Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Kültür ve oyun ilişkisini tanımlar. 2) Çocuk oyun ve oyuncakların önemini ifade eder. 3) Geleneksel oyunları, gelişim aşamalarıyla ilişkilendirir. 4) Geleneksel oyunların toplumsal rollerini açıklar. 5) Geleneksel oyunların aktarımını etkileyen faktörleri ifade eder. 6) Geleneksel çocuk oyunlarının aktarımına yönelik etkinlik hazırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Çocuk ve Oyun
DERS TANIMI
Erken çocukluk döneminde oyunun eğitsel ve gelişimsel değerleri; oyunun tanımı, önemi, gelişimi, toplumsal rolü, oyun kuramları, oyunu etkileyen faktörler, oyunu destekleme, oyun etkinlikleri planlama ve uygulama; halk biliminde geleneksel çocuk oyunları, bu oyunların eğitimsel, kültürel değeri, farklı kültürlerdeki çocuk oyunlarını öğrenme ve yeni nesillere aktarma; bu oyunların tanımı, önemi, kuralları, yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunları; geleneksel oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi; kutu oyunları ve yeni nesil; oyun tasarımı ve uygulama.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders ve Müfredat Sunumu.
2. Hafta
Oyun ve Kültür İlişkisi
3. Hafta
Oyunun Tarihçesi
4. Hafta
Oyun Kuramları
5. Hafta
Oyun ve Çocuk
6. Hafta
Oyun Temelli Öğrenme
7. Hafta
Geleneksel Kültürde Çocuk Oyunları
8. Hafta
Vize Haftası
9. Hafta
Geleneksel Çocuk Oyunlarında Kullanılan Şarkılar
10. Hafta
Geleneksel Çocuk Oyunlarında Kullanılan Materyaller
11. Hafta
Geleneksel Çocuk Oyunlarının Çocukların Gelişim Alanlarına Etkisi
12. Hafta
Geleneksel Kültürde Çocuk Oyunlarını Hatırlama ve Yeni Nesillere Aktarma Yolları
13. Hafta
Farklı Kültürlerde Geleneksel Çocuk Oyunları
14. Hafta
Atölye Çalışması
15. Hafta
Oyun Buluşması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Kitaplar And, M. (1999). Oyun ve bügü. Ankara: Türkiye İşbankası Yayınları. Başal, H. (2018). Geçmişten günümüze Türkiye?de geleneksel çocuk oyunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Elkind, D. (2011). Oyunun gücü (B. Onur, Çev. Ed.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. Güneş, M.& Güneş, H. (2011). Öğretmenler ve Öğrenciler için Yaşayan Çocuk Oyunları. Anı Yayınları, Ankara. Huizinga, J. (2017). Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, (Çeviren: Mehmet Ali Kılıçbay), Ayrıntı Yayınları, İstanbul. MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Okul öncesi eğitim programı. Retrieved from https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 Oğuz, Ö.M.; Ersoy, P. (2007). Türkiye?de 2004 yılında yaşayan geleneksel çocuk oyunları. Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER yayını. Özdemir, N. (2005). Türk çocuk oyunları I, II. Ankara: Akçağ yayınları. Şen, M. (2010). Erken çocukluk döneminde oyun. Erken Çocukluk Eğitimi (p. 403-431). (H. İ. Diken,Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
Makaleler ? Başal, H. A. (2007). Geçmiş yıllarda Türkiye'de çocuklar tarafından oynanan çocuk oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 243-266. ? Dinçer, Ç., Gürkan, T. ve Şen, M. (2011). Geleneksel ve Günümüz Çocuk Oyunlarının Karşılaştırılması. Günümüzde Çocuk Oyun ve Oyuncaklarında Yaşanan Değişimler Sempozyumu. T.C. Turizm ve Kültür Bakanlığı Yayınları:3281, 41-56. ? Göncü, A. (2001). Çocuk Oyunlarının Gelişiminde Toplumsal ve Kültürel Bağlamın Rolü. Dünyada ve Türkiye?de Değişen Çocukluk, 3. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, s. 37-50, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara. ? Güler, T. (2007). Erken Çocukluk Döneminde "Oyun Planlama" Modeli. Eğitim ve Bilim, 32 (143), 117-128. ? Özyürek, A., Dakak, S., & Yurt, N. (2021). Altı kıtada oynanan çocuk oyunları ve Türkiye?de oynanan oyunlarla benzerliği. Unika Sağlık Bilimleri Dergisi, 3. ? Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş. ve Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 1-16.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
1
20
Proje
1
50
Diğer
1
30
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
1
12
12
Atolye Çalışması
1
30
30
Proje
1
50
50
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ