At the end of this course, the students; 1) Comment on necessity of grammar teaching in language education 2) Analyze method and techniques used in grammar teaching 3) Practice on grammar teaching in language teaching
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
None
COURSE DEFINITION
How to execute grammar teaching which place and necessity is controversial in teaching Turkish as a foreign language. The order of grammar modules which should be pursued in teaching. Features of these modules and evaluating grammar modules in terms of language levels.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Introduction to the course
2nd Week
Phonology of Turkish
3rd Week
Phonology of Turkish
4th Week
Phonology of Turkish
5th Week
Morphology of Turkish
6th Week
Morphology of Turkish
7th Week
Morphology of Turkish
8th Week
Mid term exam
9th Week
Lexicology of Turkish
10th Week
Lexicology of Turkish
11th Week
Lexicology of Turkish
12th Week
Syntax of Turkish
13th Week
Syntax of Turkish
14th Week
Syntax of Turkish
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Adalı, O. (1979). Türkiye Türkçesinde biçimbirimler. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Akdoğan, G. (1993). Yabancıların Türkçe öğreniminde ad durumu ve çekim açısından sık rastlanan yanlışlar ve nedenleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim.(4. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Aydın, Ö. (1999). İkinci dil olarak Türkçe öğretiminde Türkçe dilbilgisi betimlemelerinin görünümü. Çağdaş Türk Dili, 137?138, 33-41. Ercilasun, A. B. (2005). Başlangıçtan yirminci yüzyıla Türk dili tarihi. Ankara: Akçağ Yayıncılık. Günay, D. (2004). Dil ve iletişim. İstanbul: Multilingual Yayınları. Güven, E. (2007). Yabancıların Türkçe öğrenirken ad durum eklerinde yaptıkları hataların çözümlenmesi ve bu hataların giderilmesine yönelik öneriler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Güzel, A. (2010). İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya örneği). Ankara: Öncü Basımevi. Huber, E. (2008). Dilbilime giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları. Kahraman, T. (1996). Çağdaş Türkiye Türkçesindeki fiillerin durum ekli tamlayıcıları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Koç, N. (1990). Yeni dilbilgisi. İstanbul: İnkılap Yayınevi. MEB (2009). Diller için Avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretme-değerlendirme. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Öz, N. (2002). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde ad durum ekleri ve bir izlence önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Özkan, A. (1992). Yabancıların Türkçeyi öğrenmeleri esnasında yaptıkları isim hal ekleri yanlışları ve bu konunun değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Özkan, A. (1994). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ad durum eklerinin öğretilmesiyle ilgili kimi görüşler. Dil Dergisi, 17, 40?52. Richards, J. C. ve Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching. New York: Cambridge University Press. Tanış, A. (1988). Türkçenin İtalyanlara öğretiminde karşılaşılan zorluklar kolaylıklar. Dünyada Türkçe Öğretimi, 1, 101-107. Yıldırım, H,Ç. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Türkçe dil bilgisi ve ad durum eklerine ilişkin öğrenci görüşleri.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Practice,Discussion,Questions/Answers
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Assignment
1
30
Practice
1
20
Total(%)
50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
50
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
1
3
3
Preparation for Quiz
Individual or group work
Preparation for Final exam
Course hours
12
3
36
Preparation for Midterm exam
1
15
15
Laboratory (including preparation)
Final exam
Homework
Article Presentation
3
15
45
Article
7
15
105
Total Workload
204
Total Workload / 30
6,8
ECTS Credits of the Course
7
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)