Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Engelliliğe sosyolojik bakış açısıyla yaklaşmayı kavrarlar. 2) Engelilik ile ilgili teorik tartışmalar hakkında bilgi sahibi olurlar. 3) Engellilik ile ilgili konularda araştırmalar yapabilmeyi kavrarlar. 4) Engelli bireylerin karşılaştıkları sorunlar hakkında bakış açısı kazanırlar. 5) Yabancı dilde yapacağı okumalarla kültürlerararsı engellilik araştırmalarını kavrarlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, sosyoloji ve engellilik arasındaki ilişki üzerinde durulacaktır. Engellilik medikal tanımının dışında sosyo-kültürel inşa sürecinde ele alınacaktır. Ayrıca, derste engellilik sosyolojisine yönelik kavramsal ve kuramsal tartışmalara yer verilecektir. Engellilik bireyin geçirmiş olduğu çocukluk, gençlik, yetişkinlik ve yaşlılık dönemleriyle birlikte, toplumsal cinsiyet, cinsellik ve sağlık, beden, çalışma yaşamı, aile ve sinemadaki temsilleriyle birlikte tartışılacaktır.
Bu derste, engellilik konusuna sosyolojik bakış açısı kazandırma, konuyla ilgili teorik tartışmalar hakkında bilgi sahibi olma, engellilik ile ilgili konularda sosyolojik değerlendirmeler ve araştırmalar yapabilme becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin Genel Tanıtımı
2. Hafta
Engellilik Tanımları
3. Hafta
Engellilik Araştırmaları
4. Hafta
Engellilik Teorileri
5. Hafta
Engellilik Kültürü
6. Hafta
Engellilik; Çocukluk, Gençlik, Yetişkinlik ve Yaşlılık Dönemleri
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Engellilik ve Toplumsal Cinsiyet
9. Hafta
Engellilik, Cinsellik ve Sağlık
10. Hafta
Engellilik ve Beden
11. Hafta
Engellilik ve Çalışma Yaşamı
12. Hafta
Engellilik ve Aile
13. Hafta
Engellilik ve Sinema
14. Hafta
Projelerin Değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Burke, P. (2007). Disadvantage and Stigma: A Theoretical Framework for Associated Conditions. Peter Burke and Jonathan Parker Jessia (Ed.). Social work and Disadvantage Addressing the Roots of Stigma Through Association (s.11-27). London: Kingley Publishers. Burcu, E. (2015), Engellilik Sosyolojisi, Ankara: Anı Yayıncılık. Burcu, E. (2015)Türkiye?de Yeni Bir Alan: `Engellilik Sosyolojisi? ve Gelişimi, Sosyoloji Konferansları Dergisi, yıl:2015-2, sayı:52, ss:317-339. Garland T. R. (2004). Integrating Disability, Transforming, Feminist Theory, Bonnıe G. Smıth ve Beth Hutchıson (Ed.). Gendering Disability (73-107), Rutgers University Press. Morris, J. (1997). A Feminist Perspective. A. Pointon, C. Davies (Ed.) Framed Interrogating Disability in the Media. (s.21-31) London: BFE Publishing. Polat, Ç. S. (2011), Başka Dilde Aşk Filmi Örneğinden Hareketle Kültürel Tanımlamalara Bağlı Olarak Engelli Bireylerin Ekonomik Sermayeleri, Dünya Evliya Çelebi Yılında II. Uluslararası Ahmet Yesevi?den Günümüze İnsanlığa Yöne Veren Türk Büyükleri Sempozyumu Bildiri Kitabı, ss:219- 223. Polat, Ç. S. (2011), Engelli Bireylere İlişkin Kültürel Tanımlamaların Başka Dilde Aşk Filmi Üzerinden İncelenmesi, Hacettepe üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Proje,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Proje
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
7
98
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
3
3
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
1
13
13
Toplam İş Yükü
172
Toplam İş Yükü / 30
5,73
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ