Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ölçek geliştirme ve çeviri/adaptasyon süreçlerini açıklar, 2) Meslek alanında ölçülen psikolojik yapıların operasyonel tanımlarını yapar, 3) Ölçek puanlarını uygun istatistiksel yöntemlerle özetler ve yorumlar, 4) Uygun istatistik yöntemleri kullanarak test ve madde puanlarını analiz eder ve yorumlar, 5) Meslek alanında kullanılan ölçekleri geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu derste öğrencilerin ölçek geliştirme ve farklı kültür ve dillerde geliştirilen ölçeklerin çeviri ve adaptasyonu sürecinde izlenmesi gereken basamaklar konusundaki temel bilgi ve kavramları geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Dersin sonunda öğrencilerin alanlarında kullanılmakta olan ölçekleri geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirmeleri beklenmektedir. Meslek alanında ele alınan değişkenlerin operasyonel tanımlarını yapabilmeleri, madde yazım kurallarını dikkate alarak operasyonel tanıma uygun madde yazmaları, ölçeklerden elde edilen puanların nasıl ve ne amaçla yorumlanabileceğini ayırt etmeleri, uygun istatistiksel paket programlar aracılığı ile test ve madde analizlerini gerçekleştirerek yorumlamaları beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkeleri
2. Hafta
Test teorilerinin temelleri (Klasik Test teorisi ve Madde Tepki Teorisi)
3. Hafta
Test geliştirme adımları
4. Hafta
Test öğelerine göre bilişsel ve duygusal özelliklerin ölçülmesi
5. Hafta
Bilişsel ve duyuşsal alanlarda madde yazmanın ilkeleri
6. Hafta
Test puanlarının güvenilirliği
7. Hafta
Test puanlarının geçerliliği
8. Hafta
Ara Sınav Haftası
9. Hafta
Test ve madde puanı analizleri (Betimsel istatistikler, madde analizi, faktör analizi vb.).
10. Hafta
Puanların raporlanması ve test sonuçlarının yorumlanması
11. Hafta
Testlerin tercüme edilmesi ve adaptasyonuyla ilgili ITC Kılavuzları.
1) Özçelik, D. A. (2013). Test Hazırlama Kılavuzu. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. (TURCADEMY) 2) International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second edition). [www.InTestCom.org] 3) Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. 3. Sürüm (e-kitap) 4) Berberoğlu, G. (2012). Geniş Ölçekli Testlerde Kapsam Geçerliği. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama Dergisi. 5) McCoach, D. B., Gable, R. K. and Madura, J. P. (2013). Instrument Development in the Affective Domain. New York: Springer. (e-kitap) 6) Berberoğlu, G. (2003). Planning Classroom Test. (pp:726-731). In Encyclopedia of Psychological Assessment. Rocio Fernandez- Ballesteros (Ed.) Sage Publication.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
15
15
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
5
3
15
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ