Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
EVRENSEL ÇOCUK OYUNLARI VE OYUN TASARIMI EDS422 - 2 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Kültür ve oyun ilişkisini tanımlar.
2) Çocuk oyun ve oyuncakların önemini ifade eder.
3) Geleneksel oyunları, gelişim aşamalarıyla ilişkilendirir.
4) Geleneksel oyunların toplumsal rollerini açıklar.
5) Geleneksel oyunların aktarımını etkileyen faktörleri ifade eder.
6) Geleneksel çocuk oyunlarının aktarımına yönelik etkinlik hazırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERÇocuk ve Oyun
DERS TANIMIErken çocukluk döneminde oyunun eğitsel ve gelişimsel değerleri; oyunun tanımı, önemi, gelişimi, toplumsal rolü, oyun kuramları, oyunu etkileyen faktörler, oyunu destekleme, oyun etkinlikleri planlama ve uygulama; halk biliminde geleneksel çocuk oyunları, bu oyunların eğitimsel, kültürel değeri, farklı kültürlerdeki çocuk oyunlarını öğrenme ve yeni nesillere aktarma; bu oyunların tanımı, önemi, kuralları, yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunları; geleneksel oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi; kutu oyunları ve yeni nesil; oyun tasarımı ve uygulama.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders ve Müfredat Sunumu.
2. Hafta Oyun ve Kültür İlişkisi
3. Hafta Oyunun Tarihçesi
4. Hafta Oyun Kuramları
5. Hafta Oyun ve Çocuk
6. Hafta Oyun Temelli Öğrenme
7. Hafta Geleneksel Kültürde Çocuk Oyunları
8. Hafta Vize Haftası
9. Hafta Geleneksel Çocuk Oyunlarında Kullanılan Şarkılar
10. Hafta Geleneksel Çocuk Oyunlarında Kullanılan Materyaller
11. Hafta Geleneksel Çocuk Oyunlarının Çocukların Gelişim Alanlarına Etkisi
12. Hafta Geleneksel Kültürde Çocuk Oyunlarını Hatırlama ve Yeni Nesillere Aktarma Yolları
13. Hafta Farklı Kültürlerde Geleneksel Çocuk Oyunları
14. Hafta Atölye Çalışması
15. Hafta Oyun Buluşması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARKitaplar
And, M. (1999). Oyun ve bügü. Ankara: Türkiye İşbankası Yayınları.
Başal, H. (2018). Geçmişten günümüze Türkiye?de geleneksel çocuk oyunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Elkind, D. (2011). Oyunun gücü (B. Onur, Çev. Ed.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Güneş, M.& Güneş, H. (2011). Öğretmenler ve Öğrenciler için Yaşayan Çocuk Oyunları. Anı Yayınları, Ankara.
Huizinga, J. (2017). Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, (Çeviren: Mehmet Ali Kılıçbay), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Okul öncesi eğitim programı. Retrieved from https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
Oğuz, Ö.M.; Ersoy, P. (2007). Türkiye?de 2004 yılında yaşayan geleneksel çocuk oyunları. Ankara: Gazi Üniversitesi THBMER yayını.
Özdemir, N. (2005). Türk çocuk oyunları I, II. Ankara: Akçağ yayınları.
Şen, M. (2010). Erken çocukluk döneminde oyun. Erken Çocukluk Eğitimi (p. 403-431). (H. İ. Diken,Ed.). Ankara: Pegem Akademi.

Makaleler
? Başal, H. A. (2007). Geçmiş yıllarda Türkiye'de çocuklar tarafından oynanan çocuk oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 243-266.
? Dinçer, Ç., Gürkan, T. ve Şen, M. (2011). Geleneksel ve Günümüz Çocuk Oyunlarının Karşılaştırılması. Günümüzde Çocuk Oyun ve Oyuncaklarında Yaşanan Değişimler Sempozyumu. T.C. Turizm ve Kültür Bakanlığı Yayınları:3281, 41-56.
? Göncü, A. (2001). Çocuk Oyunlarının Gelişiminde Toplumsal ve Kültürel Bağlamın Rolü. Dünyada ve Türkiye?de Değişen Çocukluk, 3. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, s. 37-50, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
? Güler, T. (2007). Erken Çocukluk Döneminde "Oyun Planlama" Modeli. Eğitim ve Bilim, 32 (143), 117-128.
? Özyürek, A., Dakak, S., & Yurt, N. (2021). Altı kıtada oynanan çocuk oyunları ve Türkiye?de oynanan oyunlarla benzerliği. Unika Sağlık Bilimleri Dergisi, 3.
? Tuğrul, B., Ertürk, H. G., Özen Altınkaynak, Ş. ve Güneş, G. (2014). Oyunun üç kuşaktaki değişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 1-16.





ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Eğitim-Uygulama,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ödev120
Proje150
Diğer130
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler11212
Atolye Çalışması13030
Proje15050
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1           
P2           
P3           
P4           
P5           
P6           
P7           
P8           
P9           
P10  X   X   X   X   X   X