Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Gündelik yaşam bağlamında sosyolojinin temel kavramlarını analiz eder. 2) Günlük yaşam sosyolojisinin yaklaşımlarını tartışır. 3) Günlük yaşama iktidar, yeniden üretim, tüketim, yabancılaşma ve birey kavramları üzerinden eleştirel bir biçimde yaklaşır. 4) Toplumsal değişimlerin gündelik hayat üzerindeki etkisini yorumlar. 5) Çalışma, boş zaman ve gündelik hayat kavramlarını eleştirel olarak değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders tanıdık olana mesafelenerek eleştirel bir bakış açısıyla gündelik hayat sosyolojisini hem teorik hem de ampirik olarak araştırmayı amaçlamaktadır. Birey-toplum, mikro-makro ilişkiselliğini sorgulayarak gündelikliğin kurulmasını inceleyen değişik alan araştırmalarının yanı sıra farklı kuramsal yaklaşımlara odaklanır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş, temel kavramlar, gündelik hayat sosyolojisinin amaçları ve kapsamı.
2. Hafta
Sosyolojik düşünme ve gündelik hayat, temel yaklaşımlar.
3. Hafta
Simmel, Neo-marxist akım, Heller ve Habermas,
4. Hafta
Fenomenoloji, Etnometodoloji, Schutz, Berger ve Luckmann
5. Hafta
Sembolik Etkileşimcilik, Goffman ve Garfinkel
6. Hafta
Bourdieu, Foucault, Benjamin, Freud ve Lacan
7. Hafta
Lefebvre ve gündelik yaşam
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Benlik, iktidar, birey ve gündelik yaşam
10. Hafta
19. yüzyıl, modernleşme ve değişen gündelik yaşam pratikleri
11. Hafta
20. yüzyıl ve gündelik yaşam
12. Hafta
Sanat ve gündelik yaşam
13. Hafta
Tüketim kültürü ve gündelik yaşam
14. Hafta
Boş zamanlar ve gündelik yaşam
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
*Certeau, M. (1984) The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press. *Bourdieu, P. (1990) The Logic of Practice. (trans) Richard Nice.Stanford:Stanford University Press. *Bovone. L. (1989) Theories of Everyday Life: A Search for Meaning or a Negation of Meaning? Current Sociology. 37(1). *Brown, B. (1989) Marks, Freud ve Günlük Hayatın Eleştirisi. (çev) Yavuz Alogan. Istanbul: Ayrıntı. *Lefebvre, H. (1998) Modern Dünyada Gündelik Hayat. (çev) Işın Gürbüz. Istanbul: Metis. *Maffesoli, M. (1989) The Sociology of Everyday Life:Epistemological Elements. Current Sociology. 37(1). *Tacussel, P. (1989) Criticism and Understanding of Everyday Life. Current Sociology. 37 *Şahin, Ö., Balta, E. (2001) Gündelik Yaşamı Dönüştürmek ve Marksist Düşünce. Praxis.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
16
16
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
4
3
12
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ