Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türk halkbiliminin alanı, amacı, konusu ve bir bilim olarak ortaya çıkışını açıklar. 2) Türk halk kültürünü etkileyen ve oluşturan sosyal değerler, normlar ve yaptırımlar gibi konular hakkında bilgi sahibi olur 3) Türk halk biliminin sözlü, yazılı, görsel ve işitsel kaynaklarının birbirleriyle olan farklarını kavrar. 4) Türk kültürünü diğer kültürden ayıran özellikleri öğrenir. 5) Türk Halk Kültürünün geçiş dönemlerinde somutlaşan görünümleri değerlendirir. 6) Önemli halkbilimi araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste Türk halk biliminin bir bilim olarak ortaya çıkış ve gelişim süreçleri anlatılmakta, içerdiği konular ele alınmaktadır. Bu sayede, özellikle Türk halk kültürünü etkileyen ve oluşturan sosyal değerler, normlar ve yaptırımlara odaklanarak, sosyoloji ve Türk kültürü arasındaki ilişki incelenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Türk halk biliminin alanı, amacı, konusu, diğer bilim ve sanat dallarıyla ilişkileri
2. Hafta
Türk halk biliminin bir bilim olarak ortaya çıkışı,türkiyedeki ve dünyadaki gelişimi
3. Hafta
Türk halk biliminin sözlü, yazılı, görsel ve işitsel kaynakları
4. Hafta
Türk halk biliminin araştırma, yöntem, teknik ve araçları
5. Hafta
Türk halk kültürünü etkileyen ve oluşturan sosyal değerler, normlar ve yaptırımlar (örf, adet, gelenek, görenek, töre, moda, heves vb.)
6. Hafta
Türk halk kültürünü etkileyen ve oluşturan sosyal değerler, normlar ve yaptırımlar (yasal, dinsel, ahlaki ve yergisel yaptırımlar)
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Türk halk kültüründe doğum ile ilgili töreler
9. Hafta
Türk halk kültüründe evlenme ile ilgili töreler
10. Hafta
Türk halk kültüründe çocuk ile ilgili töreler
11. Hafta
Türk halk kültüründe ölüm ile ilgili töreler
12. Hafta
Türk halk kültürünün sözlü ürünleri ( türk halkbiliminin atasözü, deyim, fıkra, dua, beddua vb. ürünlere yaklaşımı)
13. Hafta
Türk halk kültürünün sözlü ürünleri (türk halkbiliminin köy seyirlik oyunlarına, halk müziğine, halk danslarına, halk eğlencelerine vb. bakışı)
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
*Örnek, S. V. (1977) Türk Halkbilimi, Ankara: İş Bankası Yayınları *Çobanoğlu, Ö. (2002). Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları. *Tan, N. (1995). Folklor (Halk Bilimi) Genel Bilgiler, Ankara:
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
20
20
Toplam İş Yükü
154
Toplam İş Yükü / 30
5,13
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ