Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bu ders ile öğrenciler,Anadolu sahası Türk edebiyatının doğuşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. 2) Eski Türk edebiyatının kavramsal ve kuramsal çerçevesine vakıf olur. 3) Edebi metinleri okuma ve yorumlama becerisi kazanır. 4) Türkiye Türkçesi ile verilen ilk edebi örnekler üzerinden yazı dili olarak Türkçenin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders, Türk edebiyatının Osmanlı dönemi Anadolu sahasında verilen edebi ürünlerin kuramsal ve uygulamalı olarak incelenmesini içermektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Ders izlencelerinin dağıtılması ve dersin tanıtılması, bir dönem boyunca izlenilecek olan program ve verilecek ödevlerin formatının anlatılması, Eski Türk Edebiyatı adlandırılışı ve tarifi.
2. Hafta
2.Divan Edebiyatının Teşekkülü ve Onu Hazırlayan Şartlar/Türkçenin edebi oluşu/Anadolu sahasında Eski Türk edebiyatının başlaması ve yayılım sahası/İlk Türkçe Divanlar/ Divan tertibi
3. Hafta
3. Eski Türk Edebiyatının Kaynakları
4. Hafta
4. Şairliğin şartları, aşk, aşık, sevgili ve rakip vd.
5. Hafta
5. Eski Türk edebiyatında gerçeklik
6. Hafta
6. Divan şiiri estetiği ve mazmun
7. Hafta
7. Aruz ve dil içi çeviri uygulamaları
8. Hafta
8. 14. ve 15. yüzyıl Anadolu sahası Türk edebiyatının özellikleri, yazar ve eserleri.
9. Hafta
9. Şeyhi, hayatı, eserleri ve şiirlerinden örnekler
10. Hafta
10. Şeyhi, hayatı, eserleri ve şiirlerinden örnekler
11. Hafta
11. Necati Bey, hayatı, eserleri ve şiirlerinden örnekler
12. Hafta
12. Necati Bey, hayatı, eserleri ve şiirlerinden örnekler
13. Hafta
13. Ahmet Paşa hayatı, eserleri ve şiirlerinden örnekler
14. Hafta
14. Ahmet Paşa hayatı, eserleri ve şiirlerinden örnekler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
MERMER, Ahmet (2008) : Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları : Ankara. İZ, Fahir (2003), Eski Türk Edebiyatında Nazım 1, Ankara: Akçağ Yayınları. ŞENTÜRK, Atilla (2000), Osmanlı Şiiri Antolojisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. ŞENTÜRK, Atilla (1995), Necati Beğ?in Sultan Beyazıt Methiyesi, Enderun Kitabevi: İstanbul. Türk Edebiyatı Tarihi (2007), 4 Cilt, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul. KALPAKLI, Mehmet (1999), Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. PALA, İskender (2003), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul: L&M Yayınları. DİLÇİN, Cem (1983), Yeni Tarama Sözlüğü, Ankara: TDK. DEVELLİOĞLU, Ferit (2001), Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lugat, Ankara: Aydın Yayınları. ONAY, Ahmet Talat (2000), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı, Akçağ Yayınları, Ankara
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
5
10
50
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
1
2
2
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
91
Toplam İş Yükü / 30
3,03
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ