Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Türkçe Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇOCUK EDEBİYATI TEAD201 Üçüncü Yarıyıl (Güz) 2 + 0 2

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI2
YARIYILÜçüncü Yarıyıl (Güz)
AKTS2
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Fatma Özlem Bay Gülveren
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Dünyada ve Türkiye'de çocuk edebiyatının gelişimini açıklayabilirler.
2) Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri (tasarım özellikleri, içerik özellikleri ve eğitsel özellikler) değerlendirebilirler.
3) Niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerinin çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerini tartışabilirler.
4) Çocuklara yönelik çeşitli yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarını değerlendirebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok.
DERS TANIMIDünyada ve Türkiye?de çocuk edebiyatı tarihi, çocuk edebiyatı ve okuma alışkanlığı/kültürü; çocuk edebiyatı ürünlerinin taşıması gereken nitelikler (tasarım, içerik ve eğitsel); yazınsal çocuk edebiyatı türleri (şiir, öykü, roman vb.), bilgilendirici-öğretici çocuk edebiyatı türleri; çocuk klasikleri; çocuklara seslenen diğer yazınsal türler (destan, masal, efsane) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine katkıları; çocuk edebiyatı ürünlerinin yaş gruplarına göre seviyelendirilmesi; görsel medya ve çocuk (çocuklar için çizgi film/çizgi sinema/animasyon); çocuk edebiyatı ürünleri üzerine incelemeler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta DERS İZLENCESİ DAĞITILIR VE SUNUM KONULARI BELİRLENİR
2. Hafta ÇOCUK EDEBİYATI NEDİR? TANIMI: Çocuk Edebiyatının Nitelikleri/ Çocuk Edebiyatının Hedefle/ Çocuk Edebiyatının İlkeleri
3. Hafta ÇOCUK EDEBİYATININ TARİHİ GELİŞİMİ: Batı Edebiyatlarında Çocuk Edebiyatının Doğuşu ve Gelişim/ Türk Edebiyatında Çocuk Edebiyatının Doğuşu ve Gelişimi
4. Hafta TÜRKÇE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÇOCUK EDEBİYATI VE ÖNEMİ:Programa uygunluk/ Okunabilirlik/ Dil eğitiminde araç olarak çocuk edebiyatı /Kültür aktarımında araç olarak çocuk edebiyatı
5. Hafta ÇOCUK EDEBİYATI ÜRÜNLERİNDE TÜRLER:Fabl/ Masal/ Roman- hikaye/ Şiir/ Tiyatro
6. Hafta ÇOCUK EDEBİYATI ÜRÜNLERİNDE: TEMA- BİÇİM VE İÇERİK: Biçimsel özellikler: Kapak-kağıt-sayfa düzeni-punto ve yazı stili (vurgular)-görseller/ İçerik özellikleri: tema-konu-ileti-plan (olay örgüsü)-temel kavram ve değerler- kahramanlar-dil ve anlatım- Çocuksuluk ve çocuğa görelik- oyun ve yaratıcılık
7. Hafta ÖRNEK ÇALIŞMALAR: Gülten Dayıoğlu?nun Fadiş adlı romanının çocuk edebiyatı açısından değerlendirilmesi/ Örnek slayt gösterimi
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
10. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
11. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
12. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
13. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
14. Hafta Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARGüleryüz, Hasan (2013). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Edge Akademi Yayınları
Sever, Sedat (2015). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
Şimşek, Tacettin (2004). Çocuk Edebiyatı. Konya: Suna Yayınları.
Temizyüek Fahri vd. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Türk Dili Dergisi: Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (2014). Aralık 2014, Cilt CVII, Sayı 756.
Yalçın, Alemdar ve Aytaş, Gıyasettin (2001). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Kitap Sunuşu120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)11010
Toplam İş Yükü62
Toplam İş Yükü / 302,06
Dersin AKTS Kredisi2
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1       
P2       
P3       
P4       
P5       
P6       
P7       
P8       
P9       
P10