Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Boş zaman kavramını tanır. 2) Tarihsel süreçte boş zaman kavramını tanır. 3) Boş zaman sosyolojisinin önemini tanır. 4) Boş zamana yönelik teorik ve ideolojik yaklaşımları tanımlar. 5) Boş zaman ve toplumsal tabakalaşma ilişkisini ayırt eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yes
DERS TANIMI
Bu ders boş zamanın tanımları, boş zaman teorileri, boş zaman ve kültür, boş zaman ve toplumsal tabakalaşma ve boş zaman üzerine empirik çalışmalar ekseninde boş zaman sosyolojisini tartışır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Boş zaman nedir?
2. Hafta
Tarihsel Süreç İçerisinde Boş Zaman Kavramı
3. Hafta
Gündelik Hayat ve Boş Zaman
4. Hafta
Boş zamanda kim ne yapıyor?-I
5. Hafta
Boş zamanda kim ne yapıyor?-II
6. Hafta
Toplumsallaşma
7. Hafta
Ara-Sınav
8. Hafta
Boş zaman ve tüketim- I
9. Hafta
Boş zaman ve tüketim- II
10. Hafta
Boş Zaman ve Toplumsal Tabakalaşma
11. Hafta
Etnik kültür ve boş zaman-I
12. Hafta
Etnik kültür ve boş zaman-II
13. Hafta
Kurumlar ve boş zaman
14. Hafta
Emek ve Boş Zaman
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
? Tezcan, M. 1993. Boş Zamanlar Sosyolojisi. Ankara: A.Ü Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. ? Aytaç, Ö. 2002. ?Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar?. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Erişim: http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt12/sayi1/231-260.pdf ? Aykaç, Ö.2005. ?Kapitalizm ve Boş Zaman?. Eskişehir Osmangazi Sosyal Bilimler Dergisi. Erişim: http://sbd.ogu.edu.tr/makaleler/6_1_Makale_1.pdf ? Aytaç, Ö. 2006. ?Tüketimcilik ve Metalaşma Kıskacında Boş Zaman?. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Erişim: http://kosbed.kocaeli.edu.tr/sayi11/aytac.pdf ?Bourdieu, P. 2015. Ayrım. Ankara: Heretik Yayınları ? Henry, I. P. 1993. The Politics of Leisure Policy. London: Macmillan ? Şimşek, I. (ed.).1997. Çalışmak Yorar. Cogito, Sayı 12, Yapı Kredi Yayınları ? Osmanlı, U., Kaya, S. 2014. ?Püritanizm?den Hedonizm?e Değişen Boş Zaman Kavramı?. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi. Erişim: http:// w w w . s d e r g i . h a c e t t e p e . e d u . t r / m a k a l e l e r /PrutanizmdenHedonizmeDegisenBosZamanKavrami.pdf ?Kart, E. 2014. ?Boş Zamanın Çoklu Tüketim Mekanı Olarak İnternet ve Yeni Yaşam Tarzlarının İnşaası?. Global Media Journal: TR Edition. Erişim: http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/makaleler/GMJ_8._sayi_guz_2014/pdf/Kart.pdf ? Kaplan, Y., & Akkaya, C. 2013. ?Toplumsal Tabaka Farklılıklarının Spora Yansıyan Sonuçları (Antalya Örneği)?. Mediterranean Journal of Humanities: Erişim: http://proje.akdeniz.edu.tr/mcri/mjh/3-2/MJH-11-KAPLAN-Yilmaz-AKKAYA-Cihan.pdf ? Arun, Ö. 2016. ?İnce Zevkler, Olağan Beğeniler: Çağdaş Türkiye?de Kültürel Eşitsizliğin Yansımaları?. Cogito Dergisi. Erişim: http://www.sosyalbilimler.org/ince-zevkler-olagan-begeniler-cagdas-turkiyede-kulturel-esitsizligin-yansimalari/ ?Veblen, T. 2015. Aylak Sınıfın Teorisi. Ankara: Heretik Yayınları ? Karademir, H. I. 2014. ?Bourdieu Sonrası Yeni Eşitsizlik Gündemleri: Kültürel Sınıf Analizi, Beğeni ve Kimlik?, Cogito, Sayı 76, Yapi Kredi Yayıncılık. ? Biggart, W.N. 2001. ?The Sociology of Leisure.? In International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Neil J. Smelser and Paul B. Baltes (eds.). Oxford, UK: Elsevier Science Limited. ? Lee, J.K., Dunlap, R., & Edwards, M. 2014. ?The Implication of Bourdieu?s Theory of practice for Leisure Studies?. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal. Erişim: https://www.researchgate.net/publication/262582757_The_Implication_of_Bourdieu%27s_Theory_of_Practice_for_Leisure_Studies
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
2
50
Ödev
1
40
Örnek Olay Sunumu
1
10
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
4
4
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
28
28
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
14
14
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
6
6
Ödevler
0
0
0
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ