Home  »  Institute of Educational Sciences »  Master's of Teaching Turkish as a Foreign Language with Thesis

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
GRAMMAR PRACTICES IN TEACHING TURKISH AS A FOREIGN LANG. TYÖ610 - 3 + 0 7

TYPE OF COURSE UNITElective Course
LEVEL OF COURSE UNITMaster's Degree With Thesis
YEAR OF STUDY-
SEMESTER-
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED7
NAME OF LECTURER(S)Professor Tülay Sarar Kuzu
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1) Comment on necessity of grammar teaching in language education
2) Analyze method and techniques used in grammar teaching
3) Practice on grammar teaching in language teaching
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTNone
COURSE DEFINITIONHow to execute grammar teaching which place and necessity is controversial in teaching Turkish as a foreign language. The order of grammar modules which should be pursued in teaching. Features of these modules and evaluating grammar modules in terms of language levels.
COURSE CONTENTS
WEEKTOPICS
1st Week Introduction to the course
2nd Week Phonology of Turkish
3rd Week Phonology of Turkish
4th Week Phonology of Turkish
5th Week Morphology of Turkish
6th Week Morphology of Turkish
7th Week Morphology of Turkish
8th Week Mid term exam
9th Week Lexicology of Turkish
10th Week Lexicology of Turkish
11th Week Lexicology of Turkish
12th Week Syntax of Turkish
13th Week Syntax of Turkish
14th Week Syntax of Turkish
RECOMENDED OR REQUIRED READINGAdalı, O. (1979). Türkiye Türkçesinde biçimbirimler. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Akdoğan, G. (1993). Yabancıların Türkçe öğreniminde ad durumu ve çekim açısından sık rastlanan yanlışlar ve nedenleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim.(4. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Aydın, Ö. (1999). İkinci dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçe dilbilgisi betimlemelerinin görünümü. Çağdaş Türk Dili, 137?138, 33-41.
Ercilasun, A. B. (2005). Başlangıçtan yirminci yüzyıla Türk dili tarihi. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
Günay, D. (2004). Dil ve iletişim. İstanbul: Multilingual Yayınları.
Güven, E. (2007). Yabancıların Türkçe öğrenirken ad durum eklerinde yaptıkları hataların çözümlenmesi ve bu hataların giderilmesine yönelik öneriler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Güzel, A. (2010). İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Öncü Basımevi.
Huber, E. (2008). Dilbilime giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
Kahraman, T. (1996). Çağdaş Türkiye Türkçesindeki fiillerin durum ekli tamlayıcıları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Koç, N. (1990). Yeni dilbilgisi. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
MEB (2009). Diller için Avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretme-değerlendirme. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Öz, N. (2002). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ad durum ekleri ve bir izlence önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
Özkan, A. (1992). Yabancıların Türkçeyi öğrenmeleri esnasında yaptıkları isim hal ekleri yanlışları ve bu konunun değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
Özkan, A. (1994). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ad durum eklerinin öğretilmesiyle ilgili kimi görüşler. Dil Dergisi, 17, 40?52.
Richards, J. C. ve Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching. New York: Cambridge University Press.
Tanış, A. (1988). Türkçenin İtalyanlara öğretiminde karşılaşılan zorluklar kolaylıklar. Dünyada Türkçe Öğretimi, 1, 101-107.
Yıldırım, H,Ç. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Türkçe dil bilgisi ve ad durum eklerine ilişkin öğrenci görüşleri.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Practice,Discussion,Questions/Answers
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Assignment130
Practice120
Total(%)50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)50
Total(%)100
ECTS WORKLOAD
Activities Number Hours Workload
Midterm exam133
Preparation for Quiz
Individual or group work
Preparation for Final exam
Course hours12336
Preparation for Midterm exam11515
Laboratory (including preparation)
Final exam
Homework
Article Presentation31545
Article715105
Total Workload204
Total Workload / 306,8
ECTS Credits of the Course7
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2LO3
K1     
K2     
K3     
K4     
K5     
K6     
K7     
K8     
K9  X   X   X
K10  X   X   X
K11  X   X   X
K12  X   X   X
K13  X   X   X
K14  X   X   X
K15     
K16  X   X   X
K17  X   X   X
K18  X   X   X
K19