Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÖLÇEK GELİŞTİRME EDS435 - 2 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Ölçek geliştirme ve çeviri/adaptasyon süreçlerini açıklar,
2) Meslek alanında ölçülen psikolojik yapıların operasyonel tanımlarını yapar,
3) Ölçek puanlarını uygun istatistiksel yöntemlerle özetler ve yorumlar,
4) Uygun istatistik yöntemleri kullanarak test ve madde puanlarını analiz eder ve yorumlar,
5) Meslek alanında kullanılan ölçekleri geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu derste öğrencilerin ölçek geliştirme ve farklı kültür ve dillerde geliştirilen ölçeklerin çeviri ve adaptasyonu sürecinde izlenmesi gereken basamaklar konusundaki temel bilgi ve kavramları geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Dersin sonunda öğrencilerin alanlarında kullanılmakta olan ölçekleri geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirmeleri beklenmektedir. Meslek alanında ele alınan değişkenlerin operasyonel tanımlarını yapabilmeleri, madde yazım kurallarını dikkate alarak operasyonel tanıma uygun madde yazmaları, ölçeklerden elde edilen puanların nasıl ve ne amaçla yorumlanabileceğini ayırt etmeleri, uygun istatistiksel paket programlar aracılığı ile test ve madde analizlerini gerçekleştirerek yorumlamaları beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkeleri
2. Hafta Test teorilerinin temelleri (Klasik Test teorisi ve Madde Tepki Teorisi)
3. Hafta Test geliştirme adımları
4. Hafta Test öğelerine göre bilişsel ve duygusal özelliklerin ölçülmesi
5. Hafta Bilişsel ve duyuşsal alanlarda madde yazmanın ilkeleri
6. Hafta Test puanlarının güvenilirliği
7. Hafta Test puanlarının geçerliliği
8. Hafta Ara Sınav Haftası
9. Hafta Test ve madde puanı analizleri (Betimsel istatistikler, madde analizi, faktör analizi vb.).
10. Hafta Puanların raporlanması ve test sonuçlarının yorumlanması
11. Hafta Testlerin tercüme edilmesi ve adaptasyonuyla ilgili ITC Kılavuzları.
12. Hafta Ölçek geliştirme süreci ve etik ilkeler
13. Hafta Ölçek geliştirme, adaptasyon makalelerinin değerlendirilmesi
14. Hafta Ölçek geliştirme, adaptasyon makalelerinin değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR1) Özçelik, D. A. (2013). Test Hazırlama Kılavuzu. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. (TURCADEMY)
2) International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second edition). [www.InTestCom.org]
3) Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. 3. Sürüm (e-kitap)
4) Berberoğlu, G. (2012). Geniş Ölçekli Testlerde Kapsam Geçerliği. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama Dergisi.
5) McCoach, D. B., Gable, R. K. and Madura, J. P. (2013). Instrument Development in the Affective Domain. New York: Springer. (e-kitap)
6) Berberoğlu, G. (2003). Planning Classroom Test. (pp:726-731). In Encyclopedia of Psychological Assessment. Rocio Fernandez- Ballesteros (Ed.) Sage Publication.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev130
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık11515
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler11515
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma5315
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1         
P2         
P3         
P4         
P5         
P6  X   X   X   X   X
P7         
P8         
P9  X   X   X   X   X
P10