Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türk eğitim sisteminde 1970'den sonra kaydedilen gelişmeleri kavrar 2) Türk eğitim, tarihindeki önemli eğitimcileri ve bu kişilerin eğitim sistemine katkılarını açıklar, 3) Osmanlı eğitim sisteminin genel özelliklerini kavrar, 4) İslamiyet öncesi Türk eğitim sistemini İslamiyet sonrasındaki sistemle karşılaştırır. 5) Eğitim ve öğretimin anlamını, dersin kapsam ve içeriğini kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi ve kaynakları; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti?nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti?nde Tanzimat?a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat?tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya?daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; milli mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti?nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Türk eğitim tarihi amacı, temel kaynakları
2. Hafta
Türklerin Müslüman Olmalarından Önce
3. Hafta
Hunlar, Göktürkler ve Uygular?da eğitim
4. Hafta
Türkler Müslüman olduktan sonra
5. Hafta
İç Asya Müslüman Türkleri, Karahanlılar?da eğitim
6. Hafta
Selçuklular, Anadolu Beyliklerinde eğitim
7. Hafta
Osmanlılar Kuruluşundan ilk yenileşme hareketine kadar (1299-1776) dönemde eğitim
8. Hafta
Osmanlılar Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Dönemi (1776-1839?)nde eğitim
9. Hafta
Tazminat Dönemi (1839-1876)?nde eğitim
10. Hafta
Ara Sınav
11. Hafta
Meşrutiyet Dönemi (1876-1878)nde eğim
12. Hafta
Mutlakiyet Dönemi (1878-1908)nde eğitim
13. Hafta
II. Meşrutiyet Dönemi (1908-1918)nde eğitim
14. Hafta
Kurtuluş Savaşı Dönemi (1919-1922)nde eğitim
15. Hafta
Türkiye Cumhuriyeti (1923 ve sonrası)nde eğitim
16. Hafta
Atatürk ve eğitim
17. Hafta
Köy Enstitüleri'nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri ve Etkileri, Cumhuriyet Döneminde Öğretmen Yetiştirme Politikası
18. Hafta
Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akyüz, Y. (2019). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Yayınları Koçer, H.A. (1987). Türkiye'de Modern Eğitimin Doğuşu Ve Gelişimi: Ankara: Uzman Yayınları. Ergün, M. (1982). Atatürk Devri Türk Eğitimi: Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Toplam İş Yükü
88
Toplam İş Yükü / 30
2,93
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ