Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Okul Öncesi Öğretmenliği Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇOCUK VE OYUN ECC207 Üçüncü Yarıyıl (Güz) 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI2
YARIYILÜçüncü Yarıyıl (Güz)
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Ayşe Güler Küçükturan
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Oyunun erken çocukluk dönemdeki önemini açıklar.
2) Oyunu kuramsal temeli çerçevesinde değerlendirir.
3) Çocukların oyunlarında yetişkin rolünün önemini açıklar.
4) Etkili oyun alanları ve içeriklerini değerlendirir.
5) Gelişime uygun oyun etkinlikleri planlar.
6) Çocuğu oyun sırasında gözler ve değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu dersin sonunda öğrenciler; erken çocukluk döneminde oyunun eğitsel ve gelişimsel değerlerini, oyunu, çocuğu tanıma ve değerlendirmede ve etkili bir öğretim yöntemi olarak kullanmayı; oyunun tanımını, önemini, gelişimini, toplumsal rolünü, oyun kuramlarını, oyunu etkileyen faktörleri, oyunu desteklemeyi, oyun etkinlikleri planlamayı ve uygulamayı irdeler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Oyun nedir? Çocuklar niçin oyun oynar?, Oyunun özellikleri, oyun ve diğer etkinlikler arasındaki farklılıklar nelerdir?
2. Hafta Klasik oyun kuramları; Oyunu enerji düzenlenmesine göre açıklayan kuramlar, Oyunu içgüdülerle açıklayan kuramlar. Çağdaş oyun kuramları; Psikoanalitik kuram, Psikososyal kuram. Bilişsel kuram, Arausal Modulation, Bateson?un kuramı
3. Hafta Yaşa göre oyun çeşitleri
4. Hafta Piaget?in sınıflaması; duyu motor oyun, sembolik oyur, kurallı oyun.
5. Hafta Parten?in sınıflaması; amaçsız dönem, seyirci dönemi, tek başına oyun, paralel oyun, bir arada oyun, işbirlikli oyun. Oyun kuramlarının zayıf ve kuvvetli yönlerinin değerlendirilmesi
6. Hafta Çocuğun gelişimi doğrultusunda oyunlarının özellikleri. İlk yıl ay ay oyun. Çocuğun gelişimi doğrultusunda oyunlarının özellikleri (12-24 ay, 2-4 yaş, 4-6 yaş arası)
7. Hafta Farklı yaşlarda çocukların oyun ortamında gözlenmesi, gözlemlerin sınıfta değerlendirilmesi
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Oyunun çocuğun bilişsel, psikomotor, dil, duygusal, kişilik, sosyal gelişimine olan etkileri
10. Hafta Oyunun kültürel özellikleri, gelişmiş toplumlar ile ilkel toplumların oyunları arasındaki farklılıklar ve bu farklılıkların çocuğa yansımaları.
11. Hafta Oyun ortamında çocuk ve yetişkin etkileşimi, yetişkinlerin çocuğun oyunlarına etkileri. Oyun ve eğitim. Öğretmenin Rolü; Rehberli oyun
12. Hafta Oyun ortamları, özellikleri, iç mekan ve dış mekan oyun ortamları, oyun araçları, özellikleri ve çocuğun gelişimine etkileri. Riskli Oyun
13. Hafta Oyun ile ilgili makalelerin paylaşılması
14. Hafta Genel tekrar ve dersin bize kazandırdıklarının tartışılması.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARHughes. Fergus. P. (1995). Children, Play, and Development. Allyn and Bacon. A Simon &
Schuster Company.
Jhonson, J. E., Christie, J. F., Yawkey, T. D.. (1987). Play and Early Childhood
Development. Harper Collins Publishers.
Çocuk Kültürü. 1997. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama
Merkezi Yayınları. No: 1 Ankara.
Cumhuriyet ve Çocuk. 1999. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve
Uygulama Merkezi Yayınları. No: 2 Ankara.
Dünyada ve Türkiye?de değişin Çocukluk. 2001. Ankara Üniversitesi Çocuk
Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları. No: 3 Ankara.
Poyraz, H..(1999) Okulöncesi Dönemde Oyun ve Oyuncak. Ankara: Anı Yayıncılık.
Aksoy, A. B. & Çiftçi, H. D. (2015). Erken Çocukluk Döneminde Oyun. Pegem Akademi Yayıncılık
Önder, A & Arslan Çiftçi, H. (2019). Erken Çocuklukta Oyun ve Oyun Yoluyla Öğrenme. Nobel Yayıncılık
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sorun/Problem Çözme,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Uygulama/Pratik120
Diğer150
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14456
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık155
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11010
Toplam İş Yükü125
Toplam İş Yükü / 304,16
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1           
P2           
P3        X   X  
P4          X   X
P5        X    
P6           
P7           
P8  X   X   X      
P9           
P10        X   X   X
P11        X   X  
P12    X        
P13        X    
P14          X  
P15           
P16           
P17          X  
P18