Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yazma tür, yöntem ve yaklaşımlarını tanımlar. 2) Farklı metin türlerinin benzer ve farklı yönlerini belirler. 3) Yazma becerisinin yönelik uygulamalar geliştirir. 4) Yazma öğretimi ders içerikleri tasarlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Yazma eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.), yazma becerisinin fiziksel
ve zihinsel süreçleri; yazma ve bellek-söz varlığı ilişkisi; yazılı anlatımın aşamaları, cümle/paragraf/
metin düzeyinde anlatım; metinsellik ölçütlerinin (bağdaşıklık, tutarlılık vb.) oluşturulması; metin
türleri, yazılı anlatım (tartışmacı, ikna edici, bilgilendirici, estetik yazma vb.); yazma yöntem ve
teknikleri; süreç temelli, planlı yazma modelleri; noktalama ve yazım kurallarının öğretimi; yazma
becerisine yönelik eğitim ortamları; yazma eğitiminde ölçme ve değerlendirme; yazma etkinlikleri
tasarlama.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Yazma Eğitiminin temel kavramları, yazma sorunları ve nedenleri
2. Hafta
Yazma becerisinin diğer beceri alanlarıyla ilişkisi
3. Hafta
Metin üretim evreleri ve anlatım biçimleri
4. Hafta
Yazıda iç ve dış yapı özellikleri, Yazım ve noktalama öğretimi (dilbilim ve dilbilgisi konularıyla ilişkisi)Öğrenci kağıtlarının değerlendirilme ölçütleri, ilgili semboller.
5. Hafta
Yazma Öğretim Yöntemleri: Kontrollü yazma, Serbest yazma, Güdümlü yazma.. Araştırma ve incelemeye dayalı yazma çalışmaları
6. Hafta
Yazma stratejileri, yöntem ve teknikleri (devam) Ders kitabındaki örneklerin incelenmesi
7. Hafta
Yazma becerisine etki eden alt beceriler ile Yazma ile geliştirilecek üst düzey beceriler
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Yaratıcı yazma nedir? Yaratıcı yazma becerisi geliştirme
10. Hafta
Ders kitaplarındaki yazma çalışmalarını değerlendirme (etkinlikler)Yazma dersi tasarımı yapma (sunumlar)
11. Hafta
Ders kitaplarındaki yazma çalışmalarını değerlendirme ((materyal ve ölçme)Yazma dersi tasarımı yapma (sunumlar)
12. Hafta
Ders kitaplarındaki yazma çalışmalarını değerlendirme (kazanımlar)Yazma dersi tasarımı yapma (sunumlar)
13. Hafta
Ders kitaplarındaki yazma çalışmalarını değerlendirme (etkinlikler)Yazma dersi tasarımı yapma (sunumlar)
14. Hafta
Yazma ölçeği geliştirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
AKBAYIR Sıddık, Yazılı Anlatım - Nasıl Yazabilirim? (2010),Ankara:Pegem Yayıncılık. ARAL İnci, (2011) Yazma Büyüsü, Kırmızı Kedi Yayınevi BAYAT Nihat (2019),Yazma ve Eğitimi, Ankara:Anı Yayınları Gündüz O., Şimşek T.(2015) Uygulamalı Yazma Eğitimi, Ankara: Grafiker Yayınları. İLKÖĞRETİMDE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ (2009). (Ed. Kırkkılıç A. ve Akyol H.) Ankara: Pegem Akademi. KEÇİK İlknur, UZUN Leyla (2002), Sözlü ve Yazılı Anlatım,Eskişehir:Anadolu Ünv.Yay. KIBRIS İbrahim (2010)Türkçe I-Yazılı Anlatım, Ankara: Kök Yayıncılık. KUZU Tülay (2008) ?Anlama ve Anlatma?, Üniversiteler İçin Türk Dili Ders Kitabı içinde, Başkent Üniversitesi Yayını ORAL Günseli (2014) Yine Yazı Yazıyoruz, Pegem Akademi Yayınları. TÜRKÇE ÖĞRETİMİ -Yeni Programa Göre Kuramdan Uygulamaya, (Ed. Yıldız C.) Ankara: Pegem Yayınları. Öğretim elemanı tarafından önerilecek, alanla ilgili basılmış bildiriler, makaleler