Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
DİLBİLİMİ TEAD305 Beşinci Yarıyıl (Güz) 2 + 0 2

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILBeşinci Yarıyıl (Güz)
AKTS2
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Dilbilim hakkında bilgi sahibi olup dilbilimin temel kavramlarını tanıyabilecektir.
2) Dilbilim çalışma alanlarını kavrayabilecektir.
3) Dilbilim akımlarını konusunda genel bilgi sahibi olur.
4) Dilbilimin tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
5) Öğrendiklerini edebiyat eleştirisinde kullanabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIDilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bigiler; 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış (İlk Çağ?da dil çalışmaları, Orta Çağ?da dil çalışmaları); 20. yüzyılda dil bilim kavramının ortaya çıkışı; dil bilimin dalları ve çalışma alanları; Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dil bilim kuramı (Cenevre Dil bilim Okulu). Yapısalcı anlayışı benimsemiş dil bilim okulları; Prag Okulu, Fransız İşlevselciliği (Andre Martinet), Gustave Guillame ve Psikomekanik, Kopenhag Okulu ve Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı (Franz Boas, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris), Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı, Dil Bilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramları. Kuramların, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş
2. Hafta Dil ve Dilbilim temel kavramlar
3. Hafta Dil ve Dilbilim temel kavramlar
4. Hafta Dilbilim Kuramları
5. Hafta Dilbilim Kuramları
6. Hafta Dil Edinimi
7. Hafta Dil Edinimi
8. Hafta Arasınav
9. Hafta İkinci Dil Edinimi
10. Hafta Edimbilim
11. Hafta Toplumdilbilim
12. Hafta Söylem ve Derlem çalışmaları
13. Hafta Dilbilim Okumaları
14. Hafta Dilbilim Okumaları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK. 1968.
Aydın, Mehmet, Dilbilim El Kitabı, İstanbul. 3F. 2007.
Gemalmaz, E.(2010). Türkçenin Derin Yapısı, Belen Yayıncılık, Ankara.
Kıran, Zeynel, Ayşe Kıran, Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları. 2001.
Lyons, John, Kuramsal Dilbilime Giriş. Ankara: TDK. 1983.
Perrot, J. Dilbilim, Dost Kitabevi Yayınları
Üçok, N.( 2004). Genel Dilbilim, Multılıngual, İstanbul.
Vardar, B. vd. (1983). XX. Yüzyıl Dilbilimi- Kuramcılardan Seçmeler- Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multılıngual, İstanbul.
Vardar, B. Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev115
Devam15
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1         
P2         
P3         
P4         
P5         
P6         
P7         
P8         
P9         
P10