Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkçe dersi öğretim programını öğretmen yeterlilikleri bağlamında ele alabilir
2) Program ve program tasarlanması ile ilgili temel kavramları açıklar 3) Ders ve öğrenci düzeyine uygun hedef davranışlar belirleyebilir 4) Ölçme aracını hedefleri dikkate alarak analiz edebilir. 5) Türkçe dersi öğretim programlarını tarihsel süreçte karşılaştırabilir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
TEAD108 Dil Eğitiminin Temel Kavramları
TEAD203 Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları
DERS TANIMI
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; Türkçe dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel Türkçe dersi öğretim programının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme ve alt öğrenme alanları; kazanımların sınıflara göre dağılımı ve sınırları,diğer derslerle ilişkisi; kademler arasındaki Türkçe dersi öğretim programlarının ilişkisi; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders içeriği, ilkeler ve planlama
2. Hafta
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar
3. Hafta
Genel Öğretmen yeterlilikleri, Türkçe Öğretmenliği Öğretmen yeterliliklerinde ders planlamaya atıflar.
4. Hafta
Öğretim programlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi süreci
5. Hafta
6. Hafta
Hedef davranış / kazanım kavramı/ kazanım yazma
7. Hafta
Türkçe öğretiminin amaçları 2019 Türkçe dersi öğretim programı-I (genel çerçeve)
8. Hafta
9. Hafta
2019 Türkçe dersi öğretim programı-II (öğrenme alanları, kazanımlar, diğer derslerle ilişkisi) 2019 Türkçe dersi öğretim programı-III (ölçme-değerlendirme yaklaşımı ve örnek ölçme değerlendirme araçları)
10. Hafta
11. Hafta
Cumhuriyet öncesi ve cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programları İlk mektep (1-5.sınıflar) Türkçe dersi öğretim programları
12. Hafta
13. Hafta
Vize
14. Hafta
6-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programları (1929, 1931-32, 1938, 1949-1962, 1981)
15. Hafta
16. Hafta
2005, 2006, 2015-2017, 2018 Türkçe dersi öğretim programı
17. Hafta
18. Hafta
Taslak Türkçe Programı 1 (Bir sınıf) (Öğrenci çalışmaları)
19. Hafta
20. Hafta
21. Hafta
Yıllık ve günlük plan hazırlama süreçleri, örnekler
22. Hafta
23. Hafta
24. Hafta
Yıllık plan hazırlama uygulaması
25. Hafta
26. Hafta
Günlük Plan hazırlama uygulaması
27. Hafta
28. Hafta
Genel Değerlendirme
29. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Zorunlu Kaynaklar:
Akçay, A. & Kardaş, M. N. (Edt. )(2019). Türkçe dersi öğretim programları. Ankara: Pegem. T. C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
Önerilen Kaynaklar (1) Zeynep DEMİRTAŞ, Eğitimde Program Değerlendirme Yaklaşımlarına Genel Bir Bakış* University Journal of Education, 7(4-özel sayı), 756-768. (2) Şimşek, Nil Didem(2021) ?Türkçe Öğretim Programları?, Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi (3) Yıldırım, Çiğdem(2021) Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları Türkçe Öğretimine Genel Bir Bakış,(Ed: Fahri Temizyürek-Tuncay Türkben), Pegem Akademi, s.357-380 (4) MEB, Öğretim Programları Değerlendirme Raporu(2020),179-188
(5) Temizyürek, F. & Balcı, A. (2006). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları (1923-2004). Ankara: Nobel.
(6) Hümeyra KUTLUBAY (2015), 1928?den Günümüze Kadar Türkçe Öğretim Programlarında Dil Bilgisi Öğretiminin Durumu, YL tezi
(7) Göğüş, Beşir ?Anadili Olarak Türkçenin Öğretimine Tarihsel Bir Bakış?
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Uygulama/Pratik
2
30
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
1
10
10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
3
36
Final Sınavına Hazırlık
1
8
8
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
0
0
0
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
0
0
0
Sunum (Hazırlık dahil)
1
10
10
Toplam İş Yükü
92
Toplam İş Yükü / 30
3,06
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ