Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Geçmiş, bugün ve yarın arasındaki ilişkiyi sorgular. 2) Hayal gücünün toplumsal ve siyasal örgütlenme üzerindeki etkisine dair bilgi edinir. 3) Ütopya ve distopyaları tarihsel ve sosyolojik bir perspektiften değerlendirir. 4) Transhumanizm ve posthümanizm kavramlarını eleştirel bir biçimde yorumlar. 5) Fütürolojik çalışmalar hakkında sosyolojik değerlendirmelerde bulunurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Bu ders, geçmişteki önemli isimlerin/düşünürlerin gelecege dair tasarımlarını, bu tasarımları ortaya çıkaran fiziksel ve düşünsel değişimleri ve tüm gelecek beklentilerine rağmen gerçekte olup biteni inceler. Geçmişin gelecek kurgusunu ve nihayetinde yüzleşmek zorunda kaldığı gerçekleri tartışmaya açan bu ders, aynı zamanda bugünün gebe olduğu potansiyel gelecekleri sosyolojik hayal gücüne başvurarak ele almaya çalışır. Böylelikle, gelecek, bir çalışma alanı olarak sosyolojinin ufkunda belirmeye başlar. Ders kapsamında, hem farklı zaman ve mekanlarda yaşayan insanların hayal gücünün derinliğini kavramak hem de kendi hayal dünyamızın çeperini genişletmek için Antik çagdan günümüze çeşitli ütopyalar, distopyalar ve fütürolojik çalışmalar okunacaktır. Bununla birlikte geleceğin toplumuyla ilgili filmler ve belgeseller izlenecektir. Bu dersin biricik amacı, klasik ve çağdaş sosyolojik kuramlara ve tabii elimizdeki ampirik verilere dayanarak geleceğin toplumunun nasıl şekillenebileceği üzerine kafa yormaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Geleceğin sosyolojisi yapılabilir mi?
2. Hafta
2. Hafta Rönesans öncesi ütopya (örn., Plato?s Republic)
3. Hafta
3. Hafta 15. ve 16. yüzyılda ütopyanın doğuşu, Rönesans ve Reformasyon (örn., Thomas More, Michel de Montaigne)
4. Hafta
4. Hafta 17. yüzyıl (örn., Tommaso Campanella, Francis Bacon)
5. Hafta
5. Hafta 18. yüzyıl (örn., Jonathan Swift, William Godwin, Rousseau)
6. Hafta
6. Hafta 19. yüzyıl (örn., Charles Fourier, C. H. de Saint-Simon, Robert Owen)
7. Hafta
7. Hafta Marx ve diğerleri
8. Hafta
8. Hafta Ara Sınav (Literatür Taraması)
9. Hafta
9. Hafta 20. yüzyıl ütopyacılığı I (örn., H. G. Wells, Charlotte Perkins Gilman,Katherine Burdekin,)
10. Hafta
10. Hafta 20. yüzyıl ütopyacılığı II (örn., Aldoux Huxley, B.F. Skinner, George Orwell, Ursula K. Le Guin)
11. Hafta
11. Hafta K. Mannheim, İdeoloji & Utopya, ?İdeoloji ve Ütopya? ve ?Ütopyacı Zihniyet?,.
12. Hafta
12. Hafta Dijital ütopyalar/distopyalar: Film/Belgesel izleme Ödevi ve sınıf-içi tartışma
13. Hafta
13. Hafta Dijital ütopyalar/distopyalar: Film/Belgesel izleme Ödevi ve sınıf-içi tartışma
14. Hafta
14. Hafta Fütürolojik çalışmalar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Platon (2019) Devlet (Çev. Sabahattin Eyüpoğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Rousseau, J.J. (1990) Toplum Sözleşmesi (Çev. Vedat Günyol). İstanbul: Adam Yayınları Marx, K. (2018) Komünist Manifesto (Çev. Tanıl Bora). Ankara: İletişim Yayınları H. G. Wells, ?The So-Called Science of Sociology,? Sociological Papers 3 (1907): 357?369, Levitas, Ruth. Utopia as Method: The Imaginary Reconstitution of Society (New York: Palgrave Macmillan, 2013). Kumar, Krishan. Utopia and Anti-Utopia in Modern Times (London: Blackwell, 1987) Jameson, Fredric. Archaeologies of the Future (London: Verso, 2005) Jameson, F. (1981) ?Conclusion: The Dialectic of Ideology and Utopia,? in The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithaca: Cornell University Press; pp. 281-300 Tom Moylan, Scraps of the Untainted Sky: Science Fiction, Utopia, Dystopia (New York: Routledge) Zygmunt Bauman, Retrotopia (Cambridge: Polity, 2017), 1?12 Lowry, Lois (1993) The Giver. Gilman, Charlotte Perkins (1998) Herland. Dover Thrift. Harvey, D. (2000) ?Spaces of Utopia,? in D. Harvey, Spaces of Hope, Edinburgh: University of Edinburgh Press; pp. 133-181 Popper, K. (1971) ?Aestheticism, Perfectionism, Utopianism,? in The Open Society and Its Enemies Volume 1: Plato, Princeton: Princeton University Press; pp. 157 - 168. Turner, Fred. From Counterculture to Cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism J. E. Stiglitz. (2012) Eşitsizliğin Bedeli
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
2
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
9
10
90
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ