Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Programı (İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
OSMANLI DÖNEMİNDE TÜRKİYE'DEKİ AMERİKAN MİSYONER FAALİYETLERİ AMER495 - 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Osmanlı dönemindeki Amerikan misyoner faaliyetlerinin tarihini tanır, önemli aşamalarını bilir;
2) Amerikan misyoner faaliyetlerinin amaçlarını ve etkilerini geniş bir perspektif içinde değerlendirir;
3) Amerikan misyoner faaliyetlerini, Türk-Amerikan ilişkileri çerçevesinde, eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar;
4) Amerikan misyonerlik faaliyetleri konusunda kazandığı bilgi birikimini, Amerikan kültürü ve edebiyatına ilişkin bilgisi ile bütünleştirir ve böylece Amerika?ya ilişkin tarih, kültür, siyaset ve edebiyat bilgisini güçlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMI1830'lardan 1920'lere kadar, hem dini amaçlı hem eğitim, sağlık, sosyal hizmet ve kültürel etkileşim bakımından Türkiye'nin çeşitli bölgelerinde gerçekleştirilen Amerikan misyoner faaliyetlerinin incelenmesi ve Türk yaşamına ve toplumuna, coğrafyasına ve kültürüne ilişkin çeşitli misyoner anlatımları bu dersin içeriğini oluşturur. Özellikle, 'Amerikan Misyoner Edebiyatı' olarak tanımlanabilecek bu anlatımlarda, dönemin Türkiye'sine yönelik yansımalar ve yorumlar üzerinde durulur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş: Dersin konusunun ve içeriğinin ana çizgileriyle açıklanması. Konunun çok yönlü önemi; dersin, Amerikan kültürü ve edebiyatı çalışmalarına katkısı.
2. Hafta Türkiye'de Amerikan misyoner faaliyetlerinin başlangıcı (1830'lardan itibaren); misyonerlerin amaçları; ilk misyonerler ve faaliyetleri (1860'lara kadar). Misyonerlik faaliyetlerinin gelişiminde, İzmir ve İstanbul'da yapılan misyoner çalışmaları; eğitim ve sağlık alanında faaliyetler; Robert College'in kuruluşu ve eğitim amaçları. Misyonerlerin azınlık toplulukları ile ilişkileri.
3. Hafta (Konunun devamı)
4. Hafta (Konunun devamı)
5. Hafta Misyonerlik faaliyetlerinin Anadolu'ya yayılması; misyoner faaliyetlerinin yoğun ve çok yönlü olarak çeşitli Anadolu şehirlerinde odaklanması (İzmir ve çevresi, Kayseri, Sivas, Erzurum, Elazığ, Malatya, Maraş, Adana-Tarsus, Bitlis, Van, Diyarbakır, Gaziantep vd.).
6. Hafta Ara sınav I
7. Hafta Osmanlı azınlıklarına Protestanlığı yayma amacının ötesinde, misyoner faaliyetlerinin siyasal, sosyal, kültürel, ideolojik, ırkçı ve istihbarat boyutlarının analizi. Misyoner anlatımları.
8. Hafta (Konunun devamı)
9. Hafta (Konunun devamı)
10. Hafta Ara sınav II
11. Hafta I.Dünya Savaşı döneminde misyoner faaliyetleri.
12. Hafta Cumhuriyet dönemi ve misyoner faaliyetlerinin yeniden tanımı; eğitim ve sağlık faaliyetleri ile sınırlandırılması.
13. Hafta Misyoner kurumları ve günümüzdeki faaliyetleri.
14. Hafta Genel değerlendirme ve gözden geçirme. Sorular ve cevaplar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARWashburn, George. Fifty Years in Constantinople and Recollections of Robert College. 3rd ed. Istanbul: Boğaziçi University Press, 2012.
Putney, Clifford. The Role of the American Board in the World: Bicentennial Reflections on the Organization's Missionary Work, 1810-2010. Eugene, Or.: Wipf & Stock Publishers, 2012.
Aydın, Mustafa. Turkish-American Relations: Past, Present, and Future. London: Routledge, 2004.
Allison, Robert J. The Crescent Obscured: The United States and the Muslim World. 1776-1815. New York: Oxford University Press, 1995.
Armaoglu, Fahir. Belgelerle Türk-Amerikan Münasebetleri [Turkish-American Relations through Documents]. Ankara: Turk Tarih Kurumu, 1991.
Daniel, Robert L. American Philanthropy in the Near East. 1820-1960. Athens, OH: Ohio University Press, 1970.
Hamlin, Cyrus. Among the Turks. New York: Carter, 1877.
Hamlin, Cyrus. My Life and Times.6th ed. Boston: Pilgrim, 1924.
Kocabasoglu, Uygur. Kendi Belgeleriyle Anadolu'daki Amerika: 19. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğundaki Amerikan Misyoner Okulları [Through Their Own Documents, the America in Anatolia: The American Missionary Schools in the Ottoman Empire in the Nineteenth Century]. Istanbul: Arba, 1989.
Martin, Edwin M. The Hubbards of Sivas: A Chronicle of Love and Faith. Santa Barbara, CA: Fithian, 1991.
Salt, Jeremy. Imperialism, Evangelism and the Ottoman Armenians. 1878-1896. London: Cass, 1993.
Schauffler, William G. Autobiography of William G. Schauffler. Forty-Nine Years A Missionary in the Orient. New York: Randolph, 1887.
Umunç, Himmet. "On the Edge of the Civilised World: Cyrus Hamlin and the American Missionary Work in Turkey." Belleten LXVIII, 253 (December, 2004): 671-85.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav150
Sözlü115
Devam110
Toplam(%)75
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)75
Finalin Başarıya Oranı(%)25
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30
Dersin AKTS Kredisi4
DİLİngilizce
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1       
P2       
P3       
P4       
P5       
P6       
P7       
P8       
P9       
P10       
P11       
P12       
P13       
P14