Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar. 2) Ölçme araçlarını geliştirme süreçlerini takip eder. 3) Meslek alanı kapsamında kullanılan ölçme araçlarının operasyonel tanımlara ve amacına uygunluğunu tartışır 4) Meslek alanı kapsamında kullanılan ölçme araçlarındaki farklı madde türlerini ve madde ve teste yönelik istatistiksel bilgileri yorumlar 5) Meslek alanı kapsamında kullanılan ölçme araçlarının ve bu araçlardan elde edilen sonuçların psikometrik özelliklerini tartışır. 6) Meslek alanı kapsamında kullanılan ölçme araçlarından elde edilen verilerin analizine yönelik istatistiksel sonuçları yorumlar 7) Meslek alanı kapsamında kullanılan ölçme araçlarından elde edilen sonuçların hangi amaca yönelik kullanılabileceğini ayırt eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Uzaktan Eğitim
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ölçme, Durum Belirleme, Değerlendirme (Bağıl Değerlendirme, Mutlak Değerlendirme), Test, Ölçek Gibi Kavramların Tanımlanması ve Tartışılması
2. Hafta
Başarı, Tutum, İlgi Vb. Yapıların Ölçülmesi ve Ölçme Sonuçlarının PDR Kapsamında Kullanım Amaçlarının Sınıflandırılması
3. Hafta
Ölçme Araçlarının Geliştirilmesi ve Basamaklarının Tanımlanması
4. Hafta
Duyuşsal Özelliklerin ve Bilişsel Süreçlerin Ölçülmesi
5. Hafta
Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Hata Türleri Ve Güvenirlik Kavramı
6. Hafta
Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Güvenirlik Kestirme Yöntemleri
7. Hafta
Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Geçerlik Ve Anlamı
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Ölçme Araçlarından Elde Edilen Sonuçların Teknik Özellikleri: Geçerlik Türleri ve Geçerlik İçin Kanıt Toplama Süreçleri
10. Hafta
Test Puanlarının Anlamlandırılması, Normlar ve Norm Tablolarının Yorumlanması
11. Hafta
İlgili Meslek Alanı Kapsamında Kullanılan Ölçme Araçlarındaki Farklı Madde Türlerinin İncelenmesi
12. Hafta
Madde Puanlarının Anlamlandırılması ve Yorumlanması
13. Hafta
Türkiye'de Kullanılan Geniş Ölçekli Standart Testlerin Değerlendirilmesi
14. Hafta
Türkiye'de İlgili Meslek Alanı Kapsamında Kullanılan Testlerin Değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Anastasi, A. and Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice-Hall. Berberoğlu, G. (2012). Geniş Ölçekli Sınavlarda Kapsam Geçerliği Nasıl Sağlanır. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama Dergisi. 10-22. International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second edition). [www.InTestCom.org] McCoach, D. B., Gable, R. K. and Madura, J. P. (2013). Instrument Development in the Affective Domain. New York: Springer. Özçelik, D. A. (2013). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
20
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
3
2
6
Proje
1
10
10
Kısa Sınavlar
1
5
5
Kitap Sunuşu
Toplam İş Yükü
90
Toplam İş Yükü / 30
3
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ