Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dil öğretiminde dil bilgisi öğretiminin gerekliliği konusunda yorumlar yapabilecek 2) Dil bilgisi öğretimi için kullanılabilecek metot ve teknikleri analiz edebilecek 3) Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dil bilgisi öğretimi üzerinde uygulamalar yapabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yeri ve gerekliliği tartışılan dil bilgisi öğretiminin nasıl gerçekleştirilmesi gerektiği. İzlenmesi gereken dil bilgisi sırası. Verilecek dil bilgisi yapılarının özellikleri ve bu özelliklerin dil düzeyleri bakımından ele alınması.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı, amaç ve kapsamı
2. Hafta
Türkçe ses bilgisi
3. Hafta
Türkçe ses bilgisi
4. Hafta
Türkçe ses bilgisi
5. Hafta
Türkçe şekil bilgisi
6. Hafta
Türkçe şekil bilgisi
7. Hafta
Türkçe şekil bilgisi
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Türkçe kelime bilgisi
10. Hafta
Türkçe kelime bilgisi
11. Hafta
Türkçe kelime bilgisi
12. Hafta
Türkçe cümle bilgisi
13. Hafta
Türkçe cümle bilgisi
14. Hafta
Türkçe cümle bilgisi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adalı, O. (1979). Türkiye Türkçesinde biçimbirimler. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Akdoğan, G. (1993). Yabancıların Türkçe öğreniminde ad durumu ve çekim açısından sık rastlanan yanlışlar ve nedenleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim.(4. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Aydın, Ö. (1999). İkinci dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçe dilbilgisi betimlemelerinin görünümü. Çağdaş Türk Dili, 137?138, 33-41. Ercilasun, A. B. (2005). Başlangıçtan yirminci yüzyıla Türk dili tarihi. Ankara: Akçağ Yayıncılık. Günay, D. (2004). Dil ve iletişim. İstanbul: Multilingual Yayınları. Güven, E. (2007). Yabancıların Türkçe öğrenirken ad durum eklerinde yaptıkları hataların çözümlenmesi ve bu hataların giderilmesine yönelik öneriler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Güzel, A. (2010). İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Öncü Basımevi. Huber, E. (2008). Dilbilime giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları. Kahraman, T. (1996). Çağdaş Türkiye Türkçesindeki fiillerin durum ekli tamlayıcıları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Koç, N. (1990). Yeni dilbilgisi. İstanbul: İnkılap Yayınevi. MEB (2009). Diller için Avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretme-değerlendirme. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Öz, N. (2002). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ad durum ekleri ve bir izlence önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Özkan, A. (1992). Yabancıların Türkçeyi öğrenmeleri esnasında yaptıkları isim hal ekleri yanlışları ve bu konunun değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Özkan, A. (1994). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ad durum eklerinin öğretilmesiyle ilgili kimi görüşler. Dil Dergisi, 17, 40?52. Richards, J. C. ve Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching. New York: Cambridge University Press. Tanış, A. (1988). Türkçenin İtalyanlara öğretiminde karşılaşılan zorluklar kolaylıklar. Dünyada Türkçe Öğretimi, 1, 101-107. Yıldırım, H,Ç. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Türkçe dil bilgisi ve ad durum eklerine ilişkin öğrenci görüşleri.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
1
30
Uygulama/Pratik
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
12
3
36
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Makale Sunuşu
3
15
45
Makale İnceleme
7
15
105
Toplam İş Yükü
204
Toplam İş Yükü / 30
6,8
Dersin AKTS Kredisi
7
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ