Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Müzecilik Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MÜZELER YOLUYLA YARATICI DÜŞÜNME MUZ535 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Müze kavramı ile ilgili belirli bir bilgi birikimi kazanırlar.
2) Müzelerin önemi ve gerekliliğini, herhangi bir alanda ortaya yaratıcı bir ürün koyarken müze gözlemlerinin yaratıcılıklarına katkısını görürler.
3) Yaratıcılık kavramı ile ilgili belirli bir bilgi birikimine sahip olurlar (yaratıcılık nedir, yaratıcı kişi özellikleri, yaratıcılığın engelleri ve geliştiren etmenler, yakınsak-ıraksak düşünme gibi)
4) Yaratıcı sorun çözme programları ile yaratıcı düşüncelerini geliştirirler.
5) Beyinde yaratıcılık ve yaratıcılık aşamalarını öğrenirler; sanatçı önekleri ile bilgilerini pekiştirirler.
6) Yaptıkları vize ve final projeleri ile bilgilerini hayata geçirirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIDersin içeriğini, herhangi bir alanda ortaya yaratıcı bir ürün koyarken o alanda daha önce neler yapıldığının en iyi göstergesi olan müzelerin yaratıcılığa katkısının sorgulatılması ve programlı müze ziyaretleri ile teorik bilgilerin uygulamaya geçirilmesi; yaratıcılık ile ilgili belirli bir bilgi birikimi kazandırılması; yakınsak düşünme, ıraksak düşünme; yaratıcı birey özellikleri; yaratıcılık ve kültür, yaratıcılık ve eğitim; yaratıcılığın engelleri, yaratıcılığın gerekleri; tüm beyinsel yaratıcılık; yaratıcı sorun çözme programları konularında teorik ve görsel bilgilendirmeler ve dersin içeriğine yönelik proje çalışmaları oluşturur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ön Anket. Dersin tanımı, amaçları, ders öğretim programı ve yapılacak projeler ile ilgili bilgilendirme.
2. Hafta Yaratıcılık nedir? Yaratıcılık türleri nelerdir? Yaratıcı kişilik özellikleri, kişilik çizgileri ve yaratıcılık.
3. Hafta Yaratıcı düşünce kuramları.
4. Hafta Müzelerin düş gücünü uyarma ve yaratıcı düşünmeye etkisi. Eğitim sisteminde yaratıcı düşünme: ıraksak ve yakınsak düşünme.
5. Hafta Müze ve yaratıcılık, yaratıcılık ve kültür. Sanat müzeleri ve yaratıcı düşünme.
6. Hafta Sunum
7. Hafta Sunum
8. Hafta Vize Haftası
9. Hafta Yaratıcılık ve zeka, yaratıcılık ve cinsiyet. Yaratıcılığın engelleri, yaratıcılığı geliştiren etmenler nelerdir?
10. Hafta Etnografya, arkeoloji, endüstri, bilim müzeleri ve yaratıcı düşünme.
11. Hafta Yaratıcı Sorun Çözme Programları.
12. Hafta Tüm beyinsel yaratıcılık. Sanatsal yaratma sürecine bir örnek; Picasso ve Guernica.
13. Hafta Sunum
14. Hafta Sunum. Son Anket. Final Haftası.
15. Hafta
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR- Arnheim, Rudolf, (20079. Görsel düşünme. çev: Rahmi Öğdül, İstanbul: Metis Yayıncılık.
- Berger, John, (2007). Görme biçimleri. çev: Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayıncılık.
- Boorstın, Daniel J. (1992). Yaratıcı ruhun evrimi. Çeviren: Gülden Şen, Editör: Serpil Demirtaş, İstanbul: Promat Basım ve Yayın San. Ve Tic. A.Ş.
- Buyurgan, Serap, (2004). ?Effective Learning at the Museum?, Journal of Cultural Research in Art Education. United States Society for Education through Art, Volume: 22, USA, 99-115.
- Buyurgan, Serap ? Buyurgan Ufuk, (2019). Sanat eğitimi ve öğretimi (eğitimin her kademesine yönelik yöntem ve tekniklerle). 6. Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Buyurgan, S. (Summer 2009). ?The Expectations of the Visually Impaired University Students From Museums?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice. 9(3), s. 1167-1204, İstanbul: Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları İletişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.
- Buyurgan, S. ve Mercin, L. (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. 2. Baskı. Editor: Vedat Özsoy, Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları: 2. Ankara: Öncü Basımevi.
- Buyurgan, Serap (2019). Müzede eğitim. Öğrenme ortamı olarak müzeler. Editör: Prof. Dr. Serap Buyurgan. Ankara: PEGEM Yayıncılık.
- Falk, John H., Dierking, Lynn D. (2000). Learning from museums, USA: AltaMira Press.
- Falk, John H., Dierking, Lynn D. (2002). Lessons without limit. USA: AltaMira Press.
- Falk, John., Dierking, Lynn D. (2002). The museum experience. Washington D.C.: Whalesback Books.
- Gartenhaus, Alan R. (2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. çev: Ruhiser Mergenci-Bekir Onur, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
- Hooper, Eilean-Greenhill, (1999). Müze ve galeri eğitimi. çev: Meltem Örge Evren-Emine Gül Kapçı, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.
- San, İnci, (1993). ?Sanatta Yaratıcılık Oyun, Drama?, Yaratıcılık ve eğitim. Yayına hazırlayan: Prof. Dr. Ayşegül Ataman, Türk Eğitim Derneği Yayınları.
- Sungur, Nuray, (1992). Yaratıcı düşünce. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım.
- Yavuzoğlu-Atasoy, Nazan, (1999). ?Çağdaş Eğitimde Müzenin İşlevi?, Yeniden müzeciliği düşünmek. Derleyen: Tomur Atagök, 147-153, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİLecture, Discussion, Questions/Answers, Project, Presentation
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi148112
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)236
Saha/Alan Araştırması4312
Seminer (hazırlık dahil)11010
Rapor yazma248
Uygulama2510
Makale İnceleme10330
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma12448
Toplam İş Yükü300
Toplam İş Yükü / 3010
Dersin AKTS Kredisi10
DİLİngilizce
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1           
P2           
P3           
P4           
P5           
P6           
P7           
P8           
P9