Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Oyunun erken çocukluk dönemdeki önemini açıklar. 2) Oyunu kuramsal temeli çerçevesinde değerlendirir. 3) Çocukların oyunlarında yetişkin rolünün önemini açıklar. 4) Etkili oyun alanları ve içeriklerini değerlendirir. 5) Gelişime uygun oyun etkinlikleri planlar. 6) Çocuğu oyun sırasında gözler ve değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersin sonunda öğrenciler; erken çocukluk döneminde oyunun eğitsel ve gelişimsel değerlerini, oyunu, çocuğu tanıma ve değerlendirmede ve etkili bir öğretim yöntemi olarak kullanmayı; oyunun tanımını, önemini, gelişimini, toplumsal rolünü, oyun kuramlarını, oyunu etkileyen faktörleri, oyunu desteklemeyi, oyun etkinlikleri planlamayı ve uygulamayı irdeler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Oyun nedir? Çocuklar niçin oyun oynar?, Oyunun özellikleri, oyun ve diğer etkinlikler arasındaki farklılıklar nelerdir?
2. Hafta
Klasik oyun kuramları; Oyunu enerji düzenlenmesine göre açıklayan kuramlar, Oyunu içgüdülerle açıklayan kuramlar. Çağdaş oyun kuramları; Psikoanalitik kuram, Psikososyal kuram. Bilişsel kuram, Arausal Modulation, Bateson?un kuramı
3. Hafta
Yaşa göre oyun çeşitleri
4. Hafta
Piaget?in sınıflaması; duyu motor oyun, sembolik oyur, kurallı oyun.
5. Hafta
Parten?in sınıflaması; amaçsız dönem, seyirci dönemi, tek başına oyun, paralel oyun, bir arada oyun, işbirlikli oyun. Oyun kuramlarının zayıf ve kuvvetli yönlerinin değerlendirilmesi
6. Hafta
Çocuğun gelişimi doğrultusunda oyunlarının özellikleri. İlk yıl ay ay oyun. Çocuğun gelişimi doğrultusunda oyunlarının özellikleri (12-24 ay, 2-4 yaş, 4-6 yaş arası)
7. Hafta
Farklı yaşlarda çocukların oyun ortamında gözlenmesi, gözlemlerin sınıfta değerlendirilmesi
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Oyunun çocuğun bilişsel, psikomotor, dil, duygusal, kişilik, sosyal gelişimine olan etkileri
10. Hafta
Oyunun kültürel özellikleri, gelişmiş toplumlar ile ilkel toplumların oyunları arasındaki farklılıklar ve bu farklılıkların çocuğa yansımaları.
11. Hafta
Oyun ortamında çocuk ve yetişkin etkileşimi, yetişkinlerin çocuğun oyunlarına etkileri. Oyun ve eğitim. Öğretmenin Rolü; Rehberli oyun
12. Hafta
Oyun ortamları, özellikleri, iç mekan ve dış mekan oyun ortamları, oyun araçları, özellikleri ve çocuğun gelişimine etkileri. Riskli Oyun
13. Hafta
Oyun ile ilgili makalelerin paylaşılması
14. Hafta
Genel tekrar ve dersin bize kazandırdıklarının tartışılması.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Hughes. Fergus. P. (1995). Children, Play, and Development. Allyn and Bacon. A Simon & Schuster Company. Jhonson, J. E., Christie, J. F., Yawkey, T. D.. (1987). Play and Early Childhood Development. Harper Collins Publishers. Çocuk Kültürü. 1997. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları. No: 1 Ankara. Cumhuriyet ve Çocuk. 1999. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları. No: 2 Ankara. Dünyada ve Türkiye?de değişin Çocukluk. 2001. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları. No: 3 Ankara. Poyraz, H..(1999) Okulöncesi Dönemde Oyun ve Oyuncak. Ankara: Anı Yayıncılık. Aksoy, A. B. & Çiftçi, H. D. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Oyun. Pegem Akademi Yayıncılık Önder, A & Arslan Çiftçi, H. (2019). Erken Çocuklukta Oyun ve Oyun Yoluyla Öğrenme. Nobel Yayıncılık