Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Sosyoloji Programı (Türkçe)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
GELECEĞİN SOSYOLOJİSİ SOSY440 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Geçmiş, bugün ve yarın arasındaki ilişkiyi sorgular.
2) Hayal gücünün toplumsal ve siyasal örgütlenme üzerindeki etkisine dair bilgi edinir.
3) Ütopya ve distopyaları tarihsel ve sosyolojik bir perspektiften değerlendirir.
4) Transhumanizm ve posthümanizm kavramlarını eleştirel bir biçimde yorumlar.
5) Fütürolojik çalışmalar hakkında sosyolojik değerlendirmelerde bulunurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok.
DERS TANIMIBu ders, geçmişteki önemli isimlerin/düşünürlerin gelecege dair tasarımlarını, bu tasarımları ortaya çıkaran fiziksel ve düşünsel değişimleri ve tüm gelecek beklentilerine rağmen gerçekte olup biteni inceler. Geçmişin gelecek kurgusunu ve nihayetinde yüzleşmek zorunda kaldığı gerçekleri tartışmaya açan bu ders, aynı zamanda bugünün gebe olduğu potansiyel gelecekleri sosyolojik hayal gücüne başvurarak ele almaya çalışır. Böylelikle, gelecek, bir çalışma alanı olarak sosyolojinin ufkunda belirmeye başlar. Ders kapsamında, hem farklı zaman ve mekanlarda yaşayan insanların hayal gücünün derinliğini kavramak hem de kendi hayal dünyamızın çeperini genişletmek için Antik çagdan günümüze çeşitli ütopyalar, distopyalar ve fütürolojik çalışmalar okunacaktır. Bununla birlikte geleceğin toplumuyla ilgili filmler ve belgeseller izlenecektir. Bu dersin biricik amacı, klasik ve çağdaş sosyolojik kuramlara ve tabii elimizdeki ampirik verilere dayanarak geleceğin toplumunun nasıl şekillenebileceği üzerine kafa yormaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta 1. Hafta Geleceğin sosyolojisi yapılabilir mi?
2. Hafta 2. Hafta Rönesans öncesi ütopya (örn., Plato?s Republic)
3. Hafta 3. Hafta 15. ve 16. yüzyılda ütopyanın doğuşu, Rönesans ve Reformasyon (örn., Thomas More, Michel de Montaigne)
4. Hafta 4. Hafta 17. yüzyıl (örn., Tommaso Campanella, Francis Bacon)
5. Hafta 5. Hafta 18. yüzyıl (örn., Jonathan Swift, William Godwin, Rousseau)
6. Hafta 6. Hafta 19. yüzyıl (örn., Charles Fourier, C. H. de Saint-Simon, Robert Owen)
7. Hafta 7. Hafta Marx ve diğerleri
8. Hafta 8. Hafta Ara Sınav (Literatür Taraması)
9. Hafta 9. Hafta 20. yüzyıl ütopyacılığı I (örn., H. G. Wells, Charlotte Perkins Gilman,Katherine Burdekin,)
10. Hafta 10. Hafta 20. yüzyıl ütopyacılığı II (örn., Aldoux Huxley, B.F. Skinner, George Orwell, Ursula K. Le Guin)
11. Hafta 11. Hafta K. Mannheim, İdeoloji & Utopya, ?İdeoloji ve Ütopya? ve ?Ütopyacı Zihniyet?,.
12. Hafta 12. Hafta Dijital ütopyalar/distopyalar: Film/Belgesel izleme Ödevi ve sınıf-içi tartışma
13. Hafta 13. Hafta Dijital ütopyalar/distopyalar: Film/Belgesel izleme Ödevi ve sınıf-içi tartışma
14. Hafta 14. Hafta Fütürolojik çalışmalar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARPlaton (2019) Devlet (Çev. Sabahattin Eyüpoğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Rousseau, J.J. (1990) Toplum Sözleşmesi (Çev. Vedat Günyol). İstanbul: Adam Yayınları
Marx, K. (2018) Komünist Manifesto (Çev. Tanıl Bora). Ankara: İletişim Yayınları
H. G. Wells, ?The So-Called Science of Sociology,? Sociological Papers 3 (1907): 357?369,
Levitas, Ruth. Utopia as Method: The Imaginary Reconstitution of Society (New York: Palgrave Macmillan, 2013).
Kumar, Krishan. Utopia and Anti-Utopia in Modern Times (London: Blackwell, 1987)
Jameson, Fredric. Archaeologies of the Future (London: Verso, 2005)
Jameson, F. (1981) ?Conclusion: The Dialectic of Ideology and Utopia,? in The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca: Cornell University Press; pp. 281-300
Tom Moylan, Scraps of the Untainted Sky: Science Fiction, Utopia, Dystopia (New York: Routledge)
Zygmunt Bauman, Retrotopia (Cambridge: Polity, 2017), 1?12
Lowry, Lois (1993) The Giver.
Gilman, Charlotte Perkins (1998) Herland. Dover Thrift.
Harvey, D. (2000) ?Spaces of Utopia,? in D. Harvey, Spaces of Hope, Edinburgh: University of Edinburgh Press; pp. 133-181
Popper, K. (1971) ?Aestheticism, Perfectionism, Utopianism,? in The Open Society and Its Enemies Volume 1: Plato, Princeton: Princeton University Press; pp. 157 - 168.
Turner, Fred. From Counterculture to Cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism
J. E. Stiglitz. (2012) Eşitsizliğin Bedeli
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ödev250
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi91090
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Toplam İş Yükü156
Toplam İş Yükü / 305,2
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1         
P2         
P3  X   X   X   X   X
P4         
P5  X   X   X   X   X
P6         
P7         
P8         
P9         
P10         
P11  X   X   X   X   X
P12