Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dilbilim hakkında bilgi sahibi olup dilbilimin temel kavramlarını tanıyabilecektir. 2) Dilbilim çalışma alanlarını kavrayabilecektir. 3) Dilbilim akımlarını konusunda genel bilgi sahibi olur. 4) Dilbilimin tarihi hakkında bilgi sahibi olur. 5) Öğrendiklerini edebiyat eleştirisinde kullanabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dilin muhtelif tanımları, Dünya dilleri hakkında genel bigiler; 20. yy başlarına kadar doğu ve batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış (İlk Çağ?da dil çalışmaları, Orta Çağ?da dil çalışmaları); 20. yüzyılda dil bilim kavramının ortaya çıkışı; dil bilimin dalları ve çalışma alanları; Ferdinand De Saussure ve Yapısalcı dil bilim kuramı (Cenevre Dil bilim Okulu). Yapısalcı anlayışı benimsemiş dil bilim okulları; Prag Okulu, Fransız İşlevselciliği (Andre Martinet), Gustave Guillame ve Psikomekanik, Kopenhag Okulu ve Glosematik, Amerikan Yapısalcılığı (Franz Boas, Edward Sapir, Leonard Bloomfield, Zellig Sabbetai Harris), Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı, Dil Bilim Kökenli Dil Bilgisi Kuramları. Kuramların, teorik ve uygulamalı düzeyde dil öğretimiyle ilişkilendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Dil ve Dilbilim temel kavramlar
3. Hafta
Dil ve Dilbilim temel kavramlar
4. Hafta
Dilbilim Kuramları
5. Hafta
Dilbilim Kuramları
6. Hafta
Dil Edinimi
7. Hafta
Dil Edinimi
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
İkinci Dil Edinimi
10. Hafta
Edimbilim
11. Hafta
Toplumdilbilim
12. Hafta
Söylem ve Derlem çalışmaları
13. Hafta
Dilbilim Okumaları
14. Hafta
Dilbilim Okumaları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK. 1968. Aydın, Mehmet, Dilbilim El Kitabı, İstanbul. 3F. 2007. Gemalmaz, E.(2010). Türkçenin Derin Yapısı, Belen Yayıncılık, Ankara. Kıran, Zeynel, Ayşe Kıran, Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları. 2001. Lyons, John, Kuramsal Dilbilime Giriş. Ankara: TDK. 1983. Perrot, J. Dilbilim, Dost Kitabevi Yayınları Üçok, N.( 2004). Genel Dilbilim, Multılıngual, İstanbul. Vardar, B. vd. (1983). XX. Yüzyıl Dilbilimi- Kuramcılardan Seçmeler- Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multılıngual, İstanbul. Vardar, B. Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
15
Devam
1
5
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ