Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkçenin anadili ve yabancı dil olarak öğretimi arasındaki farklılıkları belirleyebileceklerdir. 2) Dil öğretim yaklaşımları, yöntem ve tekniklerini tanımlayabilecek ve açıklayabileceklerdir. 3) Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılabilecek strateji ve yaklaşımlar ile yöntem ve teknikleri belirleyebilecek, bunlarla ilgili programlar geliştirebilecek ve bunları uygulayabileceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Türkçenin yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve; yabancı dil öğretimi yaklaşımları (İşlevsel dil öğretimi yaklaşımı, eylem görev odaklı dil öğretimi yaklaşımı, geleneksel yaklaşımlar). Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı metninin değerlendirilmesi, Türkçenin ana dili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesi arasındaki farklar; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde eğitim ortamları, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme; yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etkinlik geliştirme; Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının incelenmesi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kültürlerarasılık.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Türkçenin yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve
2. Hafta
2. Hafta Yabancı dil öğretimi yaklaşımları
3. Hafta
3. Hafta İşlevsel dil öğretimi yaklaşımı, eylem görev odaklı dil öğretimi yaklaşımı, geleneksel yaklaşımlar
4. Hafta
4. Hafta Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı metni
5. Hafta
5. Hafta Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı metninin değerlendirilmesi
6. Hafta
6. Hafta Türkçenin anadili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesi arasındaki farklar
7. Hafta
7. Hafta Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde eğitim ortamları
8. Hafta
8. Hafta Arasınav
9. Hafta
9. Hafta Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme
10. Hafta
10. Hafta Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etkinlik geliştirme
11. Hafta
11. Hafta Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme
12. Hafta
12. Hafta Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının incelenmesi
13. Hafta
13. Hafta İlgili ders kitaplarının incelenmesi
14. Hafta
14. Hafta Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kültürlerarasılık.
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim.(4. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Ayaz, H. ve Akaya, A. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bazı düşünceler. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildirileri (s. 214-218). Ankara: Ankara Üniversitesi TÖMER. Aydın, Ö. (1999). İkinci dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçe dilbilgisi betimlemelerinin Görünümü. Çağdaş Türk Dili, 137-138, 33-41. Barın, E. (1992). Yabancılara Türkçe öğretiminde bir metod denemesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Barın, E. (1998). Grameri Türkçe olan topluluklara Türkiye Türkçesinin öğretimi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Türkiyat Araştırmaları, 1, 19-30. Bayraktar, N. (2005). Yabancılara Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi. Aralık 15, 2010 tarihinde http://turkoloji.cu.edu.tr/ adresinden alınmıştır. Benhür, M. H. (2002). Türkçenin yabancılara öğretiminde tartışılmayan ana kavramlar. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Counsil For Cultural Comission.(2001) Common european framework of reference for language, learning, teaching, assesment. Cambridge: Cambridge University Press. Demircan, Ö. (2002). Yabancı dil öğretim yöntemleri. İstanbul: Der Yayınevi. Demirel, Ö. (2007). Yabancı dil öğretimi (3. basım). Ankara: Pegema Yayıncılık. Dietrich, A. (2006). Amerikan üniversitelerinde Türkçe öğretim. Yazınsal Türler Uluslararası Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi. Hengirmen, M. (1993). Yabancı dil öğretim yöntemleri ve tömer yöntemi. Ankara: Engin Yayınevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
15
Uygulama/Pratik
1
10
Devam
1
5
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ