Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türk eğitim sisteminde 1970'den sonra kaydedilen gelişmeleri idrak edecektir. 2) Türk eğitim tarihindeki önemli eğitimcileri ve bu kişilerin eğitim sistemine katkılarını açıklayacaktır. 3) Osmanlı eğitim sisteminin genel özelliklerini kavrayacaktır. 4) İslamiyet öncesi Türk eğitim sistemini İslamiyet sonrasındaki sistemle karşılaştıracaktır. 5) Eğitim ve öğretimin anlamını, dersin kapsam ve içeriğini kavrayacaktır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Antik dönemde (Eski Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Hint, Çin, Antik Yunan ve Roma uygarlıklarında) eğitim, Orta Çağ ve Yeni Çağda Doğu, Batı ve İslam toplumlarında eğitim, Rönesans, Reform, Aydınlanma Hareketleri ve eğitim, Endüstri Çağı ve Modern Dönemde eğitim; İslam kültür ve medeniyetinin Batı medeniyeti ile ilişkileri; milli/ulus devletlerin doğması ve milli eğitim sistemlerinin gelişmesi; post-modern toplum tartışmaları ve eğitim; Antik dönemden bugüne dünyada eğitimde yaşanan temel değişimler ve dönüşümler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Eğitim-Öğretim kavramları, tarih boyunca farklı kültürlerdeki kapsam ve anlam değişiklikleri
2. Hafta
Türklerin Müslüman olmalarından önceki eğitim tarihi
3. Hafta
İslamiyet öncesi dönemde Türkleri etkileyen diğer kültürlerdeki eğitim faaliyetleri
4. Hafta
Karahanlılar'da eğitim, Farabi, İbn-i Sina, Kaşgarlı Mahmut'un Türk eğitim tarihindeki yeri
5. Hafta
Selçuklular ve Anadolu Beylikleri'nde eğitim, Ahilik ve Türk eğitim tarihindeki yeri
6. Hafta
Osmanlılarda ilköğretim, saray eğitimi, askeri eğitim, azınlık ve yabancı okullardaki eğitim, halk eğitimi
7. Hafta
Osmanlılarda eğitimini idari teşkilatlanması, Vakıfların Türk eğitim tarihindeki yeri, Matbaanın Türk eğitim tarihindeki önemi, Avrupa'ya öğrenci gönderilmesi
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Tanzimat döneminde eğitim, Meşrutiyet ve Mutlakiyet dönemlerindeki eğitimin karşılaştırılması
10. Hafta
Emrullah Efendi, Satı Bey, Prens Sabahattin, İsmail Hakkı Baltacıoğlu'nun Türk eğitim tarihindeki yeri, Milli uyanış ve örgütlenmeye öğretmenlerin etkisi
11. Hafta
Tevhid-i Tedrisat, Atatürk'ün Türk eğitim tarihindeki yeri
12. Hafta
Cumhuriyet döneminde ilk öğretimde, orta öğretimde, özel eğitimde yenilik ve gelişmeler, Eğitimin idari teşkilatlanması
13. Hafta
Köy Enstitüleri'nin Türk eğitim tarihindeki yeri ve etkileri, Cumhuriyet döneminde öğretmen yetiştirme politikası
14. Hafta
Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Koçer, H.A. (1987). Türkiye'de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi. Ankara. Akyüz, Y. (2007). Türk Eğitim Tarihi. Ankara. Ergün, M. (1982). Atatürk Devri Türk Eğitimi. Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Tartışma,Anlatım,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ