DERSİN TÜRÜ | Zorunlu |
DERSİN DÜZEYİ | Lisans |
DERSİN YILI | 4 |
YARIYIL | Yedinci Yarıyıl (Güz) |
AKTS | 5 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Öğretim Görevlisi Doktor Münir Cem Kayalıgil
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bilimsellik ölçütü uyarınca, bilimsel disiplinler ile diğer disiplinleri (ör. Felsefe, Astroloji) karşılaştırır. 2) Bilim tarihini eleştirel bakışla (süreklilikler veya kesintiler üzerinden) değerlendirir. 3) Bilimin nesnellik iddiasını ve bilim etkinliğinin toplumsal-politik yapılar ile olan iç içeliğini yorumlar. 4) Doğa bilimleri ile insan bilimleri/sosyal bilimler arasındaki benzerlik ve farklılıkları tanımlar. 5) Pratik bilim etkinliğini; zorunluluk, düzenlilik, nedensellik, vb. hakkındaki kuramsal (metafiziksel/felsefi) tartışmalara dayanarak yorumlar.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | Yok |
DERS TANIMI | Bilimin işleyiş biçimine ilişkin felsefi meselelere ve bilimin başka bilgi disiplinleriyle ilişkisine bakılan bu derste, mantıkçı pozitivistlerin, Popper?ın ve Kuhn?un görüşleri işlenir. Bunların devamında bilimsel gerçekçilik tartışmalarına bakılır. Ayrıca sosyal bilim felsefesinin belli başlı konularına eğilinir (sosyal ontoloji, sosyal inşacılık, doğalcılık, yorumlamacılık, görecilik). |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Bilim Felsefesine Giriş | 2. Hafta | Pozitivizm | 3. Hafta | Mantıksal Pozitivistler | 4. Hafta | Popper ve Yanlışlama Sorunsalı | 5. Hafta | Akılcılık ve Gerçekçilik | 6. Hafta | Natüralizm | 7. Hafta | Ara Sınav | 8. Hafta | Eleştirel Teori-I | 9. Hafta | Eleştirel Teori-II | 10. Hafta | İdeoloji ve Bilim: Habermas-I | 11. Hafta | İdeoloji ve Bilim: Habermas- II | 12. Hafta | Bilim Felsefesine Feminist Bakış Açısı | 13. Hafta | Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi- I | 14. Hafta | Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi- II |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | *Kuhn,Thomas 2006. Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Kırmızı Yayınları.İstanbul. *Fay, Braian.1996. Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi. Ayrıntı Yayınları. İstanbul *Yıldırım, Cemal.2005. Bilim Felsefesi. Remzi Kitapevi. İstanbul.
|
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 30 | Ödev | 2 | 20 | Toplam(%) | | 50 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | Kısa Sınavlara hazırlık | 0 | 0 | 0 | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 0 | 0 | 0 | Final Sınavına Hazırlık | 1 | 50 | 50 | Ders Saati | 14 | 3 | 42 | Ara Sınava Hazırlık | 1 | 40 | 40 | Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | Final Sınavı | 1 | 10 | 10 | Ödevler | 0 | 0 | 0 | Toplam İş Yükü | | | 152 |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | 5,06 |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 5 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |