Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TİYATRO VE DRAMA UYGULAMALARI TEAD403 Yedinci Yarıyıl (Güz) 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI4
YARIYILYedinci Yarıyıl (Güz)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Tiyatro ve drama alanına ilişkin temel kavramları açıklayabilirler.
2) Tiyatro türünün diğer edebi türlerden farklarını ortaya koyabilir, tiyatro metinlerini analiz edebilirler.
3) Drama, yaratıcı drama ve eğitsel drama kavramlarını tanımlayabilirler ve drama/tiyatro uygulamaları gerçekleştirebilirler.
4) Dramadan/tiyatrodan Türkçe eğitiminde nasıl yararlanılabileceğine dair stratejiler geliştirebilirler ve yaratıcı drama tekniklerini uygulayarak etkinlikler yaratabilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok.
DERS TANIMIGeleneksel tiyatro kavramının Aritoteles?ten beri gelişimi. Tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar. Canlandırma ve canlandırma teknikleri. Doğaçlama çalışmaları. Tiyatro diline yönelik saptamalar. Dramaturji, yorumlama ve sahneleme. Yaratıcı drama kavramının ve çalışmalarının tanıtılması. Yaratıcı drama çalışmalarından Türkçe eğitiminde yararlanma yolları. Oyunlaştırma teknikleri ve Türkçe öğretimi. Oyun kavramı. Oyunun psikolojik temelleri ve oyun-eğitim ilişkisi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta 1. Hafta Derse giriş, ders izlencesinin tanıtımı, tiyatro kavramının doğuşu ve gelişimi, tiyatro ve drama ile ilgili temel kavramlar.
2. Hafta 2. Hafta Eğitim ve öğretim açısından tiyatro, drama, yaratıcı drama, sahneleme teknikleri.
3. Hafta 3. Hafta Sahneleme teknikleri, oyun kavramı; oyunun psikolojik temelleri ve oyun-eğitim ilişkisi, oyunlaştırma teknikleri ve Türkçe öğretimi. Türkçe eğitiminde tiyatronun/dramanın yeri, Tiyatro metinleri, biçimsel drama, doğaçlama.
4. Hafta 4. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (katılımcı liderlik, kenardan yönlendirme).
5. Hafta 5. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (katılımcı liderlik, kenardan yönlendirme).
6. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (görsellerle drama/donuk imge, özel mülkiyet).
7. Hafta 6. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (görsellerle drama/donuk imge, özel mülkiyet).
8. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (Yarım bırakılmış nesne, gelecek projeksiyonu tekniği, zihinde canlandırma).
9. Hafta 7. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (yarım bırakılmış nesne, gelecek projeksiyonu tekniği, zihinde canlandırma).
10. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (geriye dönüş-ileriye sıçrayış tekniği, bölünmüş ekran tekniği).
11. Hafta 8. Hafta Ara Sınav Haftası
12. Hafta 9. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (geriye dönüş-ileriye sıçrayış tekniği, bölünmüş ekran tekniği).
13. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (bilinç koridoru, altı şapkalı düşünme tekniği le drama).
14. Hafta 10. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (bilinç koridoru, altı şapkalı düşünme tekniği le drama).
15. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (fragman tekniği, afiş tekniği, manşet tekniği, ayna tekniği).
16. Hafta 11. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (fragman tekniği, afiş tekniği, manşet tekniği, ayna tekniği).
17. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (hazır roller yaşamın kalıp rollerini oynama/ritüellere/seremonilere dayalı drama etkinlikleri oluşturma, rol değiştirme, an?ı işaretleme).
18. Hafta 12. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (hazır roller yaşamın kalıp rollerini oynama/ ritüellere/seremonilere dayalı drama etkinlikleri oluşturma, rol değiştirme, an?ı işaretleme).
19. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (yaşam çemberi, anlatı tiyatrosu, pandomima).
20. Hafta 13. Hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar (yaşam çemberi, anlatı tiyatrosu, pandomima).
21. Hafta Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (sıcak sandalye, akışkan yap-bırak tekniği, kavramların çağrışımsallığıyla drama).
22. Hafta 14. hafta Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma ve uygulamalar oluşturma (sıcak sandalye, akışkan yap-bırak tekniği, kavramların çağrışımsallığıyla drama. Türkçe eğitiminde drama ve başlıca teknikler, Türkçe eğitiminde drama etkinlikleri oluşturma (forum tiyatro).
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAdıgüzel, Ömer (2018). Eğitimde Yaratıcı Drama. İstanbul: YKY.
Akoğuz, Ayşegül ve Akoğuz, Mete (2011). Yaratıcı Drama Etkinlikleri. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.
Çalışlar, Aziz (2013). Tiyatro Kavramları Sözlüğü. İstanbul Mitos Boyut Yayınları.
Heinig, Ruth Beall (2009). Creative Drama fort he Clasroom Teacher. New York: Pearson.
Jenning, Sue (2017). Creative Activities in Groupwork. New York: Routledge.
McCaslin, Nellie (2016). Yaratıcı Drama: Sınıf İçinde ve Dışında. (Çev. Pınar Özdemir Şimşek), Ankara: Nobel Yayınları.
McFarlane, Penny (2012). Creative Drama for Emotional Support. London: Jessica Kingsley.
Sezgin, Bülent (2015). Oyun-Tiyatro-Drama İlişkisi. İstanbul: BGST Yayınları.
Şener, Sevda (2014). Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı. Ankara: Dost Kitabevi.
Şener, Sevda (2003). İnsanı Geçitlerde Sınayan Sanat: Dram Sanatı. Ankara: Mitos Boyut Yayınları.
Yalçın, Alemdar ve Aytaş, Gıyasettin, (2012). Tiyatro ve Canlandırma, Ankara: Akçağ Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Eğitim-Uygulama.
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Uygulama/Pratik250
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi13226
Final Sınavına Hazırlık12222
Ders Saati13226
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Etkinlik Geliştirme 2612
Uygulama212
Toplam İş Yükü90
Toplam İş Yükü / 303
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1       
P2       
P3       
P4       
P5       
P6       
P7       
P8       
P9       
P10