Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sürdürülebilir kalkınma konusunu sosyolojik açıdan değerlendirir. 2) 21. yüzyılda sürdürülebilirlik ve kalkınma tartışmalarını çok yönlü olarak irdeler. 3) Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (Sustainable Development Goals [SGDs)nin günümüze kalkınma anlayışındaki yerini çözümler ve bu hedefleri tarihsel ve toplumsal açıdan değerlendirir. 4) Kalkınmayı ekonomik, sosyal, kültürel bir anlayışla çözümler. 5) Sürdürülebilir kalkınma anlayışının toplumsal yapıda ve kurumlarda tetiklediği değişim(ler)in etkisini tartışır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Bu dersin sonunda öğrencilerin ekonomik ve toplumsal yaşam ile ekolojinin kesiştiği sürdürülebilir kalkınma konusunu sosyolojik açıdan değerlendirmelerini sağlayacak bilgileri kazanmaları hedeflenmektedir. Bu kapsamda öncelikle temel başvuru kaynakları üzerinden süregelen bir tartışma olarak kalkınmanın ne olduğu ve ne olmadığı tartışmasına yer verilmesi planlanmaktadır. Bununla birlikte bu ders kapsamında öğrenciler günümüzdeki kalkınma anlayışının gelişimi ekseninde ilk olarak Milenyum Kalkınma Hedefleri (MDGs) olarak adlandırılan ve 21. yüzyılda da kalkınmaya rehberlik etmeyi sürdürürken Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDGs) olarak adlandırılan hedeflerin toplumsal, ekonomik, kültürel değişmedeki rolünün irdeleyeceklerdir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Giriş: Temel kavramlar (Eşitsizlik, bağımlılık, sömürgecilik, az gelişmiş / gelişmekte olan ülkeler ve gelişmiş ülkeler, küresel, bölgesel, yerel kalkınma?)
2. Hafta
2. Hafta Kalkınma nedir, ne değildir? Kalkınmanın anlamı üzerine karşılaştırmalı kalkınma okumaları I
3. Hafta
3. Hafta Kalkınma nedir, ne değildir? Kalkınmanın anlamı üzerine karşılaştırmalı kalkınma okumaları II
4. Hafta
4. Hafta Kalkınma anlayışının gelişimi: Klasik ve çağdaş kuramlarda kalkınma
5. Hafta
5. Hafta Kalkınmanın toplumsal kökleri: Çalışma / üretim, eğitim, sağlık, kültür, vatandaşlık,?
6. Hafta
6. Hafta 21.yy?a doğru kalkınma: Milenyum kalkınma hedefleri (MDGs)
10. Hafta Kalkınma ve doğal kaynaklar & doğa olayları, afetler.
11. Hafta
11. Hafta Kalkınma ve kesişen dezavantajlar / kesişimsel durumlar.
12. Hafta
12. Hafta Nüfus sorunları / demografik sorunlar.
13. Hafta
13. Hafta Sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin (SDGs) toplumsal değişmedeki yeri / önemi
14. Hafta
14. Hafta Dönem sonu tartışması: Herkes için kalkınma: Küresel `hayaller? mi yerel `gerçekler? mi?
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1- Afetlerle Kalkınma: Tecrübeler, Politikalar ve Beklentiler. (2016). (der. Murad Tiryakioğlu). Ankara: Efil. 2- Barnett, T. (2005). Sociology and development. Routledge. 3- Devletle Kalkınma: Fikret Şenses?e Armağan. (2020). (der. Murad Tiryakioğlu). İstanbul: İletişim. 4- Erbaş, H. (2018).Türkiye'de Gelişme/Kalkınma Yazınından Bir Seçki. Palme. 5- Harrison, D. (2005). The sociology of modernization and development. Routledge. 6- Hoogvelt, M.M.A. (1982). The Third World in Global Development. London: MacMillan. 7- Sociology and development. (2015). (eds. Emanuel de Kadt & Gavin Williams). Routledge. 8- The sociology of development handbook. (2016). (ed. Hooks Gregory). University of California Press. 9- van Nieuwenhuijze, C.A.O. (1982). Development begins at home: Problems and prospects of the sociology of development. Pergamon Press. 10- Webster, A. (1984). Introduction to the sociology of development. MacMillan.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Sunum,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
20
Örnek Olay Sunumu
1
10
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
3
36
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
12
3
36
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
25
25
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ