Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI TEAD204 Dördüncü Yarıyıl (Bahar) 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI2
YARIYILDördüncü Yarıyıl (Bahar)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türkçe dersi öğretim programını öğretmen yeterlilikleri bağlamında ele alabilir

2) Program ve program tasarlanması ile ilgili temel kavramları açıklar
3) Ders ve öğrenci düzeyine uygun hedef davranışlar belirleyebilir
4) Ölçme aracını hedefleri dikkate alarak analiz edebilir.
5) Türkçe dersi öğretim programlarını tarihsel süreçte karşılaştırabilir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERTEAD108 Dil Eğitiminin Temel Kavramları TEAD203 Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları
DERS TANIMIÖğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; Türkçe dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel Türkçe dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları,diğer derslerle ilişkisi; kademler arasındaki Türkçe dersi öğretim programlarının ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders içeriği, ilkeler ve planlama
2. Hafta Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar
3. Hafta Genel Öğretmen yeterlilikleri, Türkçe Öğretmenliği Öğretmen yeterliliklerinde ders planlamaya atıflar.
4. Hafta Öğretim programlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi süreci
5. Hafta
6. Hafta Hedef davranış / kazanım kavramı/ kazanım yazma
7. Hafta Türkçe öğretiminin amaçları 2019 Türkçe dersi öğretim programı-I (genel çerçeve)
8. Hafta
9. Hafta 2019 Türkçe dersi öğretim programı-II (öğrenme alanları, kazanımlar, diğer derslerle ilişkisi) 2019 Türkçe dersi öğretim programı-III (ölçme-değerlendirme yaklaşımı ve örnek ölçme değerlendirme araçları)
10. Hafta
11. Hafta Cumhuriyet öncesi ve cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programları İlk mektep (1-5.sınıflar) Türkçe dersi öğretim programları
12. Hafta
13. Hafta Vize
14. Hafta 6-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programları (1929, 1931-32, 1938, 1949-1962, 1981)
15. Hafta
16. Hafta 2005, 2006, 2015-2017, 2018 Türkçe dersi öğretim programı
17. Hafta
18. Hafta Taslak Türkçe Programı 1 (Bir sınıf) (Öğrenci çalışmaları)
19. Hafta
20. Hafta
21. Hafta Yıllık ve günlük plan hazırlama süreçleri, örnekler
22. Hafta
23. Hafta
24. Hafta Yıllık plan hazırlama uygulaması
25. Hafta
26. Hafta Günlük Plan hazırlama uygulaması
27. Hafta
28. Hafta Genel Değerlendirme
29. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARZorunlu Kaynaklar:

Akçay, A. & Kardaş, M. N. (Edt. )(2019). Türkçe dersi öğretim programları. Ankara: Pegem.
T. C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx

Önerilen Kaynaklar
(1) Zeynep DEMİRTAŞ, Eğitimde Program Değerlendirme Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış* University Journal of Education, 7(4-özel sayı), 756-768.
(2) Şimşek, Nil Didem(2021) ?Türkçe Öğretim Programları?, Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi
(3) Yıldırım, Çiğdem(2021) Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi, s.357-380
(4) MEB, Öğretim Programları Değerlendirme Raporu(2020),179-188

(5) Temizyürek, F. & Balcı, A. (2006). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları (1923-2004). Ankara: Nobel.

(6) Hümeyra KUTLUBAY (2015), 1928?den Günümüze Kadar Türkçe Öğretim Programlarında Dil Bilgisi Öğretiminin Durumu, YL tezi

(7) Göğüş, Beşir ?Anadili Olarak Türkçenin Öğretimine Tarihsel Bir Bakış?
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Uygulama/Pratik230
Toplam(%)65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)65
Finalin Başarıya Oranı(%)35
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık11010
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi12336
Final Sınavına Hazırlık188
Ders Saati12224
Ara Sınava Hazırlık000
Laboratuvar000
Final Sınavı122
Ödevler000
Sunum (Hazırlık dahil)11010
Toplam İş Yükü92
Toplam İş Yükü / 303,06
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1         
P2         
P3         
P4         
P5         
P6         
P7         
P8         
P9         
P10