Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Belli bir konuda düşüncelerini açıklar 2) Konuşma yöntemlerini ve tekniklerini uygular 3) Ortama ve duruma uygun hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma becerilerini geliştirebilir 4) Sınıf düzeyine uygun konuşma etkinlikleri düzenler
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Okuma Eğitimi, Dinleme Eğitimi, Yazma Eğitimi
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının konuşma ve konuşma eğitimine yönelik temel kavramları bilmelerini; Türkçe Dersi Öğretim Programında konuşma becerisiyle ilgili kazanım ve etkinliklerin amaca uygunluğunu değerlendirmelerini ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlamalarını sağlamaktır.
Dersin içeriği genel olarak: Konuşma eğitimiyle ilgili temel bilgiler, konuşmanın fiziksel ve bilişsel ögeleri; konuşma-bellek-söz varlığı ilişkisi ve beden dili; konuşmada prozodik özelliklerin (vurgu, ton, ezgi vb.) üretilmesi; konuşma türleri, sözlü anlatım (tartışmacı/ikna edici, bilgilendirici, estetik konuşma vb.) ve karşılıklı konuşma; konuşma becerisine yönelik eğitim ortamları; konuşma yöntem ve teknikleri; konuşma becerisini ölçme ve değerlendirme, konuşma etkinlikleri tasarlama
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
İzlencelerin dağıtılması ve derse yönelik bilgilendirme. Dönem boyunca işlenecek konulara ilişkin açıklama
2. Hafta
Konuşma eğitiminin temel kavramları. Konuşmayı etkileyen unsurlar, konuşmacıda bulunması gereken özellikler
3. Hafta
Konuşma eğitimi: Konuşma öncesinde, konuşma sırasında ve konuşma sonrasında dikkat edilmesi gereken unsurlar.
4. Hafta
Konuşma türleri ve konuşma kuralları. Konuşma yöntemleri
5. Hafta
Türk eğitim programlarında konuşma eğitimine genel bakış / Türkçe Dersi Öğretim Programında konuşma becerisine yönelik kazanımlar ve etkinlikler / Türkçe Dersi Öğretim Programındaki konuşma eğitimi uygulamalarına eleştirel bakış. Konuşmanın diğer dil becerileriyle (dinleme, okuma ve yazma) ilişkisi.
6. Hafta
Türk eğitim programlarında konuşma eğitimine genel bakış / Türkçe Dersi Öğretim Programında konuşma becerisine yönelik kazanımlar ve etkinlikler / Türkçe Dersi Öğretim Programındaki konuşma eğitimi uygulamalarına eleştirel bakış. Konuşmanın diğer dil becerileriyle (dinleme, okuma ve yazma) ilişkisi.
7. Hafta
Öğrencilerin konuşma becerilerini (hazırlıklı-hazırlıksız) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikler
8. Hafta
Arasınav haftası (Bu derste arasınav yapılmayacaktır.)
9. Hafta
Konuşma eğitiminde ölçme ve değerlendirme (etkinlik ve uygulamalar)
10. Hafta
Konuşma eğitimi ders içerikleri tasarlama
11. Hafta
Konuşma eğitimi ders içerikleri tasarlama
12. Hafta
Konuşma eğitimi ders içerikleri tasarlama
13. Hafta
Konuşma eğitimi ders içerikleri tasarlama
14. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
GÜNDÜZ O., ŞİMŞEK T. (2014) Uygulamalı Konuşma Eğitimi, Ankara:Grafiker Yay. KEÇİK İlknur, UZUN Leyla (2002), Sözlü ve Yazılı Anlatım, Eskişehir:Anadolu Ünv.Yay. KIBRIS İbrahim (2010) Türkçe II- Sözlü Anlatım Ankara: Kök Yayıncılık. ÖZDEMİR Emin (1986) Konuşma Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi, TAŞER Suat (2006), Konuşma Eğitimi, İstanbul:Papirüs Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Rapor Hazırlama,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
15
Uygulama/Pratik
1
5
Devam
1
5
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
20
20
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
12
1
12
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
15
15
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ