Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME EDS303 Beşinci Yarıyıl (Güz) 2 + 2 5

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILBeşinci Yarıyıl (Güz)
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar,
2) Meslek alanı kapsamında kullanılan ölçme araçlarının operasyonel tanımlarını ve amacına uygunluğunu değerlendirir,
3) Meslak alanında kullanılan ölçme araçlarındaki farklı madde türlerine göre soru yazar,
4) Meslak alanında kullanılan ölçme araçlarını ve bu araçlardan elde edilen test ve madde istatistiklerini yorumlar,
5) Bireyler hakkında ölçme sonuçlarına göre yorum yaparken değerlendirme prensiplerine uygun karar verir,
6) Türkiye?de kullanılan ölçeklerin güvenirlik ve geçerliğini değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste temel olarak sosyal bilimlerde kullanılan ölçme araçlarının teknik özellikleri ve ölçme aracından elde edilen puanların anlamlandırılması ve değerlendirilmesi üzerinde durulmaktadır. Dersin sonunda öğrencilerin ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlarını geliştirmeleri, psikolojik bir yapının ölçülme sürecini takip edebilmeleri, bir ölçekten elde edilen puanların teknik özelliklerini değerlendirebilmeleri, madde yazarken dikkat edilmesi gereken kuralları anlamaları, farklı madde türlerini toplanmak istenen bilginin özelliğini dikkate alarak seçebilmeleri, klasik test kuramı çerçevesinde test sorularını ve test puanlarını analiz edebilmeleri, alanlarında kullanılan ölçme araçlarını özellikle geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirmeleri beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ölçme, Durum Belirleme, Değerlendirme (Bağıl Değerlendirme, Mutlak Değerlendirme), Test, Ölçek, Norm gibi Kavramların Tanımlanması ve Tartışılması
2. Hafta Başarı, Tutum, İlgi vb. Psikolojik Yapıların Ölçülmesi ve Ölçme ve Değerlendirme Süreçlerinin Prensipleri
3. Hafta Ölçme Aracı Geliştirme ve Adaptasyon Süreci
4. Hafta Duyuşsal Özelliklerin ve Bilişsel Süreçlerin Ölçülmesi, Uygulama I: Operasyonel Tanım Yazılması
5. Hafta Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Hata Türleri ve Güvenirlik Kavramı
6. Hafta Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Güvenirlik Kestirme Yöntemleri
7. Hafta Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Geçerlik Kavramı
8. Hafta Ara Sınav Haftası
9. Hafta Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Geçerlik Türleri ve Geçerlik İçin Kanıt Toplama Süreçleri
10. Hafta Uygulama II: Soru Yazma Çalışması
11. Hafta İlgili Meslek Alanı Kapsamında Kullanılan Ölçme Araçlarındaki Farklı Madde Türlerinin İncelenmesi, Uygulama III: Soru Yazma Çalışması
12. Hafta Uygulama IV: Örnek Data Üzerinden Test Puanı ve Madde Analizi
13. Hafta Türkiye'de Kullanılan Geniş Ölçekli Standart Testlerin Değerlendirilmesi, Uygulama IV: Örnek Data Üzerinden Test Puanı ve Madde Analizi
14. Hafta Test Çevirisi ve Adaptasyonu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR1.Anastasi, A. and Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice-Hall.
2.Anastasi, A. and Urbina, S. (2021). Psikolojik Testlerin Kullanımı. Çeviri Editörü: Mustafa Baloğlu. Ankara: Nobel Yayıncılık
3.Berberoğlu, G. (2012). Geniş Ölçekli Sınavlarda Kapsam Geçerliği Nasıl Sağlanır. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama Dergisi. 10-22.
4. Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri. Ankara: Morpa Yayıncılık (e-kitap)
5. International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second edition). [www.InTestCom.org]
6. McCoach, D. B., Gable, R. K. and Madura, J. P. (2013). Instrument Development in the Affective Domain. New York: Springer.
7. Özçelik, D. A. (2013). Test Hazırlama Kılavuzu. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. (TURCADEMY)
8.Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. 3. Sürüm (e-not)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev130
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14456
Ara Sınava Hazırlık155
Laboratuvar14228
Final Sınavı122
Ödevler155
Uygulama7214
Toplam İş Yükü150
Toplam İş Yükü / 305
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1           
P2           
P3           
P4           
P5           
P6      X       X
P7           
P8          X  
P9  X   X   X   X   X   X
P10