama sürecinde biçimbilgisinin işlevi
5. Hafta Dilbilgisinin (cümlebilgisi) tartışmalı konuları, İlgili makaleler, Anlama sürecinde cümlebilgisinin işlevi
6. Hafta Ders kitaplarındaki içeriklerin eleştirel bakışla incelenmesi
7. Hafta Dilbilgisi öğretimi yöntem ve teknikleri ile kazanım-etkinlik uyumluluğu açısından ders kitabındaki örneklerin incelenmesi
8. Hafta Ara sınav haftası
9. Hafta Dilbilgisi öğretiminde ölçme-değerlendirme
10. Hafta Örnek Dilbilgisi dersi içeriği oluşturma (Eğitim Durumu hazırlama), Sunumlar hakkında bilgilendirme
11. Hafta Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
12. Hafta Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
13. Hafta Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
14. Hafta Dönem bilgilerinin tekrarı, Dilbilgisi dersi değerlendirme ölçeği geliştirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBALYEMEZ S. (2016) Dilbilgisi Üzerine Açıklamalar, Ankara: Pegem Akademi
ONAN BİLGİNER, (2011) Anlama Sürecinde Türkçenin Yapısal İşlevleri, Ankara: Nobel Yayınları
UZUN E. (2004) Dilbilgisinin Temel Kavramları,Türkçe Üzerine Tartışmalar, İstanbul: Kebikeç Yayınları


ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev115
Uygulama/Pratik110
Devam15
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık14040
Ders Saati13339
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Ders Planı Geliştirme 13030
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma199
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1  X         X   X
P2  X   X         X
P3  X           X
P4      X   X   X  
P5          X  
P6        X   X  
P7  X           X
P8           
P9        X    
P10