Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Sosyoloji Programı (Türkçe)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI SOSY113 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Onur Bilginer
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Demokrasinin ve insan haklarının önemi ve tarihsel gelişimini açıklar.
2) Demokrasi ve insan haklarının yayılmasını sağlayan koşullar ve bunun karşısındaki engellerle ilgili tartışmaları değerlendirir.
3) Temel metinleri okumayı/karşılaştırmayı, yazarların yazım stillerini ve argümanlarını stratejik olarak nasıl inşa ettiklerini inceler.
4) Demokrasi ve insan haklarını ilgilendiren anahtar kavramların arasındaki ilişkileri analiz eder.
5) Demokrasi ve insan hakları konusunda eleştirel/sorgulayıcı bir bakış açısının farkına varır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu ders demokrasi ve insan hakları üzerine yazılan bazı temel metinlerin karşılaştırmalı bir okumasını yapar. Demokrasi ve insan haklarına dair birbirine rakip yaklaşımları ve günümüzdeki tartışmalarda sıklıkla kullanılan anahtar kavramları inceler. İnsan haklarının tarihsel gelişimini ve demokrasiyle olan ilişkisini sorgular. Ayrıca, insan hakları ve demokrasi meselesini dezavantajlı gruplar açısından ele alır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Demokrasinin Temel İlkeleri
2. Hafta Demokrasi ve İnsan Hakları Konularına İlişkin Temel Kavramların İşlenmesi
3. Hafta Demokrasi ve İnsan Hakları Konularına İlişkin Temel Kavramların İşlenmesi
4. Hafta Demokrasi ve İnsan Hakları Konularının Tarihsel Gelişim Süreci
5. Hafta Demokrasi ve İnsan Hakları Konularının Tarihsel Gelişim Süreci
6. Hafta Öğrenci Sunumları
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Demokrasi ve İnsan Haklarına dair Temel Kuramlar
9. Hafta Temel İnsan Hakları Sözleşmelerinin İncelenmesi
10. Hafta Sosyal Devlet ve İnsan Hakları
11. Hafta Hukuk Devleti ve İnsan Hakları
12. Hafta İnsan Haklarını Koruma Mekanizmaları
13. Hafta Temsili Demokrasinin Sorunları
14. Hafta Öğrenci Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR*Dağı, İ. D. ve Polat, N. (2004). Herkes İçin Demokrasi ve İnsan Hakları. İstanbul: Liberte Yayınları.
*Rousseau J.J. (1998) Political Writings, (Ed.A.Rıtter) A Norton Critical Edition, USA 1988
*Habermas J, (1999) Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çev.Tanıl Bora) İstanbul: İletişim Yayınları,
*Hyppolite J, (2010) Marx ve Hegel Üzerine Çalışmalar, Ankara: Doğu-Batı
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11010
Kısa Sınavlara hazırlık000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi000
Final Sınavına Hazırlık15050
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık14040
Laboratuvar000
Final Sınavı11010
Ödevler000
Toplam İş Yükü152
Toplam İş Yükü / 305,06
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X        
P2  X     X    
P3        X  
P4      X    
P5         
P6    X     X   X
P7    X      
P8         
P9          X
P10         
P11         
P12