Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dilbilim ve Dilbilgisinin iletişimdeki rolünü ve önemini açıklar. 2) Geleneksel dilbilgisi öğretimini ve çağdaş-dilbilimsel dilbilgisi öğretimini değerlendirir. 3) İşlevsel dilbilgisi kuramına uygun etkinlikler düzenler. 4) Ders kitaplarındaki uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. 5) Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularını bilir. 6) Tartışmalı konulara yönelik ders içerikleri oluşturabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı?nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
Ders kitaplarındaki içeriklerin eleştirel bakışla incelenmesi
7. Hafta
Dilbilgisi öğretimi yöntem ve teknikleri ile kazanım-etkinlik uyumluluğu açısından ders kitabındaki örneklerin incelenmesi
8. Hafta
Ara sınav haftası
9. Hafta
Dilbilgisi öğretiminde ölçme-değerlendirme
10. Hafta
Örnek Dilbilgisi dersi içeriği oluşturma (Eğitim Durumu hazırlama), Sunumlar hakkında bilgilendirme
11. Hafta
Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
12. Hafta
Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
13. Hafta
Türkçe dilbilgisinin tartışmalı konularına ilişkin ders tasarımı yapma (sunum)
14. Hafta
Dönem bilgilerinin tekrarı, Dilbilgisi dersi değerlendirme ölçeği geliştirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BALYEMEZ S. (2016) Dilbilgisi Üzerine Açıklamalar, Ankara: Pegem Akademi ONAN BİLGİNER, (2011) Anlama Sürecinde Türkçenin Yapısal İşlevleri, Ankara: Nobel Yayınları UZUN E. (2004) Dilbilgisinin Temel Kavramları,Türkçe Üzerine Tartışmalar, İstanbul: Kebikeç Yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
15
Uygulama/Pratik
1
10
Devam
1
5
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Ders Planı Geliştirme
1
30
30
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
1
9
9
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ