Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sosyal-kültürel antropolojinin temel kavramları ve yöntemleri tanır. 2) İnsan yaşamına anlam, biçim ve yön veren aile, evlilik, akrabalık, yönetim (siyaset), geçim (ekonomi), din, sanat, teknoloji, dil ve iletişim, cinsiyet, cinsellik gibi kurum, sistem, örgütlenme ve kategorilerin farklı beşeri coğrafyalardaki tezahürlerini karşılaştırmalı yaklaşımla tartışır. 3) Farklı insan topluluklarının düşünce ve davranışlarını, kendi kültür yapıları ve doğal çevreye uyarlanma stratejilerini ayırt eder. 4) Kendi toplumsal ve kültürel yaşamında üzerine kafa yormadan kabullendiği kültürel tutumlara yönelik eleştirel düşünme alışkanlığını geliştirir. 5) Küreselleşme olgusunun kültürel farklılık ve çeşitlilik açısından "getirileri" ve "götürüleri" üzerine değerlendirme yapar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, öğrenciler, sosyal antropolojinin diğer disiplinlerle ilişkilerini, tarihini, temel sorularını ve ele almaya çalıştığı temel konuları öğrenirler. Sosyal ve kültürel antropolojinin, bütüncül (holistik), göreceli, yer yer interdisipliner yapısı ve temel konuları olan, etnisite, kültür, ırk, aidiyet, beslenme, kolonicilik, toplumsal cinsiyet ilişkilerinin toplumsal inşaası gibi konular çok yönlü bir şekilde öğrencilere takdim edilir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin Genel Konuları ve İçeriğinin tanıtılması
2. Hafta
Antropolojinin kapsamı ve diğer bilimlerle ilişkisi
3. Hafta
Alan yöntemleri
4. Hafta
Kültür, etnik merkezcilik, kültürel görececilik, evrensellik
5. Hafta
Irkların inşaası, kültürel ırkçılık
6. Hafta
Besin üretimi, yerleşik toplumlar, toplumsal organizasyonlar
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Kültürel değişim, adaptasyon
9. Hafta
Dünya sistemi
10. Hafta
Ekonomik sistemler
11. Hafta
Toplumsal cinsiyetin inşaası
12. Hafta
Uygulamalı antropoloji
13. Hafta
Sömürgecilik ve kalkınma
14. Hafta
Sosyal ve kültürel değişme kuramları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
*Bates, B. G. (2009)21. Yüzyılda Kültürel Antropoloji: İnsanın Doğadaki Yeri. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. *Conrad P. Kottak (2002) Antropoloji - İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış. Ankara: Ütopya yayınevi
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
2
25
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
16
16
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
4
3
12
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ