Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ KİTAPLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE TASARIMI EDS421 - 2 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Çocuk ve gençlik edebiyatı türlerini (masal, fabl, efsane, destan, öykü, roman, şiir) genel özellikleriyle açıklar.
2) Çocuk ve gençlik edebiyatı ürünlerinden her birinin, çocuğun eğitimine olan katkısını açıklar.
3) Çocuk ve gençlik kitaplarında bulunması gereken tasarım özelliklerini açıklar.
4) Çocuk ve gençlik kitaplarında bulunması gereken içerik özelliklerini açıklar.
5) Çocuk ve gençlik kitaplarının dayanması gereken eğitsel ilkeleri açıklar.
6) Türk ve dünya edebiyatındaki başarılı çocuk ve gençlik edebiyatı yapıtlarını tanır.
7) Çocuk ve gençlik edebiyatı yapıtlarını, tasarım ve içerik ölçütlerine ve eğitsel ilkelere uygunluğu açısından inceler ve karşılaştırır.
8) Ölçütler ışığında çocuk kitabı tasarımları gerçekleştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERÇocuk Edebiyatı
DERS TANIMIÇocuk edebiyatı ve temel kavramlar; çocuk edebiyatı ile ilgili temel kaynakları tanıma; okuma kültürü edinme sürecinde nitelikli çocuk edebiyatının rolü üzerine tartışma; çocuk edebiyatı türlerinin genel özellikleriyle açıklanması; nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerinde bulunması gereken özellikler ve temel ölçütler; Türk ve dünya çocuk edebiyatındaki nitelikli çocuk kitaplarını tanıma ve okuma; belirlenen çocuk kitaplarını ilgili ölçütlere ve eğitsel ilkelere uygunluğu açısından inceleme ve değerlendirme; belirlenen ölçütlere göre kitap tasarımı.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders Tanıtımı
2. Hafta Çocuk Edebiyatı Dersinde Geçen Başlıca Kavramları
3. Hafta Çocuk Edebiyatı ile İlgili Kaynakları Tanıma
4. Hafta Okuma Kültürü Edinme Sürecinde Nitelikli Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının Rolü
5. Hafta Nitelikli Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının Çocuğun Gelişimindeki Rolü
6. Hafta Dünyadaki ve Ülkemizdeki Çocuk Edebiyatının Gelişimi
7. Hafta Çocuk Edebiyatı Türleri (Masal, Fabl, Efsane, Destan, Öykü, Roman, Şiir)
8. Hafta Vize Haftası
9. Hafta Nitelikli Çocuk Edebiyatı Ürünlerinde Bulunması Gereken Dış Yapı (Biçimsel)
10. Hafta Nitelikli Çocuk Edebiyatı Ürünlerinde Bulunması Gereken İç Yapı (İçerik
11. Hafta Nitelikli Çocuk Edebiyatı Ürünlerinin Dayanması Gereken Eğitsel İlkeler
12. Hafta Eser İnceleme
13. Hafta Kitap Tasarımı
14. Hafta Tasarımların Sunumu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARSever, S. (2000) ?Çocuk Kitaplarında Dilsel ve Görsel Duyarlık?, I. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu (Sorunlar ve Çözüm Yolları) (Yayıma Haz.: S. Sever). Ankara: AÜ Basımevi, s. 631-646.
Sever, S. (2001) (Yayıma Hazırlayan). Roman Kahramanı Fadiş?in Doğumunun 30. Yılı Sempozyumu. Ankara: AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
Sever, S. (2004) ?Anadili Öğretiminin Temel Bir Aracı: Yazınsal Nitelikli Çocuk Kitapları?, Disiplinlerarası Bakışla Türkiye?de Çocuk `IV. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi? (Yayıma Hazırlayan: M. Artar). Ankara: A Ü Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayını, s. 223-236.
Sever, S., Dilidüzgün, S., Neydim, N. ve C. Aslan. (2007) İlköğretimde Çocuk Edebiyatı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
Sever, S., Dilidüzgün, S. vd. (2008) Okulöncesi Çocuk Edebiyatı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
Sever, S. ve C. Aslan. (2008) ?Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırma Bağlamında Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının İşlevi Üzerine Bir Çözümleme?, VI. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, Türkiye?de Çocuk Yetiştirme, Yaklaşımlar, Yöntemler, Sorunlar, Çözümler. Ankara: AÜ Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayını.
Sever, S. ve Aslan, C. (2009) ?Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırma Bağlamında Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının İşlevi Üzerine Bir Çözümleme?, Türkiye?de Çocuk Yetiştirme, Yaklaşımlar, Yöntemler, Sorunlar, Çözümler. VI. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri. (Yay. Haz.: M. Artar), Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları: 17, 231-250.
Sever, S. ve Aslan, C. (2012) ?Öğretmen Adaylarının Yazılı Anlatım Becerileri ve Dil Duyarlıkları Üzerine Bir İnceleme?, Türkçenin Eğitimi- Öğretimi Üzerine Çalışmalar, s.149-158. (Yay. Haz.: E. Yılmaz, M. Gedizli, E. Özcan, Y. Koçmar) Ankara: PEGEM Akademi. Kitabın ISBN Numarası: 978-605-364-378-4.
Sever, S. ve Aslan, C. (2012) ?Çocuk Edebiyatı Yapıtlarında Karakter Çerçevesinin Oluşturulmasında Cinsiyet Rollerinin Sunuluşu?, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Bildiriler ve Atölye Çalışmaları, s. 691-703, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını, No: 4.
Sever, S. (2012) Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayıncılık.
Sever, S. (2013) Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayıncılık.
Sever, S. (2018) Sanatsal Uyaranlarla Dil Öğretimi. İzmir: Tudem Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ödev130
Proje160
Diğer110
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler12020
Dönem Projesi Araştırması16060
Etkinlik Geliştirme 11212
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8
P1               
P2  X   X   X   X   X   X   X   X
P3  X   X   X   X   X   X   X   X
P4               
P5               
P6               
P7               
P8               
P9               
P10