Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tiyatro ve drama alanına ilişkin temel kavramları açıklayabilirler. 2) Tiyatro türünün diğer edebi türlerden farklarını ortaya koyabilir, tiyatro metinlerini analiz edebilirler. 3) Drama, yaratıcı drama ve eğitsel drama kavramlarını tanımlayabilirler ve drama/tiyatro uygulamaları gerçekleştirebilirler. 4) Dramadan/tiyatrodan Türkçe eğitiminde nasıl yararlanılabileceğine dair stratejiler geliştirebilirler ve yaratıcı drama tekniklerini uygulayarak etkinlikler yaratabilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Geleneksel tiyatro kavramının Aritoteles?ten beri gelişimi. Tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar. Canlandırma ve canlandırma teknikleri. Doğaçlama çalışmaları. Tiyatro diline yönelik saptamalar. Dramaturji, yorumlama ve sahneleme. Yaratıcı drama kavramının ve çalışmalarının tanıtılması. Yaratıcı drama çalışmalarından Türkçe eğitiminde yararlanma yolları. Oyunlaştırma teknikleri ve Türkçe öğretimi. Oyun kavramı. Oyunun psikolojik temelleri ve oyun-eğitim ilişkisi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı, tiyatro kavramının doğuşu ve gelişimi, tiyatro ve drama ile ilgili temel kavramlar.
2. Hafta
2. Hafta Eğitim ve öğretim açısından tiyatro, drama, yaratıcı drama, sahneleme teknikleri.
3. Hafta
3. Hafta Sahneleme teknikleri, oyun kavramı; oyunun psikolojik temelleri ve oyun-eğitim ilişkisi, oyunlaştırma teknikleri ve Türkçe öğretimi. Türkçe eğitiminde tiyatronun/dramanın yeri, Tiyatro metinleri, biçimsel drama, doğaçlama.
4. Hafta
4. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (katılımcı liderlik, kenardan yönlendirme).
5. Hafta
5. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (katılımcı liderlik, kenardan yönlendirme).
6. Hafta
Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (görsellerle drama/donuk imge, özel mülkiyet).
7. Hafta
6. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (görsellerle drama/donuk imge, özel mülkiyet).
8. Hafta
Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (Yarım bırakılmış nesne, gelecek projeksiyonu tekniği, zihinde canlandırma).
9. Hafta
7. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (yarım bırakılmış nesne, gelecek projeksiyonu tekniği, zihinde canlandırma).
10. Hafta
Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (geriye dönüş-ileriye sıçrayış tekniği, bölünmüş ekran tekniği).
11. Hafta
8. Hafta Ara Sınav Haftası
12. Hafta
9. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (geriye dönüş-ileriye sıçrayış tekniği, bölünmüş ekran tekniği).
13. Hafta
Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (bilinç koridoru, altı şapkalı düşünme tekniği le drama).
14. Hafta
10. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (bilinç koridoru, altı şapkalı düşünme tekniği le drama).
15. Hafta
Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (fragman tekniği, afiş tekniği, manşet tekniği, ayna tekniği).
16. Hafta
11. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (fragman tekniği, afiş tekniği, manşet tekniği, ayna tekniği).
17. Hafta
Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (hazır roller yaşamın kalıp rollerini oynama/ritüellere/seremonilere dayalı drama etkinlikleri oluşturma, rol değiştirme, an?ı işaretleme).
18. Hafta
12. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (hazır roller yaşamın kalıp rollerini oynama/ ritüellere/seremonilere dayalı drama etkinlikleri oluşturma, rol değiştirme, an?ı işaretleme).
19. Hafta
Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (yaşam çemberi, anlatı tiyatrosu, pandomima).
20. Hafta
13. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (yaşam çemberi, anlatı tiyatrosu, pandomima).
21. Hafta
Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (sıcak sandalye, akışkan yap-bırak tekniği, kavramların çağrışımsallığıyla drama).
22. Hafta
14. hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar oluşturma (sıcak sandalye, akışkan yap-bırak tekniği, kavramların çağrışımsallığıyla drama. Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (forum tiyatro).
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adıgüzel, Ömer (2018). Eğitimde Yaratıcı Drama. İstanbul: YKY. Akoğuz, Ayşegül ve Akoğuz, Mete (2011). Yaratıcı Drama Etkinlikleri. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları. Çalışlar, Aziz (2013). Tiyatro Kavramları Sözlüğü. İstanbul Mitos Boyut Yayınları. Heinig, Ruth Beall (2009). Creative Drama fort he Clasroom Teacher. New York: Pearson. Jenning, Sue (2017). Creative Activities in Groupwork. New York: Routledge. McCaslin, Nellie (2016). Yaratıcı Drama: Sınıf İçinde ve Dışında. (Çev. Pınar Özdemir Şimşek), Ankara: Nobel Yayınları. McFarlane, Penny (2012). Creative Drama for Emotional Support. London: Jessica Kingsley. Sezgin, Bülent (2015). Oyun-Tiyatro-Drama İlişkisi. İstanbul: BGST Yayınları. Şener, Sevda (2014). Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı. Ankara: Dost Kitabevi. Şener, Sevda (2003). İnsanı Geçitlerde Sınayan Sanat: Dram Sanatı. Ankara: Mitos Boyut Yayınları. Yalçın, Alemdar ve Aytaş, Gıyasettin, (2012). Tiyatro ve Canlandırma, Ankara: Akçağ Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Eğitim-Uygulama.
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Uygulama/Pratik
2
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
2
26
Final Sınavına Hazırlık
1
22
22
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Etkinlik Geliştirme
2
6
12
Uygulama
2
1
2
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ