Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dünyada ve Türkiye'de çocuk edebiyatının gelişimini açıklayabilirler. 2) Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri (tasarım özellikleri, içerik özellikleri ve eğitsel özellikler) değerlendirebilirler. 3) Niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerinin çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerini tartışabilirler. 4) Çocuklara yönelik çeşitli yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarını değerlendirebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Dünyada ve Türkiye?de çocuk edebiyatı tarihi, çocuk edebiyatı ve okuma alışkanlığı/kültürü; çocuk
edebiyatı ürünlerinin taşıması gereken nitelikler (tasarım, içerik ve eğitsel); yazınsal çocuk edebiyatı
türleri (şiir, öykü, roman vb.), bilgilendirici-öğretici çocuk edebiyatı türleri; çocuk klasikleri; çocuklara
seslenen diğer yazınsal türler (destan, masal, efsane) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme,
bilmece vb.) çocukların gelişimlerine katkıları; çocuk edebiyatı ürünlerinin yaş gruplarına göre
seviyelendirilmesi; görsel medya ve çocuk (çocuklar için çizgi film/çizgi sinema/animasyon); çocuk
edebiyatı ürünleri üzerine incelemeler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
DERS İZLENCESİ DAĞITILIR VE SUNUM KONULARI BELİRLENİR
2. Hafta
ÇOCUK EDEBİYATI NEDİR? TANIMI: Çocuk Edebiyatının Nitelikleri/ Çocuk Edebiyatının Hedefle/ Çocuk Edebiyatının İlkeleri
3. Hafta
ÇOCUK EDEBİYATININ TARİHİ GELİŞİMİ: Batı Edebiyatlarında Çocuk Edebiyatının Doğuşu ve Gelişim/ Türk Edebiyatında Çocuk Edebiyatının Doğuşu ve Gelişimi
4. Hafta
TÜRKÇE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÇOCUK EDEBİYATI VE ÖNEMİ:Programa uygunluk/ Okunabilirlik/ Dil eğitiminde araç olarak çocuk edebiyatı /Kültür aktarımında araç olarak çocuk edebiyatı
5. Hafta
ÇOCUK EDEBİYATI ÜRÜNLERİNDE TÜRLER:Fabl/ Masal/ Roman- hikaye/ Şiir/ Tiyatro
6. Hafta
ÇOCUK EDEBİYATI ÜRÜNLERİNDE: TEMA- BİÇİM VE İÇERİK: Biçimsel özellikler: Kapak-kağıt-sayfa düzeni-punto ve yazı stili (vurgular)-görseller/ İçerik özellikleri: tema-konu-ileti-plan (olay örgüsü)-temel kavram ve değerler- kahramanlar-dil ve anlatım- Çocuksuluk ve çocuğa görelik- oyun ve yaratıcılık
7. Hafta
ÖRNEK ÇALIŞMALAR: Gülten Dayıoğlu?nun Fadiş adlı romanının çocuk edebiyatı açısından değerlendirilmesi/ Örnek slayt gösterimi
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
10. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
11. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
12. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
13. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
14. Hafta
Öğrenci Sunumları Ve Tartışmalar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Güleryüz, Hasan (2013). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Ankara: Edge Akademi Yayınları Sever, Sedat (2015). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları. Şimşek, Tacettin (2004). Çocuk Edebiyatı. Konya: Suna Yayınları. Temizyüek Fahri vd. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Türk Dili Dergisi: Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (2014). Aralık 2014, Cilt CVII, Sayı 756. Yalçın, Alemdar ve Aytaş, Gıyasettin (2001). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Kitap Sunuşu
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
10
10
Toplam İş Yükü
62
Toplam İş Yükü / 30
2,06
Dersin AKTS Kredisi
2
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ